Dansk softwarefirma vokser med 431 procent på et år

Det danske software-hus PBJ har opnået en vækst på mere end 400 procent i løbet af det seneste år og ryger helt til top i analysen bag Computerworld it-komet 2014.

Artikel top billede

Computerworld it-komet 2014: En vækst på hele 431 procent på et enkelt år er drømmetænkning for rigtig mange danske software-firmaer.

I PBJ er det ikke en drøm.

På et regnskabsår er resultatet af den primære drift nemlig steget fra 827.000 kroner til 4.395.000 kroner. I regnskabet for 12/13 var omsætningen på 51,9 millioner kroner.

Derfor er PBJ nummer fire på listen over Computerworld it-kometer 2014, og virksomheden er it-komet nummer et i kategorien Basissoftware. 

En af begrundelserne for den økonomiske eksplosion begrunder virksomhedens direktør med, at PBJ bruger meget krudt på at samle kunderne i communities omkring software-produkterne.

"Ved at samle kunderne i en direkte dialog får vi konkrete svar på, hvad de ønsker i en meget omskiftelig hverdag," fortæller administrerende direktør, Preben Jensen, og han fortsætter:

"Det er jo egentlig ganske simpelt. Når man udvikler software så er det vigtigt at høre, hvad brugerne efterspørger i programmerne."

Fra ERP til HRM

PBJ startede egentlig med at udvikle ERP-løsninger, men udviklingen gjorde, at firmaet kom til at sætte fokus på først løn- og siden HRM-systemer (Human Resource Management).

"Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det baseret på tilfældigheder. Vi havde selvfølgelig ekspertisen indenfor vores fagområde, men at det lige skulle blive HRM-systemer, var ikke et konkret mål fra vores side," siger han til Computerworld.

"Fra midten af 80'erne havde vi fokus på lønsystemer, men i starten af 2000 begynder HR-delen, at være mere og mere interessant, og derfor bevægede vi os i den retning. I dag er det vores fokuspunkt, selv om vores system stadig kan håndtere lønningerne."

I dag er virksomhedens software-udvikling altså rettet mod medarbejderpleje - fra rekruttering til kompetenceudvikling og mus-samtaler til en eventuel afskedigelse og deraf følgende planer.

Eller kort fortalt et medarbejdersystem fra 'fødsel' til 'død'.

Ligeledes indeholder det danskudviklede software-system også et lønmodul, der sørger for, at der kommer penge til kundernes ansatte hver eneste måned.

"Oven på alle disse data har vi så bygget et BI-analysemodul, hvor ledelsen kan følge med i, hvordan firmaets medarbejdere har det. Det er vigtigt, at benytte sine informationer på en meningsfuld måde."

Firmaet har som udgangspunkt en løsning, der hedder Epos, som er egenudviklet gennem mange år.

I dag beskæftiger virksomheden omkring 70 medarbejdere med hovedkontor i Brøndby tæt på København og med et afdelingskontor i Aarhus.

Firmaet udvikler, sælger og servicerer HRM-produkterne.

PBJ er dansk baseret og dansk ejet med Preben Jensen som hovedaktionær.

Ro i en omskiftelig verden

Hvordan kan I vokse så voldsomt på bare et enkelt år?

"Vi er en dansk producent, og er derfor tæt på vores kunder, der langt hen ad vejen også er fra Danmark. Vi kan agere hurtigt, og så samler vi kunderne i communities, hvor vi tager den direkte dialog om, hvad de ønsker, og hvad vi tilbyder. Den strategi har vist sig meget effektiv for os," fortæller Preben Jensen.

Med udviklingsafdelingen i baghaven gør det PBJ i stand til at reagere både på langt sigt og i forhold til den enkelte kundes behov.

"Det er rimelig vigtigt i den omskiftelige verden, vi lever i."

Har kriseårene, med de store medarbejderafskedigelser til følge, haft indvirkning på jeres salg af HRM-software? Har det været en nedgang i disse år, der har betydet, at I nu kan vokse så kraftigt?

"Alle er blevet berørt af krisen i større eller mindre omfang. Men det har ikke betydet så meget for os, og vi har eksempelvis ikke fyret folk. Vi har valgt en strategi, hvor vi kan drosle lidt ned i krisetider, uden det går ud over antallet af ansatte."

"Det betyder måske også, at vi er lidt langsomme til at ansætte, når det går frem, men metoden har vist sig at virke for os. Det er en mere stabil kultur," fortæller direktøren.

Selv om danske virksomheder måske ikke ansætter nye medarbejdere i krisetider, er der andre administrative opgaver som software-systemet kan varetage hos kunderne.

"I stedet får firmaerne en masse uopfordrede ansøgninger, der skal holdes styr på. Ligeledes bliver kompetenceudvikling og fastholdelse af de eksisterende medarbejdere vigtigere. På den måde er vores produkt ikke så konjunktur-afhængigt, og af den grund er vi nok ikke blevet ramt så hårdt af kriseårene."

Et benhårdt marked

Er det let at sælge HRM-software i Danmark?

"Nej, det er det ikke. Og kampen bliver hårdere og hårdere i takt med, at verden åbner sig og globaliseringen breder sig. Ligeledes har krisen betydet, at der bliver kigget mere på omkostningerne rundt omkring i landet."

Globaliseringen har også betydet, at potentielle kunder undersøger mange flere løsninger, før de køber.

"Men det er stadig sådan, at kunderne gerne vil have et lokalt tilhørsforhold, og det forsøger vi at bygge gennem vores ERFA-grupper og communities. Så selv vi er globale, så lægger virksomheder også vægt på kontakt og lokalkendskab."

Hvordan vil I fortsætte med at vokse?

"Vi er primært i den private sektor, men vi ser et stort potentiale i den offentlige sektor i Danmark. Men der er da ingen tvivl om, at vi også skal se uden for de danske grænser. Så må vi forsøge at overføre vores community-succes til udlandet," lyder det fra Preben Jensen.

Læs også:

It-afdelingen tvunget ud på sidelinjen - sådan erobrer I magten tilbage

Her er Danmarks bedste it-arbejdspladser - når værdier er vigtigere end profit

10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Senior OT Cybersecurity Advisor til Københavns Metro

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Lessor Group

    Business Analyst for our Danløn Scrum team

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job