Artikel top billede

Vred telebranche: Disse firmaer burde rydde op efter Skyline

Den danske telebranche er godt sur over, at en anden relevant branche stort set undgik at tage ansvar for oprydningen efter Skylines gigant-krak.

Læs også:
Telefirmaer skal tvinges til nødløsning efter Skyline-krak

43.000 danskere reddet efter Skyline-krak

Minister indkalder til krisemøde om Skyline-kunder

Det var elselskabet Elro fra Randers, der stod bag det krakkede bredbåndsselskab Skyline.

Alligevel var det primært telebranchen, der blev bedt om at møde op hos Erhvervsminister Ole Sohn (SF) for at lægge penge på bordet og finde en midlertidig løsning for de omkring 40.000 berørte bredbåndskunder.

Det vækker undren flere steder i telesektoren.

"Det undrer mig, at energisektoren ikke har været mere aktiv i den redningsplan, der er blevet udarbejdet i forbindelse med konkursen i Skyline. Energisektoren burde have budt meget stærkere ind," lyder det fra Telias bredbåndschef, Peter Arke.

"Det er ikke teleselskaberne, der skal redde energiselskaberne, når de laver fejl. Slet ikke, når man samtidig holder energiselskaberne fri for regulering. Men vi vil selvfølgelig gøre, hvad vi kan for at leve op til det, vi har lovet," siger Telia bredbåndschefen.

Et skråplan

Hans holdning bakkes op af Jakob Willer, direktør i brancheforeningen Telekommunikationsindustrien i Danmark, der repræsenterer de store teleselskaber, på nær 3.

"Principielt set er det et skråplan, at telebranchen skal rydde op efter noget, der er foregået i en anden branche," lyder det fra Jakob Willer.

Han tilføjer, at det, når det så alligevel sker, understreger vigtigheden af vandtætte skotter mellem elselskabernes energi- og bredbåndsforretning.

Deltagerne i redningsplanen, der holder liv i Skylines netværk indtil 1. juli, var Erhvervsstyrelsen, Dansk Energi, TDC, Telenor, Telia, Global Connect og 3.

I alt har deltagerne lagt lidt over tre millioner kroner på bordet, hvoraf Dansk Energi har bidraget med 800.000 kroner. Det samme beløb har TDC lagt, mens Telenor og Telia hver har betalt 400.000 kroner.

Også hos fiberleverandøren GlobalConnect, der leverede backbone til Skyline, mener man, at energibranchen burde have taget større ansvar.

"Selvfølgelig er branchen ikke begejstret for at tage ansvar for teknologi og investeringer foretaget af et selskab fra en anden branche. Det er ikke rimeligt. Selvom andre elselskaber ikke kan kontrollere, hvad der sker i Skyline, burde elbranchen måske have stået skulder ved skulder i den her sag," siger Niels Zibrandtsen og tilføjer:

"Vi føler lidt, at vi er med til at rydde op efter spekulative investeringer foretaget af et selskab med en begrænset forståelse af markedet. Man kan ikke sige andet end, at når et elselskab går konkurs med så store investeringer, så har man enten haft en begrænset forståelse af markedet eller baseret sin forretning på spekulative forretningsprincipper," lyder det fra Niels Zibrandtsen.

Læs Dansk Energis kommentar til kritikken på næste side.

Læs også: Overblik: Så galt er det gået for Skyline.

Hos Dansk Energi lyder følgende svar på kritikken.

"Den ansvarlige minister og en samlet telebranche var enige om at skulle håndtere denne udfordring. Alternativt vil en stor gruppe bredbåndskunder blive ladt i stikken, hvilket ville være til skade for alle," skriver chefkonsulent hos Dansk Energi, Thomas Woldiderich i et svar til Computerworld. 

Han fortsætter sit svar:  

"Det der skal fokus på nu, er at få samlet så mange af de tidligere Skyline-kunder op, så de kan kobles på en ordentlig bredbåndsforbindelse, og her spiller hele telesektoren - både de gamle og energiselskaberne - en central rolle," skriver chefkonsulent hos Dansk Energi, Thomas Woldiderich i et svar til Computerworld.

Han mener heller ikke, der er problemer i forhold til reguleringen af energibranchen på bredbåndsområdet.

"Alle selskaber der udbyder telefoni eller bredbåndsprodukter er omfattet af telelovgivningen, så der er ingen, der friholdes noget," skriver Thomas Woldiderich.

Læs også: Overblik: Så galt er det gået for Skyline.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere


Analytics, BI og data science: Data-behandling i realtid

Datadrevne løsninger er godt på vej til at vinde indpas i næsten alle industrier - og med god grund. For der er store muligheder i at kunne forstå, fortolke og reagere lynhurtigt på de store datamængder, som alle organisationer genererer. På dette seminar kan du høre om nogle af de bedste eksempler inden for praktisk anvendelse af avanceret data-analyse, hvordan du kommer i gang, og hvordan du kan høste udbytte.

22. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere