Klumme:: Kan du passe din forretning uden at lyve?

Hvorfor har it-branchen ondt i troværdigheden, når ni ud af ti it-virksomheder har ærlighed i deres værdigrundlag?

Jeg troede ikke, jeg kunne stille mig selv et spørgsmål, hvor jeg blev forundret over mit eget svar. Men det skete for mig for en del år siden.

Årsagen til, at jeg stillede mig selv spørgsmålet var en stadig stigende irritation over den manglede troværdighed der tilsyneladende lå dels i min titel som »sælger« og i særdeleshed indenfor mit forretningsområde.

Irritationen kunne opstå, når jeg skulle i serviceafdelingen og have hjælp med en kundesag, og blev mødt med en tilsyneladende harmløs bemærkning: »Pas på, nu kommer der en sælger«, sagt i et nedsættende tonefald, med tryk på »Pas på«. Eller til festen hvor jeg engang blev mødt med kommentaren:

»Nå, så er du sådan én man ikke kan stole på« da jeg havde svaret på standardspørgsmålet:

»Og hva’ laver du så?«

Irritationen eskalerede til vrede, når jeg blev mødt med direkte usandheder.

Det havde jeg tidligere ikke haft problemer med. Men pludselig mistede jeg fuldstændigfatningen, når jeg fandt ud af, at nogle løj overfor mig, og blev rasende og konfronterende og ofte endte det i konflikt.

Jeg blev klar over, at jeg var nødt til at arbejde med mine værdier og fandt hurtigt frem til, at ærlighed var en vigtig værdi for mig. Men det var først nu, det hårde arbejde skulle til at begynde. For hvordan fik jeg nu alle i min omverden til at forstå, at denne værdi var vigtig for mig, og at de måtte holde op med at være mistroiske.

Så faldt ti-øren endelig. Jeg kunne jo starte med mig selv!

Da ti-øren var landet, bestemte jeg mig foren målsætning om ikke alene at køre min forretning uden at lyve, men at leve mit liv uden løgne.

Det var lettere sagt end gjort. I starten måtte jeg ofte minde mig selv om min målsætning, når jeg endnu engang var ved at digte en løgnehistorie overfor en kunde om årsagerne til en forsinket leverance, eller når jeg forsøgte at give en vigtigsamtale med chefen skylden for, at jeg kom for sent til min datters danseshow på fritidshjemmet.

Men som med så meget andet her i livet, så gør øvelse til mester, og perioderne mellempåmindelserne om målsætningen blev længere og længere, for til sidst at forsvinde helt. Jeg levede nu min værdi.

Det paradoksale var, at den virksomhed, jeg arbejdede i, faktisk havde defineret et sæt af værdier, hvor en af dem var ærlighed. Faktisk var mødelokalerne opkaldt efter disse værdier, og det lokale jeg benyttede mest hed »Honesty«. Der hang også plakater rundtomkring med værdierne. Ja, de hang sågar på toilettet, så man kunne læse dem, både når man sad og stod. Når jeg husker rigtigt efter, var jeg også engang på kursus i virksomhedens mission, vision og værdier.

Så hvad gik der galt?
For mig gik der det galt, der altid går galt, når jeg ikke er i kongruens, nemlig oplevelsen af frustration. At være i kongruens betyder, at der er overensstemmelse mellem overbevisninger, værdier, færdigheder og handlinger - når du handler ud fra det, du siger, du gør.
Det er, når du overholder dine deadlines, hvis du vil opfattes som pligtopfyldende. Når du lytter til dine medarbejdere, hvis du vil være empatisk. Når du siger fra til flere arbejdsopgaver, hvis du vil være ansvarlig, og når du går tidlig hjem på fredag for at klippejulehjerter med dit barn i børnehaven, hvis du vil være en go’ far.

For virksomheden gik der det galt, at den havde spildt en masse tid og penge på værdiafklaring, uden at det fik forankring hos den enkelte medarbejder. Virksomheden levede i en falsk tryghed om, at værdierne var på plads, plakaterne var oppe, kurset var afholdt, alligevel blev værdierne ikke omsat ide daglige handlinger.

Værdierne blev gang på gang overtrådt af høj som lav, uden konsekvenser, at lyve overfor en medarbejder eller kunde var smart, og ærlighed blev ligestillet med naivitet.

Værdier er meget vigtige at få afklaret både for den enkelte medarbejder og for virksomheden. Den reelle effekt af værdifastsættelsen fås dog først, når værdierne efterleves i handling, og ord som ærlighed, respekt, tryghed, ansvarlighed kommer til at lyde hule grænsende til det hykleriske, når de alene hænger som væg udsmykning på toilettet.

Hvor længe vil du sætte værdiplakater op på toilettet?




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hosting og outsourcing: Find den rigtige model og leverandør

Hosting og outsourcing-markedet rummer utallige muligheder for at aflaste og effektivisere din virksomhed, så der kan fokuseres på kerneforretningen. Markedet er dog også kendetegnet ved mange og meget forskellige leverandører og leverance-modeller. På dette event giver vi dig et indblik i, hvordan hosting i 2017 kan blive en strategisk og praktisk hjælp for din virksomhed.

24. oktober 2017 | Læs mere


Gå hjem møde om machine learning: Kickstart dine machine learning-projekter

På dette gå hjem møde får du fra eksperter på området en introduktion til machine learning og de nye teknologiske og forretningsmæssige muligheder, det skaber. Kickstart dine machine learning-projekter ved at deltage i dette gå hjem møde

25. oktober 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. oktober 2017 | Læs mere






CIO
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm"
"På 11 minutter blev vores computere ramt af den frygtede Petya ransomware-skærm. Først troede vi, at det bare ville blive en aften uden email, og at de ville fikse det i løbet af natten. Men næste morgen var der krisemøde, og vi fik at vide, at vi ville være nede i lang tid."
Comon
Anmeldelse: Livet som superhelt i Midgård er stadig fornøjeligt
Shadow of War bygger videre på alle de solide kvaliteter fra forgængeren, og lader dig agere action-stjerne i Tolkiens univers.
Job & Karriere
IBM’s Watson har gennemlæst 600 jobopslag, og snart kan der blive vendt op og ned på vores jobsøgning
Kunstig intelligens kan forandre den måde virksomheder rekrutterer på. Derfor har IBM netop gennemført et stort forsøg med Danmarks største erhvervsskole.
White paper
Sådan får mindre virksomheder ny it-infrastruktur i topklasse til lavpris
Digitaliseringen buldrer frem i erhvervslivet, og store virksomheder har travlt med at investere i nye it-løsninger for at placerer sig bedst muligt i en konkurrencesituation, der bliver stadig mere skarp. Det mærker man også i de mindre virksomheder, men for dem er indkøb og vedligeholdelse af et it-system ofte en uoverskuelig og kostbar opgave, der tilmed kræver særlige kvalifikationer, som virksomheden måske ikke selv besidder. Her kan ny, moderne hyperkonvergeret it-teknologi være løsningen. Læs i dette whitepaper om fordelene og detaljerne i en komplet, nøglefærdig it-infrastruktur fra Lenovo, Intel og Nutanix, som tilmed er prismæssigt meget gunstig.