Sådan bliver det lettere for små firmaer at deltage i udbud

En stribe forslag af it-karakter skal gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder at deltage i offentlige udbud. It-branchen roser indsats.

Artikel top billede

Det skal gøres lettere for små og mellemstore virksomheder at deltage i offentlige udbud.

Det anbefaler en rapport fra Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen, der oplyser, at danske myndigheder køber ind for omtrent 290 milliarder kroner årligt.

Ifølge It-brancheforeningen står tele og it-indkøb for 17-18 milliarder kroner om året.

Rapporten undersøgelser indikerer dog, at det ikke står helt slemt til med deltagelsen af de små virksomheder i udbud.

SMV'er defineres i undersøgelsen som virksomheder med under 50 ansatte og en årlig omsætning, der ikke overstiger 10 millioner euro, hvilket 97 pcocent  af alle danske virksomheder falder ind under.

Således viser rapporten, at der har deltaget SMV'er i 63 pcocent af de undersøgte udbud.

Deltager ikke i 37-44 procent

Ergo har der ikke deltaget SMVére i 37 pcocent af udbuddene.

Endvidere konkluderes det i stikprøve af flere hundrede udbud i en given periode, at SMV'erne har vundet cirka halvdelen af de udbudte opgaver.

Er kontrakterne på over fem millioner kroner falder deltagelsen af SMVér.

"SMV'er deltager i 56 procent af de undersøgte udbud med en kontraktværdi på over fem millioner kroner," hedder det i rapporten.

Ud af de anbefalede tiltag har flere af dem it-karakter.

Sådan gøres udbud spiselige

Rapporten ridser en stribe tiltag op, som kan fremme deltagelse i udbud.

Flere af dem indebærer øeget digitalisering i selve udbudsprocessen.

Et forslag lyder: Fremme af e-udbud.

"E-udbud kan gøre det nemmere for SMV'er at deltage i udbudsprocesser, fordi processerne bliver mere ensartede, og fordi risikoen for at begå fejl reduceres."

"E-udbud kan bidrage til at nedbringe både virksomheders og myndigheders transaktionsomkostninger i forbindelse med udbud."

Et andet forslag lyder: Uformel feedback-funktion på udbud.dk.

"Virksomhederne kan orientere ordregivere, hvis de vurderer, at kravene i udbuddet er for ufleksible eller omfattende, eller at der er for snævert fokus på pris."

"Denne feedback kan ordregiverne trække på i forbindelse med fremtidige udbud," hedder det.

Endelig skal virksomhederne også kunne give feedback om selve udbudsprocessen, for eksemepel tidsfrister eller dokumentationskrav.

Udbud.dk skal udbygges

I det hele taget skal udbud.dk udbygges.

"...eksempelvis med en udbud.dk-applikation til telefoner, der gør det muligt at følge med i nye udbud, og en flag-funktion, der giver ordregivere mulighed for at markere udbud, som de vurderer i særlig grad er relevante for SMV'er."

"Det skal øge ordregivernes opmærksomhed på mindre virksomheder og generelt gøre det nemmere for virksomhederne at deltage i udbuddene," hedder det.

It-Branchen glæder sig over, at der kommer tiltag, men ville ønske sig en kortlægning af it-udbud.

It-Branchen: It-udbud er besværlige

Administrerende direktør Morten Bangsgaard fra IT-Branchen forklarer, at undersøgelsen desværre ikke siger så meget om små it-leverandører og de problemer, som it-udbud ofte giver små virksomheder i branchen.

"Det ville være meget nyttigt at få konkrete tal på de udfordringer, som små it-leverandører oplever med offentlige udbud," udtaler han, og henviser til 17-18 milliarder kroner, som det offentlige køber tele og it for om året.

Direktøren peger på, at der er store problemer på netop it-området.

"Det er vores erfaring fra branchen, at mindre it-leverandører ofte har svært ved at komme i betragtning til de offentlige it-udbud," forklarer han.

"Store problemer"

"Der er store problemer med offentlige it-udbud. Vi har længe efterlyst bedre rammer for udbud, især for de mindre it-leverandører," forklarer han.

Derfor er det også "...meget positivt, at rapporten nu anbefaler, at der skal gøres en målrettet indsats for at små- og mellemstore virksomheder får nemmere ved løse opgaver for det offentlige," slutter Morten Bangsgaard.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S