Derfor er Apples iCloud en kæmpe-skuffelse

Potentialet ved Apples iCloud-tjeneste er enormt, og selskabet har selv været med til at skrue forventningerne i vejret. Netop derfor er iCloud også en skuffelse.

Artikel top billede

Læs også:

iOS 5 og iCloud: Se dommen over Apples nyheder

"It just works," sagde Steve Jobs, da han i starten af juni præsenterede Apples storstilede cloud-projekt, iCloud.

Her et par uger efter selve lanceringen står det klart, at det der med bare at virke kan gradbøjes.

Vi bragte vores umiddelbare vurdering af iOS 5 og iCloud dagen efter lanceringen - og her nogle uger senere er det på sin plads med en lidt mere dybdegående gennemgang af iCloud.

iCloud er tænkt som et digitalt samlingspunkt for brugernes indhold - eller som Steve Jobs sagde under præsentationen:

"Vi vil flytte den digitale hub - centrum for dit digitale liv - ud i skyen."

Der er mange positive ting ved iCloud - og dem kommer vi tilbage til - men hvis tjenesten skal vurderes ud fra de flotte ord under præsentationen, er der flest mangler og skuffelser.


iCloud tilbyder brugerne disse web-funktioner.

Kan ikke, hvad MobileMe kunne

En hel del brugere af MobileMe undrer sig fortsat over, hvorfor iCloud ikke viderefører iDisk og Gallery fra Apples tidligere cloud-tjeneste, MobileMe.

Konsekvensen er nemlig, at man med iCloud ikke kan uploade filer til ens internet-harddisk manuelt, sådan som det var tilfældet med forgængeren MobileMe.

Har du en PDF, som du ønsker at gemme på nettet, bliver det ikke på iCloud. Vil du lave en backup af dine video-guldkorn af dine børn, er du også nødt til at kigge mod andre tjenester (eksempelvis Dropbox eller SkyDrive).

Man kan heller ikke lave et online-billedarkiv, sådan som man kunne med Gallery i MobileMe - og som man i øvrigt kan med helt gratis webtjenester som Picasa og Flickr.

I stedet uploades brugerens seneste 1.000 billeder automatisk til Fotostream, som så kan tilgås fra diverse Apple-produkter.

Det er sådan set smart nok, men alligevel har Fotostream klare mangler. Man kan eksempelvis ikke tilgå billederne fra en browser, og man kan heller ikke slette Fotostream-billeder enkeltvis. Det sker automatisk efter 30 dage.

Selvom MobileMe ifølge både Apple selv og mange af brugerne aldrig blev den store succes, virker det alligevel uambitiøst, at man fjerner funktioner, som tidligere eksisterede - selvom de faktisk giver rigtig god mening.

Mailen er kun for Apple-konti

Læs også:

iOS 5 og iCloud: Se dommen over Apples nyheder

En anden klar mangel er, at den ellers glimrende browser-mail-app, man får med Apples iCloud, kun understøtter Apples eget xx@me.com-domæne.

Det betyder, at du ikke kan lade din egen mail synkronisere med Apples sky.

Den mulighed får man med eksempelvis Googles Gmail og Microsofts Windows Live Hotmail.

Det gør iCloud-app'en ubrugelig for virksomheder med eget domæne og alle privat-personer med eget domæne eller andre mail-konti, som man ikke ønsker at opgive til fordel for en xx@me.com-konto.

iCloud-kalender er lækker, men ikke uden problemer

iCloud-kalenderen bærer et design, der kan få ethvert æstetisk funderet menneske til at savle.

Den er overskuelig, nem at anvende og rummer alle nødvendige funktioner for en moderne, digital kalender.

Men vores første par uger med kalenderen har ikke været uden problemer.


iCloud-kalenderen fungerer ikke optimalt.

Vi har nemlig ikke været i stand til at få den til at godtage de kalender-aftaler fra iPhonen, som er koblet op til en Lotus Notes-løsning på arbejdet.

Om fejlen ligger på Apples eller IBM's side er uvist - men det virker i hvert fald ikke, selvom iCloud jo netop bare burde synkronisere med alle de kalendere, man har på iPhonen.

Vi kan også konstatere, at der tilsyneladende er et problem med tidspunkterne for de kalender-aftaler, der rent faktisk kan ses fra iCloud-løsningen.

Har man en opretter aftale klokken 10:00 i iPhonens kalender, får den simpelt tildelt et andet tidspunkt på iCloud. Det sker, uanset om vi vælger det ene eller det andet tids-format.

Ingen online-redigering af dokumenter

Læs også:

iOS 5 og iCloud: Se dommen over Apples nyheder

Man kan - set ud fra et rent kommercielt synspunkt - godt forstå, hvorfor Apples iCloud i overvejende grad holder sig til at fungere sammen med Apples egne produkter.

iWork, Apples kontorpakke, er nu tæt integreret med sky-tjenesten. Men også her er løsningen ikke så gennemført, som den burde være.

Det primære minus er, at man ikke kan redigere i dokumenter og præsentationer fra browseren. Ja, man kan ikke engang se dokumenterne i browseren.

Begge dele kan man med Googles Apps og med Microsofts Office Web Apps, men i Apples løsning skal dokumentet først downloades til den enhed, man sidder ved. Det betyder, at man skal have iWork-applikationerne installeret, før man kan redigere dokumenterne.

Du kan altså fint oprette et Pages-dokument på din Mac, men hvis du så vil tilpasse dokumentet fra en Windows-computer via browseren, er der ingen muligheder.

Et andet eksempel: Du kan oprette en note på din iPhone og så få den til at synkronisere til iCloud. Men når du tilgår den via iCloud, kan du kun læse den - ikke redigere.

Det er ikke cloud computing, som det bør være her i 2011.


Dokumenter kan hverken ses eller redigeres, når man logger ind på iCloud fra en browser.

iCloud ramt af startproblemer

En af de problemstillinger, mange brugere har bemærket i de første uger med iCloud, er, at det giver visse udfordringer, hvis flere brugere i husstanden benytter det samme Apple-ID til at købe musik og downloade apps.

Hvis både far og teenagedatter anvender samme Apple-ID, så risikerer man, at kalender-aftaler, billeder, apps og andet automatisk synkroniseres mellem de to personers Apple-produkter. Der findes heldigvis metoder til at undgå den stituation - læs mere om det her.

Langt mere alvorligt er det, at en del brugere har rapporteret om, om diverse fejlmeddelser og forsvundne mails, ligesom flere melder om, at dokumenter, der burde synkroniseres, forsvinder.

Og så er der brugere, der har oplevet, at der masse-genudsendes kalender-invitationer fra Outlook, hvis man forsøger at synkronisere med iCloud-kalenderen.

Det får en af brugerne til at omskrive iCloud-sloganet "It just works" til " It's just worse."

Det er muligt, at der blot er tale om børnesygdomme - og vi har faktisk heller ikke selv oplevet dem - men det er med til at forstærke indtrykket af, at iCloud selv med de begrænsede funktioner, der rent faktisk er, ikke fungerer optimalt.

Apple burde altså allerede have lært lektien

Læs også:

iOS 5 og iCloud: Se dommen over Apples nyheder

Som vi ser det, har iCloud et kæmpe potentiale for Apples vedkommende og for brugerne.

Det er limen, der kan binde alle virksomhedens produkter sammen på en elegant måde - lidt ligesom det hidtil har været tilfældet med iTunes, men bare på en moderne og langt mere meningsfuld måde.

Som iCloud ser ud i dag, sker det bare ikke.

Jo, der er lyspunkter - eksempelvis at musik købt på én Apple-enhed automatisk overføres til brugerens andre Apple-produkter - men der er bare for mange steder, hvor tjenesten ikke udnytter cloud-mulighederne optimalt.

Retfærdigvis skal det tilføjes, at Apple er på vej med iCloud-tilføjelsen iTunes Match, der for et fast årligt beløb lader dig opbevare al din musik i skyen, hvorfra den kan tilgås fra alle enheder.

Det kommer til at løfte iCloud-oplevelsen - hvis og når iTunes Match altså kommer her til landet.

Havde iCloud været Apples første forsøg på at skabe en cloud-tjeneste, ville vi leve med manglerne, fordi man med rette kunne have en forventning om, at de kun var midlertidige.

Apples mange cloud-forsøg

Sagen er bare, at Apple allerede burde have lært lektien.

Selskabet har således tidligere forsøgt sig med cloud-tjenesterne iTools, .Mac og MobileMe. Specielt sidstnævnte floppede fælt, erkendte Steve Jobs under iCloud-lanceringen.

"Det (MobileMe, red.) var ikke vores største øjeblik, men vi lærte en masse."

Det er muligt, at Apple lærte en masse af MobileMe, men umiddelbart skinner det ikke igennem i iCloud-tjenesten.

Den rummer mange fine funktioner, men løfter sig på ingen måder op på et niveau, hvor man kan tale om, at "centrum for dit digitale liv er flyttet ud i skyen."

Læs også:

iOS 5 og iCloud: Se dommen over Apples nyheder

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil