Top 100:Visma-koncernen brager frem: Fire af selskaberne blandt de 100 dygtigste i Danmark

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Sådan sikrer du dig en frugtbar outsourcing-aftale

Klumme: En outsourcing-aftale er altså ikke et ægteskab, men alligevel kan der ofte være grundlag for lidt par-terapi. Her får du mine råd til et fornuftigt forhold, der kan sikre et frugtbart parløb i mange år.

Når blækket sættes på aftalen mellem en kunde og en outsourcing-leverandør er det stadig meget populært at bruge ægteskabsmetaforen.

Kunde og leverandør er nu gift med hinanden. Mazeltov!

Lad mig starte med at sige: Lad være med at trække denne metafor for langt. I bedste fald er den misvisende, i værste fald skadelig.

For det første er det normen, at man ikke skriver så meget ned i et ægteskab - man "taler om tingene".

Pas på med denne tilgang, når det gælder en forretningsrelation. Tal om tingene, men skriv også ned, hvad I er enige om.

Et ægteskab indgås (i reglen) på baggrund af følelser og håb.

Javel ja, der findes fornuftsægteskaber og tvangsægteskaber, men det er jo ikke det, de fleste tænker på, når vi siger "ægteskab". Det er "til døden os skiller" - det er i hvert fald hensigten.

Det er en forretnings-relation

En outsourcing-aftale er en forretningsrelation. Den skal vare så længe, den giver mening for begge parter. En forretningsrelation er "business", og hvor mennesker kan have følelser, så har firmaer det ikke.

Firmaer skal tjene penge, give overskud, skabe "shareholder value".

Kunder er ikke "gift" med leverandører, men handler med dem.

Hvis man forstår "deres" og "vores" interesser, kan man finde en win-win-position, der giver rigtig god mening for begge parter.

Når alt det er sagt, har jeg dog set nok dysfunktionelle kunde-leverandør-forhold til at vide, at mens kunder og leverandører definitivt ikke har indgået et ægteskab, så er der masser af situationer, hvor lidt parterapi kan give mening.

Så her følger en række råd, der bør tages alvorligt på alle niveauer af relationen:

Mellem ledelserne i de to organisationer, på CIO-account manager-niveau og blandt de projektledere og andre personer fra kunde og leverandør, der har daglige eller ugentlige interaktioner.

Lyt til hinanden

En af de ting, der ofte går galt, er, at vi ikke lytter til modparten.

Leverandøren skal forstå og reagere på utilfredsheder tidligt.

Kunden skal forsøge at forstå, hvad der er svært for leverandøren, og huske, at de fleste leverandører faktisk gerne vil levere kvalitet - undertiden er der bare mange interne barrierer for, at det kan ske.

Sig fra, og sæt grænser

Tag ejerskab af jeres reaktioner, når noget i leverancen ikke virker.

Det er vigtigt, at man rejser problemer tidligt, at man eskalerer dem hurtigt og korrekt, og at man er meget tydelig i sin formulering af problemer.

Lad være med at gå og mugge i det små og tro, at modparten kan gætte leveranceproblemet.

Vær skriftlig, men meget præcis og konkret.

Eskaler til de rigtige. Vær åben for forskellige mulige løsninger på et problem, og forsøg at forstå, hvad der afholder modparten fra at løse et problem, der varer ved.

Ros hinanden

Vi handler med virksomheder, men vi mødes med mennesker, og det er mennesker, der skal løse problemerne - undertiden med deres egen organisation som en klods om benet.

En god stemning mellem mennesker betyder langt mere, end man umiddelbart tror. Man sætter ikke sin forhandlingsposition over styr ved at rose personerne og virksomhederne for det, de gør godt.

Dette gælder begge sider af bordet. Anerkend din modpart og dennes præstationer.

Husk hvorfor I fandt sammen i første omgang

Vend tilbage til de kriterier, der var afgørende for den oprindelige aftale.

Var det ønsket om at spare penge?, var det kravet til større stabilitet? Eller var det ønsket om fleksibilitet og innovation?

Sørg for, at disse kriterier løbende vendes på alle niveauer, og at I forholder jer konkret til, hvad I kan gøre for at indfri de mål, der var basis for aftalen.

Sidst, men ikke mindst:

Når aftalen indgås, så hav en klausul, der beskriver præcis, hvad der skal ske, når relationen en dag skal afsluttes.

Jeres aftale skal have klare "exit-kriterier", der beskriver aktiviteterne, når aftalen afsluttes.

Dette er ikke "til døden os skiller". Dette er ikke et ægteskab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Om SAP Excellence Day 2022

På SAP Excellence Day 2022 får du et kondenseret og prioriteret overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

05. oktober 2022 | Læs mere


Sådan får du effektiv drift og udnytter de nye muligheder med Microsoft Dynamics 365

På denne konference kan du derfor få indblik i nyhederne i Microsoft Dynamics 365, erfaringer med udrulning af systemerne samt nyttig viden fra en række centrale leverandører om valgmulighederne i det omfattende system og erfaringerne ind til nu.

06. oktober 2022 | Læs mere


Cyber Security Strategy Trends 2022

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

11. oktober 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital