Artikel top billede

At få alle danskere med på NemID er jo en utopi

Klumme: Selvfølgelig kan man finde danskere, der har svært ved at bruge digitale selvbetjeningsløsninger. Men det er ikke noget problem, skriver Per Andersen.

Det er i år og næste år, at kommunikationen mellem borger og det offentlige bliver fuldt digitaliseret. Det faktum er blevet problematiseret af en række medier - ofte baseret på enkelte eksempler.

Således også af Berlingske 15. januar med følgende udsagn: "Min oldefar kunne hverken læse eller skrive. Jeg føler, jeg er kommet i samme situation som ham."

Historien er baseret på erfaringer fra undervisning af især ældre borgere i netsøgning, tilmelding til NemID, brug af digital postkasse og så videre. Andre historier hæfter sig ved, at de offentlige selvbetjeningsløsninger kan være svære at anvende.

Masser af eksempler

Der findes uden tvivl eksempler på svære selvbetjeningsløsninger. For eksempel er Sundhed.dk/Apoteket.dk sådan cirka en labyrint kombineret med en forhindringsbane. Men det gælder ikke kun det offentlige - der er mindst lige så mange eksempler på dårlige private hjemmesider.

Det er også korrekt, at det ikke er alle danskere, der har NemID - det har kun 92 procent af befolkningen ifølge NemID.nu. Det er heller ikke alle, der har adgang til internettet - det er kun 94 procent af befolkningen, der har adgang til internettet fra hjemmet i følge Danmarks Statistik. Og disse tal er i øvrigt støt stigende.

Det er med andre ord korrekt, at man kan finde tusindvis af borgere i Danmark, der ikke bruger NemID og ikke har adgang til internettet - og som måske vil have svært ved det.

"At påstå, at man ikke sparer penge med digital selvbetjening, fordi fru Olsen på 85 nu må ud og købe en pc, er direkte komisk"

Debatten drukner fakta
Det er det så heller ikke meningen, at de skal. I hele debatten drukner det faktum, at Digitaliseringsstyrelsen har en målsætning om 80 procents dækning med digital selvbetjening.

Det er jeg sikker på kan opnås - og sikkert også 90 procent. Men 100 procent er der ingen, der tror på. Det er derfor næppe nogen overraskelse, at der er borgere i Danmark, som ikke kommer i gang med digital selvbetjening.

Ikke desto mindre skaber det overskrifter. Berlingske kunne den 14. januar fortælle, at hvert andet forsøg på brug af selvbetjening mislykkes. Det er dog ikke helt situationen. Hvis man regner på tallene fra borger.dk, viser det sig, at det er i 34 procent af forsøgene, at borgerne har haft problemer.

Selvbetjeningsløsningerne er udmærkede

Dansk IT's analyse "IT i Praksis" har dokumenteret, at selvbetjeningsløsningerne ikke er helt så dårlige endda. Tallene her viser, at 84 procent af de borgere, der valgte at bruge en selvbetjeningsløsning, fik løst deres problemer. 

Faktisk viser analysen også, at dette er den mest effektive kanal. Kun 65 procent ved brevhenvendelse og 79 procent ved personlig henvendelse fandt, at de fik løst alle opgaver i situationen.

Det skal gøres bedre

Der er ingen tvivl om, at de offentlige selvbetjeningsløsninger skal gøres bedre og nemmere at anvende. Der er heller ingen tvivl om, at vi skal anvende ressourcer på at få flere uddannet til at anvende digitale løsninger (i det hele taget). 

Men at det skal føre til, at man problematiserer en hel strategi, der har en 80 procents målsætning om digital selvbetjening, strider mod bedre vidende. 

At påstå, som det fremgår af Berlingske 15. januar, at man ikke sparer penge med digital selvbetjening, fordi fru Olsen på 85 nu må ud og købe en pc, er direkte komisk.

For 20 år siden var der en lignende diskussion - dengang om et A-hold, der kunne anvende de "nye" pc'er, og et B-hold, der ikke kunne. Tænk, hvis vi dengang havde forkastet teknologien og konkluderet, at så kunne man ikke basere et samfund på det. 

I stedet valgte man at hjælpe digitaliseringen på vej, blandt andet med hjemme-pc-ordninger med skattefradrag. Den samme fremadskuende holdning skal vi have i dag.

Per Andersen er direktør i Dansk IT. 

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere


Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

25. august 2022 | Læs mere


CIO Trends 2022: Sådan ser opgavelisten ud hos Danmarks bedste CIOs

En hurtig og strategisk fokuseret implementering af nye teknologier er i disse år med til at sikre konkurrencekraften hos de bedste digitale vindere. Det sætter vi fokus på med konferencen CIO Trends 2022, hvor du blandt andet kan blive inspireret af en række danske topfolk inden for digitalisering og it-ledelse.

30. august 2022 | Læs mere






CIO
10 gratis artikler: Få gode råd fra Danmarks bedste it-ledere