Giv mig noget feedback!

Hver dag bruger jeg timer på Office-pakken og min iPhone. Hvorfor bliver softwaren så ikke klogere på mig?

Artikel top billede

Klumme: Jeg keder mig som regel, når jeg ser film. Og hvorfor ikke? Det er en timelang introduktion til en eller anden instruktørs fortolkning af et univers.

Og er du særligt uheldig, har han taget en bog, du holder af, og maltrakteret den i en sådan grad, at du burde få midler fra den nye offerfond efter at have oplevet filmatiseringen.

Men det værste er, at det efterhånden er et af de eneste områder uden interaktion. I de fleste andre af livets forhold er der handling og reaktion i en eller anden form for feedback-loop, som de fleste af os kun kender alt for godt.

Noget i stil med: Din kone siger noget til dig, du brummer uforpligtende uden at høre efter, og du ender med at få underbukser i julegave. Igen.

Eller når din bil siger sære lyde. Du kører den til mekanikeren med en upræcis beskrivelse. Han bestiller en rejse til Bahamas.

Det er måske lidt trist, men i det mindste var du nogenlunde i begivenhedernes centrum.

Men film? Ingenting. Den kører løs, uanset om du bider negle, blunder eller er ude og lave kaffe.

"Det er som at se en tre timer lang østeuropæisk dokumentarfilm om traktorfabrik nummer 17"

Sammenlign så med moderne computerspil som GTA V, som måske er det største, mest interaktive, vanvittige og involverende single-player-spil, verden endnu har set.

Og ja, du har måske læst i Politiken, at du i GTA kan banke prostituerede, til du har vabler på trigger-fingrene - men i går købte min spiller en lille mole og en tilhørende undervandsbåd og gik i gang med at rydde op i forureningen i havet omkring spillets største by. Jeg havde valget, spillet tilpassede sig mig, og min indlevelse blev så meget dybere.

GTA står ikke alene; det kan enhver, der har set en gruppe otteårige spille Minecraft, skrive under på: De former spillets landskab, interagerer med hinanden og skaber sågar deres egen bytteøkonomi på få timer.

Bliv dog klogere på min opførsel

Men moderne spil viser også, hvordan der pludselig er langt fra den slags interaktion til Office-pakken, din Windows eller din iPhone.

Det er software, som der hvert år kastes milliarder efter, men som endnu ikke bliver klogere på mig, min brug eller min interaktion med kollegaer.

På trods af at jeg hver dag bruger timer på at interagere med systemet, som dermed opsamler tusindvis af data om mig - fra typiske stavefejl til hvilke mails, jeg læser først (undskyld Henrik) - sker der ingenting. Android er lidt på vej, men de andre ...

Det er som at se en tre timer lang østeuropæisk dokumentarfilm om traktorfabrik nummer 17.

Så mens der snakkes om big data og store universer, kunne jeg egentlig bare godt tænke mig lidt smart udnyttelse af mine helt egne small data - lige her, hvor jeg bruger teknologien mest. Hver dag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job