Softwarefejl sender to millioner biler på værksted

En softwarefejl betyder, at der kan opstå motorproblemer under kørsel. I danmark skal 300 bilejere softwareopdateres.

Artikel top billede

Foto: Toyota. (Foto: Hasselblad H2 /)

Det er ikke kun Microsoft, der udsender opdateringer i øjeblikket.

Det gør bilproducenten Toyota også.

En softwarefejl i tredje generation af Toytas hybridbil Prius betyder nemlig, at der kan opstå problemer med motoren under kørsel.

"Den software, der anvendes af bilens computer, er blandt andet med til at styre en inverter-enhed, og det er her, problemet kan opstå," fortæller pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark.

Den elektroniske enhed er med til at give power til hybridsystemet. Virker den ikke efter hensigten, nedsættes bilens hastighed.

"I de tilfælde, hvor der er fejl i softwaren, kan der gøres skade på denne enhed, hvilket betyder, at bilen slår over i fejlsikret tilstand. Her nedsættes hastigheden til maksimalt 70 kilometer i timen. Desuden tændes advarselslamperne i bilens betjeningspanel," uddyber han.

Hvis chaufføren ignorerer advarslerne, kan bilen gå helt i stå.

"I yderste konsekvens vil bilens hybridsystem lukke ned, og bilen vil standse. Men det er ikke sådan, at bilen pludselig slukker. Det er en blød overgang."
 
Ingen hjemmeopdatering
Hvordan retter I softwarefejlen?

"Der bliver redigeret i koden, og så bliver bilernes computer opdateret på et Toyota-værksted," fortæller Anders Tystrup.

"På værkstedet bliver bilen sluttet til en computer, der overfører den nye software. Helt i stil med en almindelig opdatering. Af sikkerhedsmæssige årsager vil vi gerne have folk ind på Toyota-værksteder, så den rigtige opdatering bliver installeret. "

Så man skal ikke selv lige logge på Toyotas webside og hente opdateringen?

"Nej, nej! Der er vi ikke endnu, men jeg skal da ikke udelukke, at det bliver sådan engang. Men sikkerheden er meget vigtig i en bil, og derfor skal der autoriseret personale ind over. Konsekvenserne er trods alt større bag et bilrat end bag skærmen ved en computer."

Bilfirmaet har indkaldt 1,9 millioner biler til kontrol i hele verden, og heraf kører de 300 på danske veje.

"Det er ikke alle biler, der er ramt af softwarefejlen, men vi vil gerne være sikre, og derfor indkalder vi dette antal."

Softwareopdateringen tager omkring en halv time.

Læs også:
It-mandens næste projekt: Sådan bygger du din egen open source-elbil

De selvkørende biler rykker mod Danmark

Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car