Kundeservice dårligst i teleselskaber

Telebranchen har lav kundeservice, siger arrangøren af en konkurrence om netop kundeservice. Niveauet er langt højere i IT-selskaberne. Debitel vipper TDC af pinden som teleselskabet med den bedste service, mens Fujitsu Siemens slår Dell hos IT-selskaberne.

Debitel har den bedste kundeservice blandt de danske teleselskaber, viser en konkurrence afholdt af firmaet Teleperformance.

Firmaet, der selv lever af at sælge call center-ydelser til virksomheder over hele verden, sammenligner hvert år servicen i 75 firmaer i forskellige brancher.

I kategorien telekommunikation er det i år Debitel, der har den bedste svartid, det bedste produktkendskab og er bedst til at skabe gode relationer til kunderne.

Selskabet har dermed overhalet sidste års vinder, TDC.

Generelt viser resultaterne, at kundeservicen i telebranchen har et lavere niveau end i andre brancher, men selskaberne er ved at komme efter det, siger salgschef Christen Bagger, Teleperformance.

Lang ventetid

- De fleste kan huske tiden lige efter teleliberaliseringen, hvor alle teleselskaber havde en svartid på tre kvarter. I Danmark har telebranchen haft et meget lavt forbrug af CRM-systemer (kundestyrings-software, red.) sammenlignet med andre lande, siger Christian Bagger

Teleperformance har også testet kundeservicen hos IT-selskaberne, og de ligger langt foran teleselskaberne.. Fujitsu Siemens og Dell skiftes til at ligge på førstepladsen. Længere nede af listen følger HP og IBM, men alle gør det bedre end teleselskaberne:

- En kunde i IT-branchen forlanger at komme igennem til kundeservice med det samme, og samtidig vinder virksomhederne i den kategori på deres evne til at skabe gode kunderelationer, siger Christen Bagger.

Konkurrencen, der udføres på samme måde i alle de lande, Teleperformance opererer i, afgøres efter 30-35 opkald til hver af de virksomheder, der er indbudt til at deltage. Henvendelserne gennemføres over en periode på et par måneder af mindst fem forskellige testpersoner hos Teleperformance.

Danmarks absolut bedste kundeservice yder kreditkortselskabet Diners Club, oplyser Christen Bagger.

Overtaler kunderne til at blive

Han roser Debitel for at tage CRM i brug.

- Hvis jeg ringer til Debitel som en utilfreds kunde, der gerne vil sige mit abonnement op, så formår de at ændre min opfattelse af produktet, så jeg bliver som kunde, siger Christen Bagger.

Debitel har ikke tidligere været kendt for sin kundeservice, men selskabet har nu ændret strategi og lover kunderne, at de kommer igennem til personlig service inden 60 sekunder, efter at telefonsystemet stiller dem om.

Fra på mandag kører Debitel således en stor tv- og annoncekampagne for at reklamere med sin nye service som det kundevenlige selskab.

Spørgsmål besvares automatisk

Computerworld Online har helt uvidenskabeligt gjort en række forsøg på at ringe til Debitels kundeservice onsdag eftermiddag.

De første gange strandede vi i det computerstyrede telefonsystem, hvor mange af de typiske spørgsmål besvares af det automatiske system. Selvom vi forsøgte at komme igennem til personlig betjening, var det ikke en valgmulighed i systemet.

Den valgmulighed fandt vi først, da vi prøvede at lade, som om vi ønskede at blive kunde hos Debitel. Efter 1,47 minutter fik vi mulighed for at bede om personlig betjening. Herefter gik der 2,10 minutter, før en medarbejder svarede.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job