De selvkørende biler rykker mod Danmark

Volvo vil om få år sende 100 førerløse biler ud på vejene. Læs her, hvordan robotbilerne finder rundt, og hvorfor du endnu ikke kan tage hænderne helt fra rattet.

Artikel top billede

I 2017 skal der være 100 selvkørende biler på offentlige veje i den svenske by Göteborg, der ligger på nogenlunde samme breddegrad som Skagen og godt 200 kilometer fra København.

Sådan lyder meldingen fra den svenske bilfabrikant Volvo ejet af kinesiske Geely Automobile. Volvo er gået sammen med den svenske trafikstyrelse, Lindholmen Science Park og Göteborgs bystyre om konceptet 'Drive me', der skal eliminere trafikulykker med dødelig udgang.

Sådan kører de

Derfor vil Volvo i de kommende år videreudvikle sin SPA-arkitektur (Scalable Product Architecture) til sin XC90-model, således at der inden for fire år er 100 selvkørende biler, der kan fragte passagerer rundt i typiske pendler-områder som motorveje og trafikpropper i og uden for Göteborg. 

Dermed bliver Sveriges næststørste by et levende laboratorium for Volvos 100 selvkørende biler, der vil kombinere software og andre komponenter fra en række leverandører, som skal samles i Volvos eget bil-system.

Blandt andet vil Volvo selv stå for algoritmerne, der styrer styringen af bilen, bremserne og motorkontrollen.

Det skriver Computerworlds britiske søstersite CIO.

Cloud i bilen

Når Volvoerne selv skal finde rundt på gader og stræder, bliver bilerne udstyret med radarer og kamerateknologi til registrering af bilens omgivelser.

Samtidig bliver bilen fodret med de seneste kortinformationer fra Volvos cloud til at finde vej i det svenske.

Den svenske bilfabrikant erkender dog ud fra tests, at trods den nyeste teknologi bliver bilerne ikke i stand til at køre helt af sig selv fra hjem til arbejde allerede i 2017. Eksempelvis skal bilisten selv styre uden om fodgængere i bymidten. 

På andre og mere forudsigelige strækninger forklarer Volvo, at der her gerne skulle være tid for føreren af bilen til at snuppe en kop kaffe og læse avis, mens bilen kører sig selv fremad mod målet uden nødvendigvis at have menneskelige hænder på rattet.

Ud over Volvo har blandt andre Google længe arbejdet på en selvkørende bil, mens andre bilfabrikanter som General Motors og Nissan også er på vejbanen med robotstyrede biler. 

Nissan hævder eksempelvis, at selskabet fra 2020 vil sælge en række forskellige selvkørende biler, som vil få en 'realistisk pris for forbrugerne', mens General Motors vil forsøge at gøre den legendariske Cadillac selvkørende allerede om to år.

Læs mere:
Nu kan du få elektronisk rat i din næste bil

Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse