Artikel top billede

Dansk softwarefirma vokser med 431 procent på et år

Det danske software-hus PBJ har opnået en vækst på mere end 400 procent i løbet af det seneste år og ryger helt til top i analysen bag Computerworld it-komet 2014.

Computerworld it-komet 2014: En vækst på hele 431 procent på et enkelt år er drømmetænkning for rigtig mange danske software-firmaer.

I PBJ er det ikke en drøm.

På et regnskabsår er resultatet af den primære drift nemlig steget fra 827.000 kroner til 4.395.000 kroner. I regnskabet for 12/13 var omsætningen på 51,9 millioner kroner.

Derfor er PBJ nummer fire på listen over Computerworld it-kometer 2014, og virksomheden er it-komet nummer et i kategorien Basissoftware. 

En af begrundelserne for den økonomiske eksplosion begrunder virksomhedens direktør med, at PBJ bruger meget krudt på at samle kunderne i communities omkring software-produkterne.

"Ved at samle kunderne i en direkte dialog får vi konkrete svar på, hvad de ønsker i en meget omskiftelig hverdag," fortæller administrerende direktør, Preben Jensen, og han fortsætter:

"Det er jo egentlig ganske simpelt. Når man udvikler software så er det vigtigt at høre, hvad brugerne efterspørger i programmerne."

Fra ERP til HRM

PBJ startede egentlig med at udvikle ERP-løsninger, men udviklingen gjorde, at firmaet kom til at sætte fokus på først løn- og siden HRM-systemer (Human Resource Management).

"Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det baseret på tilfældigheder. Vi havde selvfølgelig ekspertisen indenfor vores fagområde, men at det lige skulle blive HRM-systemer, var ikke et konkret mål fra vores side," siger han til Computerworld.

"Fra midten af 80'erne havde vi fokus på lønsystemer, men i starten af 2000 begynder HR-delen, at være mere og mere interessant, og derfor bevægede vi os i den retning. I dag er det vores fokuspunkt, selv om vores system stadig kan håndtere lønningerne."

I dag er virksomhedens software-udvikling altså rettet mod medarbejderpleje - fra rekruttering til kompetenceudvikling og mus-samtaler til en eventuel afskedigelse og deraf følgende planer.

Eller kort fortalt et medarbejdersystem fra 'fødsel' til 'død'.

Ligeledes indeholder det danskudviklede software-system også et lønmodul, der sørger for, at der kommer penge til kundernes ansatte hver eneste måned.

"Oven på alle disse data har vi så bygget et BI-analysemodul, hvor ledelsen kan følge med i, hvordan firmaets medarbejdere har det. Det er vigtigt, at benytte sine informationer på en meningsfuld måde."

Firmaet har som udgangspunkt en løsning, der hedder Epos, som er egenudviklet gennem mange år.

I dag beskæftiger virksomheden omkring 70 medarbejdere med hovedkontor i Brøndby tæt på København og med et afdelingskontor i Aarhus.

Firmaet udvikler, sælger og servicerer HRM-produkterne.

PBJ er dansk baseret og dansk ejet med Preben Jensen som hovedaktionær.

Ro i en omskiftelig verden

Hvordan kan I vokse så voldsomt på bare et enkelt år?

"Vi er en dansk producent, og er derfor tæt på vores kunder, der langt hen ad vejen også er fra Danmark. Vi kan agere hurtigt, og så samler vi kunderne i communities, hvor vi tager den direkte dialog om, hvad de ønsker, og hvad vi tilbyder. Den strategi har vist sig meget effektiv for os," fortæller Preben Jensen.

Med udviklingsafdelingen i baghaven gør det PBJ i stand til at reagere både på langt sigt og i forhold til den enkelte kundes behov.

"Det er rimelig vigtigt i den omskiftelige verden, vi lever i."

Har kriseårene, med de store medarbejderafskedigelser til følge, haft indvirkning på jeres salg af HRM-software? Har det været en nedgang i disse år, der har betydet, at I nu kan vokse så kraftigt?

"Alle er blevet berørt af krisen i større eller mindre omfang. Men det har ikke betydet så meget for os, og vi har eksempelvis ikke fyret folk. Vi har valgt en strategi, hvor vi kan drosle lidt ned i krisetider, uden det går ud over antallet af ansatte."

"Det betyder måske også, at vi er lidt langsomme til at ansætte, når det går frem, men metoden har vist sig at virke for os. Det er en mere stabil kultur," fortæller direktøren.

Selv om danske virksomheder måske ikke ansætter nye medarbejdere i krisetider, er der andre administrative opgaver som software-systemet kan varetage hos kunderne.

"I stedet får firmaerne en masse uopfordrede ansøgninger, der skal holdes styr på. Ligeledes bliver kompetenceudvikling og fastholdelse af de eksisterende medarbejdere vigtigere. På den måde er vores produkt ikke så konjunktur-afhængigt, og af den grund er vi nok ikke blevet ramt så hårdt af kriseårene."

Et benhårdt marked

Er det let at sælge HRM-software i Danmark?

"Nej, det er det ikke. Og kampen bliver hårdere og hårdere i takt med, at verden åbner sig og globaliseringen breder sig. Ligeledes har krisen betydet, at der bliver kigget mere på omkostningerne rundt omkring i landet."

Globaliseringen har også betydet, at potentielle kunder undersøger mange flere løsninger, før de køber.

"Men det er stadig sådan, at kunderne gerne vil have et lokalt tilhørsforhold, og det forsøger vi at bygge gennem vores ERFA-grupper og communities. Så selv vi er globale, så lægger virksomheder også vægt på kontakt og lokalkendskab."

Hvordan vil I fortsætte med at vokse?

"Vi er primært i den private sektor, men vi ser et stort potentiale i den offentlige sektor i Danmark. Men der er da ingen tvivl om, at vi også skal se uden for de danske grænser. Så må vi forsøge at overføre vores community-succes til udlandet," lyder det fra Preben Jensen.

Læs også:

It-afdelingen tvunget ud på sidelinjen - sådan erobrer I magten tilbage

Her er Danmarks bedste it-arbejdspladser - når værdier er vigtigere end profit

10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes