Artikel top billede

DF-opsang til staten: Se nu at komme på Facebook

It-ordføreren Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti vil have, at danskerne får mere nærdemokrati på nettet. Læs her, hvordan han forestiller sig, det skal foregå.

Dansk Folkepartis it-ordfører Dennis Flydtkjær vil have mere nærdemokrati imellem myndighederne og borgerne i Danmark.

Det forestiller han sig skal ske på sociale medier som Facebook og Twitter.

"Hvis danskerne skal opdateres, så går mange ind på Facebook, og derfor skal offentlige myndigheder jo også gerne være i stand til at flytte deres kommunikation derhen, hvor borgerne er," forklarer Dennis Flydtkjær til Computerworld og fortsætter:

"I dag kommunikerer offentlige myndigheder i høj grad på deres egne hjemmesider, men jeg går eksempelvis aldrig ind på Miljøministeriets hjemmeside eller ringer til dem. Derimod ville jeg læse deres informationer, hvis det stod på Facebook," siger han.

Lægger pres på myndigheder

Han ønsker derfor at lægge pres på offentlige myndigheder, så de benytter de sociale medier til dialog med borgerne i langt højere grad, end det sker i dag.

Når det altså giver mening.

"Borgerne skal jo helst ikke sidde og skrive tilbage med personfølsomme oplysninger, og det giver måske heller ikke den store mening, at alle myndigheder er på Facebook. Men hvor det giver mening, kan vi få en langt større borger- og brugerinddragelse end i dag," lyder det fra Dennis Flydtkjær.

Han fremhæver, at eksempelvis Udlændingestyrelsen, som i dag hverken er på Facebook eller Twitter, ofte møder kritik med lange sagsbehandlingstider.

Hvis styrelsen får en åben Facebook-profil, kan borgerne ad denne vej komme af med al deres kritik, lyder det fra Dansk Folkepartis it-ordfører.

"De sociale medier kunne jo blive et meget vigtigt arbejdsredskab, så eksempelvis Udlændingestyrelsen kan få konkrete borgerinput til, hvor der skal strammes op, så der internt i styrelsen kan gøres noget ved det," siger Dennis Flydtkjær.

Kan ikke stå alene

Samtidig forklarer han, at tilstedeværelsen med generelle informationsudmeldinger i form af eksempelvis pressemeddelelser på Twitter eller borgerdialog via Facebook ikke kan eller skal stå alene.

"Det er langtfra alle danskere, der er på Facebook, og derfor skal disse mennesker stadig kunne ringe til myndighederne," fortæller Dennis Flydtkjær.

Så mange ministerier er i dag på Facebook

Han anser kommunikationen på de sociale medier som en direkte forlænget besparelses-arm til de nuværende og kommende krav om selvbetjening og brug af digital post.

"Mange penge kunne nok spares, hvis eksempelvis Skat skrev ud til danskerne på de sociale medier frem for, at folk skal vente i telefonen for at få det samme svar som mange andre, eller lede forgæves på hjemmesiden."

"På de sociale medier får folk målrettet information, og de kan gå i direkte i dialog med myndighederne, mens andre kan læse med på svar og spørgsmål," lyder det fra Dennis Flydtkjær.

Frygter ikke had og kancellistil

Mødet mellem de sociale mediers noget løse kommunikationsformer og det offentlige berygtede kancellistil i kommunikationsøjemed er ikke noget, der skræmmer Danske Folkepartis it-ordfører.

"Folk kan måske godt være lidt hårde i tonen på nettet, men det er en generel problemstilling, som ministerierne må lære at leve med," siger han.

I dag er flere kommuner allerede på Facebook, og Dennis Flydtkjær har bedt Christiansborgs Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg om at undersøge, hvor mange ministerier og styrelser, der er at finde på Facebook og Twitter (se den komplette liste her).

Så mange er på de sociale medier

Svaret fra udvalget er, at syv ministeriers departementer er aktive på Facebook, mens fem ministeriers departementer er aktive på Twitter.

Derimod er 16 ministeriers styrelser aktive på Facebook, og 11 ministeriers styrelser bruger Twitter til at kommunikere med.

"Jeg er faktisk overrasket over, at der er så relativt mange på de sociale medier allerede. Nu skal vi så måske bare finde ud af, hvordan vi lytter til borgerne bedst muligt," mener Dennis Flydtkjær.

Han eksemplificerer brugen af de sociale medier ved, at mange af Danske Banks Facebook-fans har kritiseret den tidligere version af bankens app til webbankløsningen, hvorefter Danmarks største bank efterfølgende lancerede en ny version af app'en.

Dermed er det i Dennis Flydtkjærs optik ikke nok at være til stede. Borgernes henvendelser skal forhåbentligt også være med til at gøre den offentlige sektor mere lydhør over for borgerønsker fra deres opdateringer på Facebook og pip på Twitter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Tidligere CIO i Mærsk Tom Christensen ny it-chef hos Conscia
Conscia har hyret tidligere CIO hos Mærsk Tom Christensen som chef for IT Operations og CISO. Tom Christensen stod blandt andet i spidsen for it-afdelingen hos Mærsk Oil & Gas under det berygtede ransomware-angreb på koncernen i 2017.
Computerworld
Stor krise i den danske it-stjerne David Heinemeiers Hanssons firma: Her er historien om dramaet, der fik en tredjedel af de ansatte i Basecamp til at smække med døren
De ansatte har i hobe forladt David Heinemeier Hanssons amerikanske succes-firma Basecamp efter en intern racisme-debat. Hvordan kunne det gå så galt?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.