Forbrugerombudsmanden anklages for spam-mails

En fejl i Forbrugerombudsmandens it-system har medført, at en solid portion danskere, der har klaget over spam, har fået endnu flere uønskede e-mails.

Artikel top billede

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Hvis du har anmeldt spam til Forbrugerombudsmanden, så har din henvendelse måske betydet, at du får endnu mere spam.

Der er nemlig sket en teknisk fejl, der har medført, at cirka 450 danskere, der har klaget over spam, har modtaget uønskede e-mails fra Forbrugerombudsmanden.

Det er ellers Forbrugerombudsmanden, der skal håndtere klager over spam-mails og som eventuelt uddeler bøder til dem, der overtræder reglerne.

På institutionens web-side kan man således læse:

"Medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden gennemgår løbende de indsendte klager over spam som led i tilsynet med, at reglerne i markedsføringslovens §6 om udsendelse af elektroniske reklamer bliver overholdt."

Spammer folk, der har klaget over spam

Ulrik Hansen fra Århus er en af de personer, der har klaget over spam til Forbrugerombudsmanden og til gengæld modtaget en lille ufrivillig hilsen.

Han fik dog efterfølgende en undskyldning, der forklarede, at der var tale om en fejl.

"Vi har haft tekniske problemer, og i forbindelse med løsningen af disse, blev der tirsdag d. 13. december 2011 ved en fejl sendt en række kvitteringer ud til personer, der tidligere har klaget til Forbrugerombudsmanden over spam," lyder det blandt andet fra Forbrugerombudsmanden.

Som man kan læse i undskyldningen, er Ulrik Hansen blot en ud af mange.

"Vi har i forbindelse med de tekniske problemer sendt e-mails til cirka 450 personer," fortæller informationsmedarbejder hos Forbrugerombudsmanden, Tina Emilie Pedersen.

Det er ikke spam

Hun betegner dog ikke de mange e-mails som spam.

"Der har været problemer med vores system, og da vi skulle løse dem, blev der udsendt e-mails ved en fejl. I en ny e-mail har vi efterfølgende beklaget uheldet overfor de personer, som er blevet ramt," fortæller hun.

"Jeg kan godt forstå, hvis nogle folk føler sig generede. Det er beklageligt, men der er ikke tale om spam. Det er ikke en kommerciel henvendelse. De mange mails blev sendt på grund af en teknisk fejl," siger Tina Emilie Pedersen.

Så I giver ikke jer selv en bøde?

"Nej. Det er ikke ulovligt."

Forbrugerombudsmanden får omkring 1.000 henvendelser om spam per måned via klagemodulet, der kan findes på institutionens web-side.

Læs også:

Dansk firma får 15.000 kroner i bøde for spam

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse