Så meget betaler Skat for at hænge dårlige betalere ud

De åbne skattelister, som viser firmaers skattebetaling, er et af de mest omdiskuterede it-systemer. Nu har Skat afsløret prisen på systemet.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Kort før jul blev det muligt for offentligheden at følge med i, hvor meget landets virksomheder betaler i skat.

En mulighed som har været stærkt omdiskuteret, og som er blevet kaldt offentlig gabestok og en glidebane af kritikere. 

Efter regeringen besluttede at indføre åbne skattelister har kritikerne nemlig frygtet for danske it-job, fordi oplysningerne kunne påvirke lysten til at investere.  

Ved den forsinkede lancering få dage før jul stod det imidlertid klart, at interessen for virksomhedernes skattebetaling eller mangel på samme var overvældende - i al fald blev systemet og Skats hjemmeside stærkt overbelastet som følge af interessen.

Men mens de åbne skattelister er en af de mest omdiskuterede it-tjenester, som Skat har udbudt, viser det sig nu, at prisen på ingen måde matcher omfanget af omtalen.

Det fremgår af et svar på en aktindsigt, som Computerworld har begæret.

"Om udviklingsforløbet og budget kan SKAT endvidere oplyse, at der med lovforslaget om åbenhed om selskabers skatteoplysninger er afsat en million kroner til administrative engangsomkostninger vedr. it-tilretning samt til 0,5 årsværk svarende til en udgift på 0,3 millioner kroner vedrørende samme. De faktiske udgifter holder sig inden for denne ramme," skriver Skat i aktindsigten.

De åbne skattelister løftede efter lanceringen sløret for, hvor lidt eller meget en række it-virksomheder betalte i skat i 2011. 

Blandt andet betalte KMD 92 millioner kroner, mens TDC betalte 1,4 milliarder kroner i selskabsskat i 2011.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job