Årets CIO 2021Her er Danmarks bedste it-chef: CIO i Coop Morten Holm Christiansen er Årets CIO 2021

Artikel top billede

At få alle danskere med på NemID er jo en utopi

Klumme: Selvfølgelig kan man finde danskere, der har svært ved at bruge digitale selvbetjeningsløsninger. Men det er ikke noget problem, skriver Per Andersen.

Det er i år og næste år, at kommunikationen mellem borger og det offentlige bliver fuldt digitaliseret. Det faktum er blevet problematiseret af en række medier - ofte baseret på enkelte eksempler.

Således også af Berlingske 15. januar med følgende udsagn: "Min oldefar kunne hverken læse eller skrive. Jeg føler, jeg er kommet i samme situation som ham."

Historien er baseret på erfaringer fra undervisning af især ældre borgere i netsøgning, tilmelding til NemID, brug af digital postkasse og så videre. Andre historier hæfter sig ved, at de offentlige selvbetjeningsløsninger kan være svære at anvende.

Masser af eksempler

Der findes uden tvivl eksempler på svære selvbetjeningsløsninger. For eksempel er Sundhed.dk/Apoteket.dk sådan cirka en labyrint kombineret med en forhindringsbane. Men det gælder ikke kun det offentlige - der er mindst lige så mange eksempler på dårlige private hjemmesider.

Det er også korrekt, at det ikke er alle danskere, der har NemID - det har kun 92 procent af befolkningen ifølge NemID.nu. Det er heller ikke alle, der har adgang til internettet - det er kun 94 procent af befolkningen, der har adgang til internettet fra hjemmet i følge Danmarks Statistik. Og disse tal er i øvrigt støt stigende.

Det er med andre ord korrekt, at man kan finde tusindvis af borgere i Danmark, der ikke bruger NemID og ikke har adgang til internettet - og som måske vil have svært ved det.

"At påstå, at man ikke sparer penge med digital selvbetjening, fordi fru Olsen på 85 nu må ud og købe en pc, er direkte komisk"

Debatten drukner fakta
Det er det så heller ikke meningen, at de skal. I hele debatten drukner det faktum, at Digitaliseringsstyrelsen har en målsætning om 80 procents dækning med digital selvbetjening.

Det er jeg sikker på kan opnås - og sikkert også 90 procent. Men 100 procent er der ingen, der tror på. Det er derfor næppe nogen overraskelse, at der er borgere i Danmark, som ikke kommer i gang med digital selvbetjening.

Ikke desto mindre skaber det overskrifter. Berlingske kunne den 14. januar fortælle, at hvert andet forsøg på brug af selvbetjening mislykkes. Det er dog ikke helt situationen. Hvis man regner på tallene fra borger.dk, viser det sig, at det er i 34 procent af forsøgene, at borgerne har haft problemer.

Selvbetjeningsløsningerne er udmærkede

Dansk IT's analyse "IT i Praksis" har dokumenteret, at selvbetjeningsløsningerne ikke er helt så dårlige endda. Tallene her viser, at 84 procent af de borgere, der valgte at bruge en selvbetjeningsløsning, fik løst deres problemer. 

Faktisk viser analysen også, at dette er den mest effektive kanal. Kun 65 procent ved brevhenvendelse og 79 procent ved personlig henvendelse fandt, at de fik løst alle opgaver i situationen.

Det skal gøres bedre

Der er ingen tvivl om, at de offentlige selvbetjeningsløsninger skal gøres bedre og nemmere at anvende. Der er heller ingen tvivl om, at vi skal anvende ressourcer på at få flere uddannet til at anvende digitale løsninger (i det hele taget). 

Men at det skal føre til, at man problematiserer en hel strategi, der har en 80 procents målsætning om digital selvbetjening, strider mod bedre vidende. 

At påstå, som det fremgår af Berlingske 15. januar, at man ikke sparer penge med digital selvbetjening, fordi fru Olsen på 85 nu må ud og købe en pc, er direkte komisk.

For 20 år siden var der en lignende diskussion - dengang om et A-hold, der kunne anvende de "nye" pc'er, og et B-hold, der ikke kunne. Tænk, hvis vi dengang havde forkastet teknologien og konkluderet, at så kunne man ikke basere et samfund på det. 

I stedet valgte man at hjælpe digitaliseringen på vej, blandt andet med hjemme-pc-ordninger med skattefradrag. Den samme fremadskuende holdning skal vi have i dag.

Per Andersen er direktør i Dansk IT. 

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Danske militær-officerers fagforening ramt af hackerangreb: Cpr-numre og helbredsdata på 5.000 medlemmer kan være lækket
5.000 medarbejdere og medlemmer af danske officerrs fagforbund, HOD, kan have fået lækket cpr-numre, helbredsdata og oplysninger om privatøkonomi og strafbare forhold på det mørke internet. HOD ved efter en måneds venten på Center for Cybersikkerhed stadig ikke, hvad der er sket efter hackerangreb på organisationen.
Computerworld
Apple præsenterer iPhone 13 og iPhone 13 Pro - se dem her
Snart kan du få fingre i den nye iPhone 13 og iPhone 13 Pro. Bliv klogere på de to helt nye iPhones her.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Hvad koster det egentlig…? Tag overblikket tilbage over dine omkostninger i skyen
Mange organisationer arbejder på tværs af flere cloudplatforme – men er udfordret af, at det kan være næsten umuligt at vide, hvad man betaler for og hvorfor.