Sikkerhedsfirma: Sådan nakkede vi 500.000 zombier

Et sikkerhedsfirma har været på zombie-jagt i et af verdens største botnet. Resultatet er en halv million kills.

Artikel top billede

Symantec har lammet en stor del af et af verdens største netværk af inficerede computere, også kaldet et botnet.

En halv million inficerede maskiner, kaldet zombier, er blevet taget ud af det store ZeroAccess-botnet, der før aktionen omfattede lige i underkanten af to millioner computere, som blandt andet anvendes til at sprede spam, reklamer, valutasnyderi eller til at inficere nye ofre.

På trods af at Symantec har barberet godt en fjerdedel af den kriminelle forretning, så er det desværre lidt som at tisse i bukserne.

Resultatet kan blive en kortvarig varme på en kold dag.

Bagmændene bag ZeroAccess er nemlig ikke blevet identificeret, men aktionen har dog sparket til deres forretning.

"Vi har nedlagt en fjerdedel af de kriminelles indtjening," siger Symantecs sikkerhedschef, Orla Cox til BBC.

Zombie-computerne er blandt andet blevet brugt til at downloade online-reklamer og generere kunstige museklik på annoncerne for at efterligne legitim brug, der kan give en udbetaling fra annoncørerne.

Forgiftet kommunikation

ZeroAccess-botnettet er ikke bygget op omkring enkelte servere, men bygger på kommunikation mellem de inficerede maskiner.

Denne decentrale opbygning har gjort det svært for sikkerhedsfolkene at lægge systemet ned.

"I juli begyndte Symantec at 'forgifte' kommunikationen mellem de inficerede maskiner, så de blev afskåret fra selve botnettet," fortæller Orla Cox.

Aktionen blev sat i gang, efter at ZeroAccess-folkene udsendte en opdatering til zombie-maskinerne, der skulle gøre det endnu mere besværligt for sikkerhedsfolk at få adgang til de inficerede maskiner.

Symantec byggede derfor deres egen lille udgave af ZeroAccess botnet for at studere, hvordan de på en effektiv måde kunne stikke en kæp i hjulet på aktiviteterne.

Herefter udviklede sikkerhedsfirmaet en modgift, der slukker for de inficerede maskiner, og som skal hjælpe med arbejdet fremadrettet.

"Forhåbentlig vil produktet hjælpe os med et give en bedre beskyttelse af brugerne i fremtiden," siger Orla Cox til BBC.

Internet-udbyderne har også været med i kampen. De er blevet informeret om, hvilke maskiner der er blevet hevet ud af botnettet, og har så givet besked til deres kunder.

Langt fra lukket

Trods indsatsen er det kun lykkedes at lukke for en del af botnettet.

Og Symantec siger, at det bliver svært at lukke de sidste 75 procent af netværket.

"Der er professionelle kriminelle, der tjener penge på aktiviteterne, og derfor vil de finde nye veje tilbage til at komme tilbage til fuld styrke."

Og det er desværre også den kendsgerning, som tidligere forsøg på at lukke botnet har vist.

"Når et botnet er taget ned, uden at bagmændene er blevet pågrebet, er der en stor sandsynlighed for, at det bliver bygget op igen," fortæller Vincent Hanna, der er sikkerhedsanalytiker i antispam-projektet Spamhaus.

"Den resterende del af et botnet bliver nemlig brugt til at sprede ondsindet software, så der fanges nye ofre, der kan bruges til bedrageri," siger hun.

Læs også:
NemID-hackere: Her er vores botnet - se det her

Microsoft sender botnet-dræbende data ud i skyen

Gigantisk botnet kortlægger hele nettet

Microsoft smadrer gigantisk botnet

FBI og Facebook smadrer verdens værste botnet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S