Softwarefejl sender to millioner biler på værksted

En softwarefejl betyder, at der kan opstå motorproblemer under kørsel. I danmark skal 300 bilejere softwareopdateres.

Artikel top billede

Foto: Toyota. (Foto: Hasselblad H2 /)

Det er ikke kun Microsoft, der udsender opdateringer i øjeblikket.

Det gør bilproducenten Toyota også.

En softwarefejl i tredje generation af Toytas hybridbil Prius betyder nemlig, at der kan opstå problemer med motoren under kørsel.

"Den software, der anvendes af bilens computer, er blandt andet med til at styre en inverter-enhed, og det er her, problemet kan opstå," fortæller pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark.

Den elektroniske enhed er med til at give power til hybridsystemet. Virker den ikke efter hensigten, nedsættes bilens hastighed.

"I de tilfælde, hvor der er fejl i softwaren, kan der gøres skade på denne enhed, hvilket betyder, at bilen slår over i fejlsikret tilstand. Her nedsættes hastigheden til maksimalt 70 kilometer i timen. Desuden tændes advarselslamperne i bilens betjeningspanel," uddyber han.

Hvis chaufføren ignorerer advarslerne, kan bilen gå helt i stå.

"I yderste konsekvens vil bilens hybridsystem lukke ned, og bilen vil standse. Men det er ikke sådan, at bilen pludselig slukker. Det er en blød overgang."
 
Ingen hjemmeopdatering
Hvordan retter I softwarefejlen?

"Der bliver redigeret i koden, og så bliver bilernes computer opdateret på et Toyota-værksted," fortæller Anders Tystrup.

"På værkstedet bliver bilen sluttet til en computer, der overfører den nye software. Helt i stil med en almindelig opdatering. Af sikkerhedsmæssige årsager vil vi gerne have folk ind på Toyota-værksteder, så den rigtige opdatering bliver installeret. "

Så man skal ikke selv lige logge på Toyotas webside og hente opdateringen?

"Nej, nej! Der er vi ikke endnu, men jeg skal da ikke udelukke, at det bliver sådan engang. Men sikkerheden er meget vigtig i en bil, og derfor skal der autoriseret personale ind over. Konsekvenserne er trods alt større bag et bilrat end bag skærmen ved en computer."

Bilfirmaet har indkaldt 1,9 millioner biler til kontrol i hele verden, og heraf kører de 300 på danske veje.

"Det er ikke alle biler, der er ramt af softwarefejlen, men vi vil gerne være sikre, og derfor indkalder vi dette antal."

Softwareopdateringen tager omkring en halv time.

Læs også:
It-mandens næste projekt: Sådan bygger du din egen open source-elbil

De selvkørende biler rykker mod Danmark

Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job