Så meget betaler Skat for at hænge dårlige betalere ud

De åbne skattelister, som viser firmaers skattebetaling, er et af de mest omdiskuterede it-systemer. Nu har Skat afsløret prisen på systemet.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Kort før jul blev det muligt for offentligheden at følge med i, hvor meget landets virksomheder betaler i skat.

En mulighed som har været stærkt omdiskuteret, og som er blevet kaldt offentlig gabestok og en glidebane af kritikere. 

Efter regeringen besluttede at indføre åbne skattelister har kritikerne nemlig frygtet for danske it-job, fordi oplysningerne kunne påvirke lysten til at investere.  

Ved den forsinkede lancering få dage før jul stod det imidlertid klart, at interessen for virksomhedernes skattebetaling eller mangel på samme var overvældende - i al fald blev systemet og Skats hjemmeside stærkt overbelastet som følge af interessen.

Men mens de åbne skattelister er en af de mest omdiskuterede it-tjenester, som Skat har udbudt, viser det sig nu, at prisen på ingen måde matcher omfanget af omtalen.

Det fremgår af et svar på en aktindsigt, som Computerworld har begæret.

"Om udviklingsforløbet og budget kan SKAT endvidere oplyse, at der med lovforslaget om åbenhed om selskabers skatteoplysninger er afsat en million kroner til administrative engangsomkostninger vedr. it-tilretning samt til 0,5 årsværk svarende til en udgift på 0,3 millioner kroner vedrørende samme. De faktiske udgifter holder sig inden for denne ramme," skriver Skat i aktindsigten.

De åbne skattelister løftede efter lanceringen sløret for, hvor lidt eller meget en række it-virksomheder betalte i skat i 2011. 

Blandt andet betalte KMD 92 millioner kroner, mens TDC betalte 1,4 milliarder kroner i selskabsskat i 2011.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S