Dansk Bredbånd får kriseramt spilproducent

Den underskudsgivende spilproducent Savannah, der i efteråret fik barberet medarbejderstaben fra 29 til fire, er blevet overtaget af Dansk Bredbånd. De to selskaber har samme hovedaktionær, Dansk Kapitalanlæg.

Dansk Bredbånd, der er opstået af asken efter Bredbandsbolagets danske forretning, har købt alle aktierne i den kriseramte spilproducent Savannah.

Savannah har rettighederne til at sælge spil med blandt andre Jungledyret Hugo, Rasmus Klump og Troldmanden Bellini herhjemme.

Fremover skal Dansk Bredbånds udbyde spillene over internettet.

Det kræver dog, at selskabet kan blive enig med de oprindelige udviklere af flere af spillene.

- Vi ligger i forhandlinger, men der er stadig nogle af aftalerne, der ikke er endligt på plads, oplyser Kim Th. Sonne, der er administrerende direktør for Dansk Bredbånd.

Store tegnebog ikke nødvendig

- Det er et fornuftigt tidspunkt for os at købe nu. Vi har ikke behov for at hive den store pengepung frem og alligevel har vi med købet sikret os noget indhold, der supplerer vores forretning godt, siger bredbånds-direktøren.

Dansk Bredbånd blev stiftet som et management buy-out af Bredbandsbolaget for et år siden af fire ledende medarbejdere.

Dansk Kapitalanlæg har skudt 3,5 millioner kroner i Dansk Bredbånd. En del af det beløb er gået til at købe aktierne i Savannah, hvor investeringsselskabet også er hovedejer.

Siden etableringen af Savannah i 1999 er selskabets underskud vokset støt, og i seneste regnskabsår for 2001 endte det med et minus på 11,2 millioner kroner.

Savannah var derfor igennem en større rekonstruktion og medarbejderskaren blev barberer ned fra 29 til fire.

De er nu kommet med over til Dansk Bredbånd.

Største satsning lader vente på sig

Spilproducenten har gennem årene brændt 13 millioner kroner af fra Dansk Kapitalanlæg af.

- De penge er ikke spildt. For Dansk Kapitalanlæg ejer fortsat 49,9 procent af aktierne i vores forretning, og dermed bevarer aktionærerne deres interesse i, at Savannahs forretning bliver rentabel, siger Kim Th. Sonne.

Dansk Bredbånds største indholdssatsning - levering af video on-demand - lader stadig vente på sig. Oprindeligt skulle projektet være sat i søen i februar 2002.

- Vi venter på at få de sidste aftaler i stand med et af de store filmselskaber, oplyser Kim Th. Sonne.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S