Efter brok: Bedre it-systemer på vej til vrede læger

Efter pres fra knap 2.600 læger vil Region H kigge på, hvordan danske læger kan få bedre it-vilkår på jobbet.

Læs også:
2.500 danske læger har fået nok af idiotisk it-brug

Læge: Så slemt står det til med it i vores hverdag

Forbedringer til de københavnske lægers it-arbejdsgange og systemer er undervejs, lover Region H's direktør, Helle Ulrichsen, til Computerworld.
 
Løftet kommer efter, at læger i hele landet tidligere på måneden har fået nok af bøvlede it-systemer og har indledt en underskriftsindsamling, hvor knap 2.600 læger har skrevet under med navns nævnelse.
 
"Jeg lover, at tingene bliver bedre fremover. Men vi kan jo ikke bare ændre så store ting fra dag til dag," forklarer Helle Ulrichsen.

Den massive kritik har især gået på lange login-tider til forskellige it-systemer samt knas med indsamlingen af flere typer patient-data, der ifølge lægerne ofte består af unødvendige data i den konkrete patient-behandling.
 
Kigger arbejdsgange igennem
Region H's direktør fortæller Computerworld, at lægerne fortsat skal dokumentere ved eksempelvis undersøgelser og operationer ifølge lovgivningen, men hun erkender, at der måske kan dokumenteres en anelse eller to smartere, end det foregår i dag.
 
"Jeg tror ikke, at kravet til registreringer bliver mindre i de kommende år, men løsningen er, at det skal være lettere at dokumentere og registrere. Vi bliver derfor også nødt til at kigge vores nuværende systemer efter i sømmene for at se, om der er nogle ting, vi ikke behøver at registrere," forklarer Helle Ulrichsen.
 
Mere konkret vil Region H-direktøren med ansvar for de københavnske hospitaler bede sine sundhedsfaglige råd om at kigge dokumentationskravene igennem med henblik på at fjerne eventuelle unødvendige registreringskrav, som blot spilder lægernes og patienternes tid.
 
"Jeg har allerede sat processen i gang og forventer, at sundhedsfagligt råd er i gang med at kigge på registreringskravene inden jul. Det er vigtigt for mig, at det er fagligt personale, og ikke personer på direktionsgangen, der på flere forskellige områder skal kigge registreringerne igennem," fortæller Helle Ulrichsen.
 
Hun tør dog ikke love et tidspunkt for, hvornår resultatet af disse sundhedsfaglige granskninger og eventuelle fjernelser af registreringsområder ligger klart.
 
Lover bedre it-systemer
Opråbet omkring it-systemer og overflødig dataindsamling fra de tusindvis af læger i underskriftsindsamlingen, der også tæller mange læger uden for Region H, har ifølge Helle Ulrichsen gjort et stort indtryk.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

24. oktober 2018 | Læs mere


Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav?

Fremtidens kommunikation: Hvad skal der til for at du kan følge med morgendagens digitale krav? Fokus for de fleste virksomheder er på at være på forkant med den digitale udvikling, der går stærkere end nogensinde tidligere. Cisco ved om nogen hvor vigtigt det er at kunne levere ”customer experience” på tværs af teknologiske platforme og med en agilitet der matcher den øgede konkurrence.

01. november 2018 | Læs mere






Premium
Afsløring: KMD kalder det "ny viden" - men selskabet har kendt til problematisk udflytning af persondata siden 2014
KMD har hidtil fastholdt, at det har været "ny viden" for selskabet, at følsomme persondata fra landets jobcentre ikke må sendes ud af landet. En SKI-aftale viser dog, at KMD har kendt til reglerne siden 2014. "Selv i det omfang, at KMD ikke har haft de fornødne juridiske kompetencer, burde alle advarselslamper da have blinket i forhold til teksten i SKI-aftalen," lyder det fra juridisk ekspert.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.