Artikel top billede

Kæmpe dansk it-skandale: Svar udbedes, direktør

Interview: Hos Region Sjælland, der lige nu kæmper med en kæmpe erp-skandale, skal direktøren forsvare sig. For hvordan kunne det gå så grueligt galt?

Mangel på vigtige redskaber på sygehusene, ingen benzin på regionens biler og ubetalte regninger for millioner af kroner.

Nu skal administrernde direktør Jens Andersen fra Region Sjælland svare på spørgsmål.

Landets regioner er i it-sammenhæng ellers mest kendt for det, der er blevet kaldt Danmarks blodigste it-skandale: 

Nemlig skandalen om de såkaldte epj-systemer - elektroniske patientjournaler.

Her valgte regionerne (og før dem amterne) groft sagt hver sin løsning - med den konsekvens, at systemerne ikke kunne spille sammen.

Koordineringen var mildt sagt ikke i fokus.

Nu har endnu en it-skandale ramt - denne gang Region Sjælland. 

Besynderligt valg?

Region Sjælland bøvler gevaldigt med et erp-system, der skulle styre regionens økonomi, men i stedet har kastet regionen ud i kaos på den front.

Faktisk kan netop denne regions valg af strategi måske undre. 

For hos andre regioner bruger man såkaldt standardsystemer, der er afprøvet og løbende videreudviklet til regionerne.

To regioner bruger EG's løsning, mens en anden bruger Fujitsus løsning, der anvendes hos cirka 26 kommuner.

Faktisk anvendte Region Sjælland tidligere også Fujitsus løsning, inden man efter udbud valgte at skifte til IBM.

Computerworld har været i kontakt med konsulenter, der har stor erfaring i rådgivning i EU-udbud på erp-området, og andre centrale aktører på området.

Her undrer man sig over Region Sjællands tilgang med at ville udvikle nyt erp-system - frem for at vælge én af de standardløsninger, der allerede findes på området.

Men den administrende direktør Jens Andersen fra Region Sjælland afviser, at der skulle være tale om et udviklingssystem.

Men den løsning I valgte, var ikke afprøvet hos andre regioner på daværende tidspunkt?

"Nej, men det bygger på Oracles system. Det er for så vidt en hyldevare på den måde, at det selvfølgelig skal omstilles til regnskabsinstrukser og andre ting, der gælder for regionerne."

"Men der er tale om at konvertere et i øvrigt kendt system til regionernes regnskabsinstrukser," svarer Jens Andersen.

Hvad er forklaringen på, at integrationen af en hyldevare kan gå så galt? For det er jo mildt sagt ikke ubetydelige problemer, og tidshorisonten for at løse det virker voldsom, når du betegner det som en hyldevare?

"Ja, jeg sagde hyldevare. Men så skal jeg også tilføje: Det er ikke et udviklingssystem, som ligger i dit spørgsmål."

"Det er et afprøvet grundsystem. Der findes ikke hyldevarer, der slet ikke skal gøres noget ved."

"Men hvorfor det er gået så galt? Det kan jeg ikke svare på nu. Det undersøger vi," fortæller direktøren om det videre forløb.

Projektet er blevet både forsinket og fordyret og har altså strakt sig over flere år. Direktøren vil ikke kommentere på, om det har kostet hoveder i organisationen.

Uheldige konstallationer?

Imidlertid er spørgsmålet, om svaret på problemerne måske kan findes et andet sted.

For i sin tid afgav IBM et tilbud på en Oracle-løsning til økonomi og indkøb, og med KMD som underleverandør på løn og HR (OPUS/SAP)" - hos Region Sjælland.

Sidstnævnte kører og er ikke systemet, der skaber de store overskrifter.

Forhistorien er den, at man besluttede i Region Sjælland at man ville have ét stort udbud/system.

Dengang sad Fujitsu på økonomisystemet - og KMD på løn i regionen.

Man kunne måske forestille sig, at HR-afdelingen var meget opsatte på at fortsætte med KMD's allerede implementerede lønsystem.

Mens økonomiafdelingen måske helst ville fortsætte med Fujitsus økonomisystem?

Men man kunne ikke få begge dele - for IBM bød med KMD og Fujitsu med Silkeborg Datas lønsystem (som de fire øvrige regioner brugte dengang).

Og man ville lave ét stort udbud.

I valgte ét samlet udbud. Var der uenighed internt, hvor nogle ville havde Fujitsu, mens andre ville beholde KMD's løndel?

"Nej, der var enighed om, at vi ville have et integreret system," lyder svaret fra direktøren.

Set i bakspejlet er I så trætte af, at I valgte et samlet udbud?

"Nej, det er vi ikke," svarer han.

Regionen måtte altså vælge, for man var gået ud i ét stort samlet udbud.

Og regionen, der blev rådgivet af Herbert Nathan og Co., valgte som bekendt IBM/KMD-pakken.

Resten er historie.

Forsinkelser, fordyrelser og store problemer på IBM's økonomi-del.

Fremtidige redegørelser vil afgøre, hvad der er den præcise årsag til skandalen - for det er næppe det sidste, vi har hørt til denne skandale.

Læs hele interviewet med direktøren herunder. Blandt andet hans svar på spørgsmålet om tilfredsheden med rådgiveren.

På sidste side finder du oversigten over, hvilke leverandører der sidder på hvilke regioner.

Hele interviewet med direktøren

Herunder er interviewet med administerende direktør Jens Andersen fra Region Sjælland.

Han understreger indledningsvis, at man arbejder på at få løst problemerne, der primært drejer sig om faktura og lagerstyring.

Bagefter kommer der et efterspil. Her vil regionen vurdere og evaluere hele forløbet, herunder mangler hos leverandøren IBM.

I havde tidligere Fujitsus system. Fungerede det ikke?

"Jo, Det står over for et skifte. Også fordi vi ville integrere med flere funktioner."

Men den løsning I valgte, var ikke afprøvet hos andre regioner på daværende tidspunkt?

"Nej, men det bygger på Oracles system. Det er for så vidt en hyldevare på den måde, at det selvfølgelig skal omstilles til regnskabsinstrukser og andre ting, der gælder for regionerne.

Men der er tale om at konvertere et i øvrigt kendt system til regionernes regnskabsinstrukser."

Hvad er forklaringen på, at integrationen af en hyldevare kan gå så galt? For det er jo mildt sagt ikke ubetydelige problemer, og tidshorisonten for at løse det virker voldsom, når du betegner det som en hyldevare?

"Ja, jeg sagde hyldevare. Men så skal jeg også tilføje: Det er ikke et udviklingssystem, som ligger i dit spørgsmål.

Det er et afprøvet grundsystem. Der findes ikke hyldevarer, der slet ikke skal gøres noget ved.

Men hvorfor det er gået så galt? Det kan jeg ikke svare på nu. Det undersøger vi."

Èt udbud - to hold af leverandører

I valgte ét samlet udbud. I havde KMD til løn som HR-afdelingen vel brugte. Men Fujistsu, som I også havde i forvejen på den anden del, bød jo med Silkeborg Data, mens KMD var koblet sammen med IBM's løsning. Var der uenighed internt, hvor nogle ville havde Fujitsu, mens andre ville beholde KMDs løndel?

"Nej, der var enighed om, at vi ville have et integreret system."

Set i bakspejlet er I så trætte af, at I valgte et samlet udbud?

"Nej, det er vi ikke."

Opsummerende: Årsagen til at I ikke vælger EG eller Fujitsus økonomisystem, som allerede blev brugt i andre regioner, var?

"Altså vi skulle i udbud. Sådan er det. Og i udbud laver vi nogle beskrivelser af krav, og så ser man, hvem der leverer det bedste bud.

Så ser man på pris og kvalitet. Og der var buddet fra IBM bedst."

Har I været tilfreds med rådgivningen fra Herbert Nathan og Co.?

"Det har jeg ingen kommentarer til."

Har du kommentarer til, hvorvidt medarbejdere - eller projektledere - er blevet afskediget på grund af sagen, der har stået på længe?

"Nej, det har jeg ikke."

Oversigt over regionernes erp-systemer

Oversigt over regioners erp

1) 
Region Sjælland 

IBM/Oracle. Leverandører, der ikke har offentlige kunder på området - og har skullet udvikle meget fra start efter at have vundet et EU-udbud for to år siden, hvor i øvrigt Region Sjælland sagde farvel til Fujitsu's økonomisystem, Prisme og beholdt KMD OPUS på lønområdet (først blev KMD dømt ude på prækvalifikationen på grund af en fodfejl, men efterfølgende blev underleverandør til IBM). 

2) 
Region Midtjylland 

EG. Der pt har 10 kommuner.

3)
Region Nordjylland 

EG. Der pt har 10 kommuner.

4)
Region Syddanmark 

Fujitsu. Der pt. har 26 kommuner - og tidligere leverede til Region Sjælland.

5) 
Region Hovedstaden 

Siemens IT vandt opgaven med et udviklingsprojekt på en SAP-løsning. Siemens IT er senere blevet til ATOS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere