Derfor opsagde TDC 60 partneraftaler: Kunderne blev spammet

TDC har opsagt sine aftaler med blandt andet TDC Erhvervscentre og Atea. Og det er der en god grund til, lyder det fra TDC, der nu vil gå fra 65 til fem partnere. Få selskabets forklaring her.

Da TDC valgte at opsige 60 af 65 partneraftaler, var det af hensyn til kunderne.

Sådan lyder forklaringen fra Henrik Kauffmann, der er underdirektør i TDC Erhverv med ansvar for partnere.

"Kunderne blev forvirrede af, at de blev kontaktet fra alle mulige forskellige partnere og for den sags skyld også af TDC - og der var ikke nogen koordination omkring det."

"TDC kan ikke leve med, at det giver dårlige kundeoplevelser, at vi ligger og nærmest spammer vores kunder," siger Henrik Kauffmann til Computerworld.

Fra 65 til fem partnere
Der har hidtil været 29 TDC Erhvervscentre, drevet af 18 partnere. De fem partnere, der fortsætter, kommer kun til at drive 13 TDC Erhvervscentre.

Samtidig er en stribe andre partnere også ramt - og herunder Danmarks største it-forhandler, Atea, der i en artikel tidligere på Computerworld forklarede, at det kun var TDC, der ønskede at opsige aftalen, og at Atea derfor nu overvejer, om man overhovedet skal gå med på den nye aftale, TDC har lagt frem.

"Det er meget muligt, at vi siger, at det så ikke er det koncept, at vi gerne vil," siger Morten Felding fra Atea.

"Det koncept, der var i forvejen, var vi faktisk ganske godt tilfreds med, fordi det giver os mulighed for at være en uafhængig spiller, så vi kan rådgive vores kunder om de løsninger, de har lyst til og så tilbyde dem TDC fra de hylder."

"Der vil TDC meget gerne stramme tingene til at være eneforhandler."

Vil ikke kommentere på forhandlinger med Atea
Computerworld har bedt Henrik Kauffmann fra TDC forklare, om dette er korrekt, og hvad baggrunden for TDC's nye tilgang til partneraftalerne med blandt andre Atea er.

"Vi har en drøftelse med Atea om, hvordan fremtiden kan se ud, så det vil jeg helst ikke kommentere på i øjeblikket, før vi har en endelig afklaring med dem," siger Henrik Kauffmann fra TDC Erhverv.

Han vil dog godt fortælle, hvorfor det har været nødvendigt at indføre det nye, franchisebaserede setup, som TDC altså fremover kommer til at køre med fem forskellige partnere.

"Det handler om at sikre, at vores kunder får en bedre oplevelse af det samarbejde, de har med TDC."

Hvad skal der ske med TDC Erhvervscentrene?
Konsekvensen er vel, at en stor del af de TDC Erhvervscentre, der ligger rundt omkring i landet, vil lukke, men hvor skal kunderne så gå hen?

"Nu er det sådan, at det, de ikke kan forhandle længere, er TDC's abonnementer. Alle de ydelser og produkter, de selv har på hylderne, kan de jo stadig godt forhandle. De kommer bare ikke til at have en mulighed for at sælge TDC's abonnementer."

"Mange af de produkter, de sælger, er ikke TDC-produkter - det har de selv kundeansvaret for. Den forretning kan de jo fortsætte.

"Men det er klart, at det bliver lidt anderledes for dem, når de ikke kan sende et TDC-produkt med," siger Henrik Kauffmann, TDC.

Virksomhederne må dog heller ikke fremover benytte navnet "TDC Erhvervscenter", så de skal ikke alene ændre produktudvalget, men også starte op med et nyt brand.

Sådan handler TDC-erhvervskunder i år 2014
Det betyder så også, at en del af TDC's erhvervskunder ikke længere vil kunne gå til et af de 29 lokale TDC Erhvervscentre, der hidtil har været - fordi antallet nu falder til 13.

TDC selv mener dog ikke, at det bliver noget problem for kunderne.

"Det har vi taget højde for i det her setup. I den kundemængde, vi betjener om året, er langt hovedparten erhvervskunder - og erhvervskunderne handler typisk også via mail eller telefon eller ved, at vi fysisk er ude og besøge dem," forklarer Henrik Kauffmann.

"Derudover ruller vi et nyt koncept ud i løbet af oktober måned, hvor man som erhvervskunde kan gå ned i en af vores cirka 50 TDC-butikker, som ligger rundt omkring i landet. Ved at vi ruller det koncept ud i de butikker, får vi faktisk skabt en større nærhed til kunderne, end vi tidligere har haft."

"Det bliver selvfølgelig på et reaktivt salgssetup i forhold til, hvad det har været tidligere, men så spammer vi ikke kunden - så er det kunderne, der vælger, hvor de vil handle."

"De kunder, der skal have et besøg, vil selvfølgelig blive varetaget af de tilbageværende centre," tilføjer Henrik Kauffmann.

Han peger på, at mange ting har ændret sig i forhold til, hvordan erhvervskunder handler telefoni.

"Kundernes tilgang til at købe ydelser og varer ændrer sig over tid."

"Der er ingen tvivl om, at vores kunder også ønsker at gå mere online, og det betyder jo også, at der måske vil være et mindre behov for den type butikker, vi har haft tidligere, hvis de butikker ikke har været dygtige nok til at omstille sig til kundernes behov."



Læs også:

TDC opsagde 60 partneraftaler: Nu overvejer Atea fremtiden med TDC

TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Konkurs: TDC Erhvervscentre lukker på stribe



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
WannaCry-helt angrebet af hævntørstige hackere - men det største problem var faktisk politiet
Sikkerhedseksperten Marcus Hutchins stoppede ved et tilfælde spredningen af WannaCry og blev berømt i hele verden. Siden er han både blevet angrebet af hackere og har fået servere lukket af politiet.
CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Hyperconverged infrastructure - Sådan optimeres datacentret på den enkleste og mest fremtidssikrede måde
Datacenteret i en virksomhed er en kompliceret og kostbar størrelser, som ikke ligefrem gør det nemt og hurtigt for it-afdelingen at hjælpe forretningen med nye initiativer. Det er en uholdbar situation, og nu findes der en løsning. Hyperconverged infrastructure kan løfte datacenteret ind i fremtiden. Et datacenter-i-en-boks kan sættes i sving på 20 minutter, det er let at administrere og kan opskaleres på fem minutter. Det hele er testet og konfigureret på forhånd, og tilmed er ydelsen er på enterprise-niveau. Læs mere i dette white paper.