Digital Post-forglemmelse: 7.000 københavnere risikerer at miste deres kontanthjælp

7.000 københavnere på kontanthjælp har ikke tilmeldt sig digital post, men er blevet tilmeldt post-ordningen helt automatisk. Hvis de også glemmer at kigge i deres indbakker, risikerer de at miste deres ydelser.

Omkring 7.000 arbejdsløse københavnere på overførselsindkomst har ikke selv tilmeldt sig digital post, men er blevet automatisk tilmeldt postkassen ved lanceringen den 1. november.

Hvis ikke de får husket, at den digital post-indbakke også skal kigges igennem, kan det gå hen og blive en meget dyr forsømmelse.

For det er igennem digital post, at de bliver indkaldt til samtale på det lokale jobcenter.

Denne samtale er samtidig en forudsætning for, at de kan vedblive med at modtage kontanthjælp, dagpenge eller andre ydelser.

Det betyder med andre ord, at hvis ikke de 7.000 københavnere åbner deres digital post-indbakkke og får set, hvor og hvornår de skal møde op på jobcentret, så risikerer de at miste deres ydelser.

"Hvis en udeblivelse hænger sammen med, at borgeren ikke har fået læst sin digitale post, vejleder vi borgeren om både pligten til at tjekke sin post, og hvordan man gør," forklarer administrerende direktør Birgitte Hansen fra Københavns Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen på kommunens hjemmeside.

"Hvis det er tydeligt, at borgeren bør fritages for digital post, opfordrer vi borgeren til at søge om fritagelse. Det er forhold, som vi tager med i vurderingen af, om borgeren i yderste konsekvens skal sanktioneres," fortsætter Birgitte Hansen.

Vi trækker da ikke bare
Danmarks største kommune forklarer efterfølgende i en mail til Computerworld, at alle 7.000 københavnere med automatisk tilmeldelse til ordningen er blevet orienteret om vigtigheden af at tjekke digital post i et papirbrev fra Digitaliseringsstyrelsen.

Samtidig bliver det gjort klart, at de 7.000 københavneres ydelser ikke bare bliver trukket lige med det samme.

For hvis det fremgår, at borgeren aldrig har været logget ind på digital post, får de i første omgang, i lighed med alle andre borgere, et adviseringsbrev om digital post og en vejledning til, hvordan man bruger den nye tvangs-postkasse fra det offentlige.

Dukker en borger efterfølgende ikke op til samtalen på jobcentret, sender kommunen et partshøringsbrev dagen efter, samtalen skulle have fundet sted.

"Der er otte dages frist til at komme med partshøringsindlæg. Hvis borgeren reagerer indenfor de otte dage, vil vi normalt træffe en afgørelse med det samme. Hvis borgeren ikke reagerer, har vi to veje," forklarer Københavns Kommune i sin mail til Computerworld.

De to muligheder
De to veje, som kommunen ridser op, drejer sig om sagsbehandlingen af to forskellige kategorier af arbejdsløse.

Den ene kategori hedder 'job- og uddannelsesparate', som er ganske almindelige mennesker uden et job.

Den anden kategori er 'aktivitetsparate', der er betegnelsen for borgere, der udover arbejdsløshed typisk også har sociale, sproglige eller helbredsmæssige udfordringer.

"Hvis borgeren er job- eller uddannelsesparat, træffer vi en afgørelse umiddelbart efter, at partshøringsfristen er udløbet. Det betyder, at der typisk går fra 10 til 12 dage fra udeblivelsen, til afgørelsen træffes, " forklarer kommunen.

Herefter bliver ydelsen nedsat ved den førstkommende udbetaling, efter afgørelsen er truffet.

Hvis borgeren derimod er 'aktivitetsparat' kan sagsbehandlingen trække ud, fordi kommunen lovmæssigt er forpligtet til at forsøge at komme i kontakt med borgeren, inden der bliver sat en prop for ydelsen.

Disse kontaktforsøg kan være at ringe eller maile via ganske normal e-mail til borgeren.

"Hvis vi ikke opnår kontakt der igennem, forsøger vi via en eventuel mentor eller en støtte/kontaktperson fra Socialforvaltningen. Det kan tage op til 10 dage at udtømme alle kontaktmuligheder, og der vil i disse tilfælde gå helt op til 19 til 20 dage fra udeblivelsen, til afgørelsen kan træffes," forklarer Københavns Kommune til Computerworld.

Hvis en borger oplever, at ydelserne forsvinder som følgende af manglende opmærksomhed på den indledende indkaldelsesmail i digital post-indbakken, kan borgeren efterfølgende kontakte jobcentret for at få sat gang i udbetalingen igen.

Udover manglende samtaler på jobcentre kan koste borgere penge, modtager hundredetusindvis af danskere snart vigtige meddelelser via digital post, som også kan koste penge at overse. Det kan du læse mere om her.

Læs også:
Nu skal du bruge NemID hvis du vil skilles - se de nye løsninger her

Pia Kjærsgaard: Frygter digital post bliver næste store it-skandale


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
En onsdag i juni bliver DSB's it-systemer ramt af et 48 timer langt nedbrud: "Min første tanke er, at vi må være ramt af et DDoS-angreb"
Få historien om, hvordan DSB fandt løsningen på det to dage lange nedbrud, som selskabet blev ramt af 24. juni klokken 14.45.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan gør du dig klar til at skifte til cloud-løsninger
Med cloud-baseret infrastruktur har du mulighed for at kombinere høj pålidelighed med en skalerbar tilgang. Samtidig kan du sandsynligvis også reducere kompleksiteten i dit setup og dermed opnå mærkbare forbedring inden for sikkerhed og vedligeholdelse. Selve skiftet til cloud-baseret infrastruktur kan dog være kompliceret. Både for it, men også for den organisation og forretning der skal understøttes. I denne korte ebog kan du derfor få en række ideer og indspark til at sikre at din cloud-transformation er så effektiv og sikker som mulig.