Sådan vil Google vride penge ude af Motorola-opkøb

ComputerViews: I dag er det præcis et år siden, at Google meddelte, at man ville købe Motorola Mobility for et svimlende milliard-beløb. Nu ser vi konsekvenserne.

Artikel top billede

Læs også:

Google køber Motorola for et gigant-beløb

Motorola fyrer hver femte: Satser alt på én produkttype

Motorola splittet: Her er de danske konsekvenser

ComputerViews: For præcis et år siden, den 15. august 2011, kom Google med meldingen om, at man havde tænkt sig at købe Motorola Mobility for omkring 65 milliarder kroner.

Motorola Mobility-opkøbet, der er det største nogensinde for Googles vedkommende, har siden trukket store overskrifter.

Dels fordi beløbet er så enormt, og dels fordi Google med Android-platformen er i øjeblikket er centrum i den smartphone-bølge, der blev indledt med Apples iPhone i 2007.

Og så er Motorola ikke en hvilken som helst virksomhed, men en af de absolut vigtigste spillere i mobilindustriens historie.

Opkøbet har potentiale til at kunne blive en game-changer i industrien. Her et år efter den oprindelige udmelding fra Google, skal man dog spejde langt efter revolutionen.

Opkøb tager tid

En stor del af forklaringen er naturligvis, at denne slags milliard-opkøb tager temmelig lang tid, når papirer skal udfærdiges, og konkurrencemyndigheder inddrages.

Googles Motora-opkøb blev først endelig godkendt af myndighederne i februar, og først den 22. maj kunne
Google-direktør Larry Page så meddele, at handlen var helt lukket.

"Motorola er en fantastisk, amerikansk virksomhed, der har været en drivkraft i den mobile revolution med over 80 års innovations-historik, inklusiv udviklingen af den første mobiltelefon," skrev han i den forbindelse i et blogindlæg.

Hen over sommeren har den nye ejer af Motorola Mobility så fået skabt sig et overblik over selskabet, og i denne uge resulterede det i konkrete handlinger fra Googles side.

Søge-mastodonten vil fyre hver femte medarbejder hos Motorola Mobility og lukke en tredjedel af de 94 afdelinger rundt omkring i verden.

Bag den udmeldingen ligger Googles strategi med Motorola Mobility. Den vender vi tilbage til - men først et kig på, hvad det egentlig er for en virksomhed, Google har betalt så mange milliarder for.

Motorolas dramatiske historie

Læs også:

Google køber Motorola for et gigant-beløb

Motorola fyrer hver femte: Satser alt på én produkttype

Motorola splittet: Her er de danske konsekvenser

I januar 2011 blev Motorola spillet op i de to selskaber Motorola Solutions og Motorola Mobility.

Motorola Mobility er mest kendt for at producere smartphones og tablets, men selskabet arbejder også med eksempelvis modemmer, set-top bokse og trådløse telefoner.

Virksomheden har hovedkvarter i en forstad til Chicago og havde i det seneste årsregnskab fra 2011 20.500 medarbejdere, der stod bag omsætning på 80 milliarder kroner.

Men historien om Motorola har - trods selskabets langvarrige  og vigtige rolle i mobil-industrien - været noget negativ i de senere år.

Motorola var, forud for opsplitningen af selskabet, i samme båd som Nokia, der har lidt (og fortsat gør) under Apples iPhone-succes og fremadstormende mobilproducenter som Samsung og HTC.

Selvom Motorola på lige fod med de andre Android-producenter havde succes med Android-produkter, så så det tilbage i 2009 helt sort ud for selskabet, der kom ud med en stribe katastrofale regnskaber.

Så til trods for, at Motorola har en stolt historie i teleindustrien, hører det også med til fortællingen, at Googles opkøb fandt sted på et tidspunkt, hvor andre spillere på markedet for længst havde stjålet rampelyset.

Her er Googles planer med Motorola

Læs også:

Google køber Motorola for et gigant-beløb

Motorola fyrer hver femte: Satser alt på én produkttype

Motorola splittet: Her er de danske konsekvenser

Da det i august sidste år blev meldt ud, at Google ville købe Motorola Mobility, fokuserede mange iagttagere på, at Google primært var interesseret i de 17.000 patenter, Motorola var indehaver af.

Der gik dog ikke mange uger, før Eric Schmidt kom udmeldinger om, at opkøbet ligeså meget handlede om, at Google rent faktisk så en betydelig værdi i Motorolas produkter:

"Vi er begejstrede for at have produkt-porteføljen, at bruge Motorola-brandet, produkt-arkitekturen, ingeniørerne. De her fyre opfandt RAZR," sagde han blandt andet.

Samtidig afslørerede Eric Schmidt, at Google gerne vil have en bedre integration mellem hardware og software - noget som konkurrenten Apple har sin styrke i.

Google vil lege med hardware

Mens Google har imponerende succes med Android-platformen, der giver alle konkurrenterne baghjul rent markedsandels-mæssigt, så har selskabet også ambitioner på hardwarefronten.

Det er primært Samsung og Apple, der trækker fra med smartphones og tablet-pc'er. Google vil også lege med - og har pengene og musklerne til at gøre det.

Denne uges udmelding om nedskæringer i Motorola Mobility giver god mening i det lys.

Google vil med Motorola Mobility forlade de markeder, der ikke er profitable, stoppe med at producere de billigere mobiltelefoner og fokusere på at udvikle få, men velvalgte, smartphones.

Den strategi synes fornuftig, når man ser på, at selskaber som Apple og Samsung netop har bevist, at man når langt med kvalitet frem for kvantitet, når det handler om nye smartphones.

I hvor høj grad Googles Motorola-strategi så vil betyde, at søgeselskabet får hentet den gigantiske købs-sum ind igen, ja, det kan kun tiden vise.

Læs også:

Google køber Motorola for et gigant-beløb

Motorola fyrer hver femte: Satser alt på én produkttype

Motorola splittet: Her er de danske konsekvenser

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil