Facebooks vilde planer: Du skal leve gennem disse briller

Med Facebooks opkøb af et af de mest omtalte virtual reality-firmaer i verden sætter selskabet et nyt mål for, hvordan sociale medier skal fungere. Men det er ikke alle, som ser positivt på opkøbet. Se hvorfor her.

Facebook har netop spenderet over 10 milliarder kroner på et mindre amerikansk firma, hvis formål er at ændre computerspilsverdenen for evigt. 

Du kan læse mere om opkøbet her: Facebook køber firma for 11 milliarder: Her er de vilde planer.

Oculus VR har de seneste par år forsøgt at gøre en gammel drengedrøm til virkelighed, nemlig et virtual reality-system, der virker.

Virtual reality, som først kom frem i midten af 1990'erne med blandt andet Nintendos Virtual Boy og som var en fæl skuffelse, er nu endelig på vej som en reel og gennemført teknologi.

Spilproducenter og spillere har i flæng været nærmest ekstatiske over de uendelige muligheder for computerspil med blandt andet Oculus Rift, som grundlagde drømmen igennem crowdfunding-sitet Kickstarter: Det skulle revolutionere computerspillene.

Men VR kan meget mere end det. Det har Facebook indset, hvilket må formodes at være grunden til, at Facebook smider over 10 milliarder kroner efter det californiske firma.

"Vores mission er at gøre verden mere åben og forbundet. Vi har stadig meget arbejde på den mobile platform, men vi skal nu gøre mere for, at platformen kan give en brugbar, levende og personlig oplevelse. Det er her, Oculus kommer ind i billedet," skriver Mark Zuckerberg i en opdatering på Facebook.

Fremtidens sociale platform
Oculus VR's briller - eller VR-headset - fungerer med to små skærme inde i den store brille, som projicerer skærmbilledet til dine øjne.

Motion tracking-teknologi måler samtidig hovedets mindste bevægelse: Kigger man ned med hovedet i virkeligheden, gør man det samme i et givent spil.

Det giver en indlevende og virkelighedstro oplevelse - faktisk så virkelighedstro, at folk der har prøvet brillerne i et ruchebanespil efterfølgende har brækket sig, fordi rutchebanen var så realistisk, at personen blev køresyg.

Interessen er stor, og flere spilfirmaer er allerede begyndt at implementere teknologien i deres spil - lang tid før brillerne overhovedet er kommet ud på markedet.

Det er denne evne, som Facebook vil have fat i: Muligheden for at kunne give en oplevelse, hvor man ganske enkelt taber kæben af forbløffelse.

Blander man Oculus' briller sammen med noget af den allerede eksisterende 360 graders video-teknologi, giver det stort potentiale for platforme, som Facebook kan bevæge sig ind på.   

Her er de smarte muligheder for Oculus
Her er de smarte muligheder for Oculus
Mark Zuckerberg nævner selv ideer som virtuelle lægebesøg, hvor man blot skal tage brillerne på, eller muligheden for at få en plads på første række ved en koncert, hvor man vil kunne høre og se kunstnerne uden at få andres sved på sig.

Det er heller ikke svært at forestille sig en fodboldkamp, hvor man kan vælge, hvilken vinkel man vil se kampen fra, og hvor man har scoreboards og kommentarer til at køre i svævende vinduer foran øjnene - højst sandsynligt sammen med en reklame eller to - Det er jo Facebook.

Og Facebook har gjort et godt køb i Oculus, hvis selskabet vil gøre virtual reality til den kommende platform.

IDC-analytiker Scott Strawn ser det som den helt store platform efter mobile, selv hvis en egentlig masseproduktion er flere år ude i fremtiden.

"Det er ikke på nogen måde overraskende, at Facebook går ind på et marked som dette. Hovedkonkurrenten Google har arbejdet på virtual reality-teknologi i årevis," siger Scott Strawn.

Hvordan Facebook har tænkt sig at tjene penge på Oculus' teknologi er endnu uvist. Facebook bliver ikke et hardwarefirma, og Oculus skal selv stå for at sælge sine briller. 

I stedet handler det ifølge Mark Zuckerberg om software og services, og til en pressekonference nævner han muligheder for indtjening via kommunikationsservice, e-salg og måske reklamer.

Spil-branchen skuffet: Får myrekryb af Facebook
Høtyve og skuffelse
Men det er langt fra alle, som ser Facebooks opkøb med samme optimisme og entusiasme som Facebook selv.

Mange havde med håbets glød i øjnene ventet med længsel på, at Oculus Rift skulle komme i butikkerne og revolutionere markedet for computerspil. Alene tanken om et gyserspil med Oculus Rift giver en gåsehud.

Men med Facebooks opkøb er den utopiske drøm omdannet til et dystopisk mareridt.

Selvom Mark Zuckerberg har gjort det klart, at Oculus' oprindelige plan om at ændre computerspilsverdenen ikke er forandret, er der mange, som ikke tror på CEO'en.

Blandt andet har spiludvikleren og gaming-guruen Markus "Notch" Persson, manden bag computerspilsuniverset 'Minecraft', udtrykt sin tydelige utilfredshed ved opkøbet.

"Vi har længe gået med planerne om Oculus Rift til Minecraft, men det har jeg netop stoppet. Facebook giver mig myrekryb," skriver Markus Persson på Twitter, og forklarer yderligere på sin blog, at han simpelthen ikke tror på Facebooks intentioner bag opkøbet.

"Facebook er ikke et computerspilsfirma. Facebook har kun interesse i brugertal og intet andet end brugertal. Mange har lavet spil til Facebook, men de er ofte kun længerevarende døgnfluer, som dør ud, når Facebook kommer og vil gøre spillene mere sociale."

Hvorfor sælger Oculus?
Hvorfor sælger Oculus?
Mange spørger også sig selv, hvorfor Oculus overhovedet sælger ud til Facebook? 

Grundene kan være mange, men en af de afgørende grunde kan uden tvivl være en kommende konkurrence fra Sony. Sony offentliggjorde tidligere på året deres Morpheus-projekt: Et virtual reality-headset, som skal revolutionere computerspilsindustrien. 

Lyder det bekendt? Det tænker Oculus Rift formodentligt også, og at skulle stå ansigt til ansigt med et af verdens største hardwareproducenter indenfor spilbranchen med et matchende produkt er uden tvivl ikke ønskescenariet for et startup som Oculus VR. 

Med Facebook i ryggen og ti milliarder kroner til at kunne smide i udviklingen af Oculus-versioner af populære spil står Oculus VR meget stærkere på markedet - specielt med Facebooks lovning om, at Oculus stadig vil være for computerspillerne - i hvert fald i første omgang.


mest debatterede artikler

Premium
Lars Engbork klar til at komme i gang som ny topchef for Visma E-conomic: "Vi har allerede lagt en plan for fremtiden"
Interview: Den nye direktør for Visma e-conomic havde for få måneder siden ikke regnet med, at han skulle overtage posten som CEO efter Mads Rebsdorf, der efter 10 år hos Visma er skiftet til en toppost hos norske Kahoot.
Computerworld
TDC ruller gratis fiber ud til 5.100 danske husstande - se adresserne her
TDC går i gang med at udruller fiber til tusindvis af danske husstande i Odens, Nordsjælland og Storkøbenhavn. Se hvor TDC’s gravemaskiner kommer forbi med tilbud om gratis fiber-opkobling.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan grundlægger du en datacenterstrategi
Covid-19 understregede behovet for at kunne administrere datacentret på afstand – og for at lade virksomhedens øvrige medarbejdere løse endnu flere opgaver hjemmefra. Det har givet en lang række erfaringer, som kan komme din organisation til gavn på jeres videre digitale rejse. Herunder om, hvordan man optimerer forbindelsen mellem applikationer og data – og om, hvordan man målrettet placerer specifikke workloads, hvor det giver den største forretningsmæssige værdi. Det kan du læse meget mere om i denne hvidbog.