Efter Marius-sagen: Sådan kunne Zoo undgå hacker-slagtning

Slagtningen af hangiraffen 'Marius' i Københavns Zoo har medført, at Zoologisk Have har fået nedlagt sin hjemmeside. Så galt behøvede det slet ikke at gå, som du kan læse her.

Artikel top billede

Foto: Zoologisk Have.

Zoologisk Have i København er for alvor kommet i vælten, efter at giraffen 'Marius' i weekenden måtte lade livet og endte sine dage som løvefoder.

For oven på slagtningen af giraffen har Københavns Zoologisk Have været en stor historie i verdenspressen, og havens hjemmeside har siden mandag været lagt ned i et DDoS-angreb (Distributed Denial of Service), skriver Ekstra Bladet. 

"Der er ikke nogle direkte indikationer på, at angrebene er relateret til aflivningen af giraffen, men det ville være mærkeligt, hvis det ikke var. Jeg kan ikke mindes, at vi tidligere har oplevet noget lignende, hvor hacker-angreb kommer fra hele verden," siger Zoos pressemedarbejder Tobias Stenbæk til Ekstra Bladet.

Han angiver, at DDoS-angrebet er en stor belastning, da sitet er en vigtig informationskilde for Zoo.

"Men det er heldigvis ikke den eneste kilde," oplyser Tobias Stenbæk til Ekstra Bladet.

Stik kæp i DDoS-hjulet

Tirsdag morgen og formiddag kører Zoologisk Haves hjemmeside stadig ustabilt.

Men faktisk kunne Zoo med rettidig omhu (måske) have undgået at få lagt sin hjemmeside ned med bombardementer fra hundredvis, hvis ikke tusindvis af computere, der alle vil ind på hjemmesiden, og derigennem får den til at bryde sammen.

Computerworld har oven på diverse DDoS-angreb i fjor modtaget flere råd til, hvordan man som virksomhed kan modstå DDoS-invasionen fra nettet med et uundgåeligt nedbrud som det kedelige slutresultat.

Du kan eksempelvis læse her, hvordan en organisation som Zoo i første omgang bliver afklaret omkring, hvor vigtig hjemmesiden er for forretningen - og derefter indsætter bremseklodser, der kan være med til at dæmpe det buldrende net-angreb.

Samme sted kan du eksempelvis også læse om, hvordan man med særligt følsomme sites kan forebygge angrebene, hvis man altså i Zoos tilfælde har gjort sig klart, at en stærk folkelig hetz fra hele verden på et tidspunkt vil resultere i en lukket hjemmeside.

Køb fremskudt firewall

Nogle løsninger med et intenst samarbejde med din internetudbyder kan godt gå hen og blive småpebrede, og derfor er der også løsninger i den noget billigere ende, som du selv kan hente ude på nettet.

Du kan her få inspiration til indkøb af fremskudte firewalls, vagtposter ved kritiske porte på serveren og vejledning til at skjule din IP-adresse for angriberne.

Andre steder kan du læse mere om DDoS-angreb og ikke mindst, om din egen computer uden din viden er med til at lægge Zoos eller andre hjemmesider ned.

Det kan være tilfældet, hvis din computer er med i et botnet som en såkaldt zombie.

Læs også:
Sådan stopper du (måske) et DDoS-angreb for 20 kroner

Danmark under angreb: Sådan kvæler du et DDoS-angreb

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil