Nødprocedurerne aldrig testet før kæmpe EPJ-nedbrud

Region Midtjylland har aldrig gennemført en fuld test-nedlukning på det vigtige EPJ-system og dets backup-systemer, der i weekenden gik helt ned i en kædereaktion af uheld og nedbrud. Se her, hvad der gik galt.

Artikel top billede

Region Midtjylland med knap 1,3 millioner indbyggere har aldrig gennemført en komplet nød-test - en total disaster recovery - af regionens store EPJ-system, Midt-EPJ.

Og i weekenden gik det galt.

Her blev hele regionens EPJ-system ramt af et langvarigt og totalt nedbrud, der betød, at læger, sygeplejersker og andre ikke kunne få adgang til oplysningerne i patient-journalerne og dermed potentielt livsvigtige oplysninger om patienterne.

Det store nedbrud blev initieret af en strømafbrydelse i Holstebro, hvor regionens EPJ-server er placeret.

Kædereaktion

Herefter fulgte en række følgevirkninger, der begyndte med, at nødgeneratoren svigtede. Tilsammen førte kæden af følgevirkninger til det totale nedbrud lørdag ved 18-tiden.

Midt-EPJ var først fuld funktionsdygtig igen sent søndag.

Du kan læse mere om, hvordan det store nedbrud forløb her: Stort dansk EPJ-system ramt af totalt nedbrud.

It-driftchef Peter Bruun Nielsen betegner nedbruddet som et 'worst case scenario,' hvor hele datacenteret går ud.

"Det var jo meget alvorligt, og set i bakspejlet klarede vi ikke testen godt nok, selv om vi kom igennem til sidst. Vi er faktisk meget kede af det," siger han til Computerworld.

Ingen fuld total disaster recovery-test

Problemet blev ikke mindre af, at Region Midtjylland ifølge flere it-folk med kendskab til sagen, som Computerworld har været i kontakt med, aldrig har gennemført en total afprøvning af nød-procedurerne i det livsvigtige EPJ-system.

Det bekræfter Peter Bruun Nielsen.

"Vi har aldrig udført en fuld test af datacenteret, hvor vi slukker det hele. Der er en kompleksitet i det nuværende system, der gør, at vi ikke kan udføre en total disaster recovery," siger han til Computerworld.

Han fortæller, at den ramte nødgenerator - der ikke gik i gang, som den skulle - imidlertid bliver prøvestartet én gang om måneden og senest fungerede, som den skulle.

Backup i systemvinduer - men ingen fuld test

Samtidig afvikles regionens skrabede readonly-backup system, Opslags-EPJ, jævnligt i system-vinduer, der typisk ligger om natten.

Opslags-EPJ svigtede imidlertid også i weekenden.

"Vi havde et system-vindue for nylig uden problemer. Men i weekenden opstod der en fejl, så der ikke var kontakt. Nu skal vi ned at kigge på, hvordan vi får ændret Opslags-EPJ, så det ikke sker igen," siger Peter Bruun Nielsen.

"Normalt lukker vi Midt-EPJ ned det ene sted og tager det op det andet sted, når vi laver system-vinduer. Men forskellen er selvfølgelig, at det er en planlagt og kontrolleret proces, hvor det i weekenden skete lige pludselig," siger Peter Bruun Nielsen.

Kører asynkront

Et af problemer med regionens EPJ-setup er, at de to datacentre - et i Holstebro i det vestjyske og et i Skejby i det østjyske - ikke kører synkront.

Det betyder, at de to databaser aldrig er identiske, selv om den ene altid vil køre Midt-EPJ, mens den anden vil køre Opslags-EPJ, der skal tage over i nødstilfælde.

Det betød, at it-folkene frygtede at tabe vigtig data, hvis de skulle tvinge Midt-EPJ over på backup-serverne i Skejby.

"Da vi stod i situationen, var det første prioritet at få Opslags-EPJ op hurtigt. Og da det viste sig umuligt, fik det prioritet at overføre Midt-EPJ til Skejby. Men det er en kompliceret proces," siger Peter Bruun Nielsen.

Det tager desuden omkring et kvarter at opstarte Opslags-EPJ.

I weekenden gik også systemets netværks-udstyr ned på grund af manglende strøm.

Og det skulle først i gang, inden serverne igen kunne genstartes.

Det er ifølge Peter Bruun Nielsen en tidskrævende proces, da mange servere skal startes - og det skal ske i en bestemt rækkefølge.

Har I ikke en beredskabsplan, som man kan følge i den her slags situationer?

"Vi har et fast vagt-setup med en 24-7 overvågningsdesk, der med det samme begynder at tage fat i vagterne, når vi får meldingen. Men med så massivt et nedbrud som dette er der brug for specialist-kompetencer, og det var en udfordring at få tilkaldt de nødvendige folk på dette tidspunkt. Det lykkedes da, men det tog tid," siger Peter Bruun Nielsen.

Midt-EPJ blev også ramt af et stort nedbrud i februar. Det kan du læse mere om her: Ramt igen og igen: Så slemt var det store EPJ-nedbrud

Læs også:

Stort dansk EPJ-system ramt af totalt nedbrud

Ramt igen og igen: Så slemt var det store EPJ-nedbrud

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S