Artikel top billede

Digital Post-forglemmelse: 7.000 københavnere risikerer at miste deres kontanthjælp

7.000 københavnere på kontanthjælp har ikke tilmeldt sig digital post, men er blevet tilmeldt post-ordningen helt automatisk. Hvis de også glemmer at kigge i deres indbakker, risikerer de at miste deres ydelser.

Omkring 7.000 arbejdsløse københavnere på overførselsindkomst har ikke selv tilmeldt sig digital post, men er blevet automatisk tilmeldt postkassen ved lanceringen den 1. november.

Hvis ikke de får husket, at den digital post-indbakke også skal kigges igennem, kan det gå hen og blive en meget dyr forsømmelse.

For det er igennem digital post, at de bliver indkaldt til samtale på det lokale jobcenter.

Denne samtale er samtidig en forudsætning for, at de kan vedblive med at modtage kontanthjælp, dagpenge eller andre ydelser.

Det betyder med andre ord, at hvis ikke de 7.000 københavnere åbner deres digital post-indbakkke og får set, hvor og hvornår de skal møde op på jobcentret, så risikerer de at miste deres ydelser.

"Hvis en udeblivelse hænger sammen med, at borgeren ikke har fået læst sin digitale post, vejleder vi borgeren om både pligten til at tjekke sin post, og hvordan man gør," forklarer administrerende direktør Birgitte Hansen fra Københavns Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen på kommunens hjemmeside.

"Hvis det er tydeligt, at borgeren bør fritages for digital post, opfordrer vi borgeren til at søge om fritagelse. Det er forhold, som vi tager med i vurderingen af, om borgeren i yderste konsekvens skal sanktioneres," fortsætter Birgitte Hansen.

Vi trækker da ikke bare

Danmarks største kommune forklarer efterfølgende i en mail til Computerworld, at alle 7.000 københavnere med automatisk tilmeldelse til ordningen er blevet orienteret om vigtigheden af at tjekke digital post i et papirbrev fra Digitaliseringsstyrelsen.

Samtidig bliver det gjort klart, at de 7.000 københavneres ydelser ikke bare bliver trukket lige med det samme.

For hvis det fremgår, at borgeren aldrig har været logget ind på digital post, får de i første omgang, i lighed med alle andre borgere, et adviseringsbrev om digital post og en vejledning til, hvordan man bruger den nye tvangs-postkasse fra det offentlige.

Dukker en borger efterfølgende ikke op til samtalen på jobcentret, sender kommunen et partshøringsbrev dagen efter, samtalen skulle have fundet sted.

"Der er otte dages frist til at komme med partshøringsindlæg. Hvis borgeren reagerer indenfor de otte dage, vil vi normalt træffe en afgørelse med det samme. Hvis borgeren ikke reagerer, har vi to veje," forklarer Københavns Kommune i sin mail til Computerworld.

De to muligheder

De to veje, som kommunen ridser op, drejer sig om sagsbehandlingen af to forskellige kategorier af arbejdsløse.

Den ene kategori hedder 'job- og uddannelsesparate', som er ganske almindelige mennesker uden et job.

Den anden kategori er 'aktivitetsparate', der er betegnelsen for borgere, der udover arbejdsløshed typisk også har sociale, sproglige eller helbredsmæssige udfordringer.

"Hvis borgeren er job- eller uddannelsesparat, træffer vi en afgørelse umiddelbart efter, at partshøringsfristen er udløbet. Det betyder, at der typisk går fra 10 til 12 dage fra udeblivelsen, til afgørelsen træffes, " forklarer kommunen.

Herefter bliver ydelsen nedsat ved den førstkommende udbetaling, efter afgørelsen er truffet.

Hvis borgeren derimod er 'aktivitetsparat' kan sagsbehandlingen trække ud, fordi kommunen lovmæssigt er forpligtet til at forsøge at komme i kontakt med borgeren, inden der bliver sat en prop for ydelsen.

Disse kontaktforsøg kan være at ringe eller maile via ganske normal e-mail til borgeren.

"Hvis vi ikke opnår kontakt der igennem, forsøger vi via en eventuel mentor eller en støtte/kontaktperson fra Socialforvaltningen. Det kan tage op til 10 dage at udtømme alle kontaktmuligheder, og der vil i disse tilfælde gå helt op til 19 til 20 dage fra udeblivelsen, til afgørelsen kan træffes," forklarer Københavns Kommune til Computerworld.

Hvis en borger oplever, at ydelserne forsvinder som følgende af manglende opmærksomhed på den indledende indkaldelsesmail i digital post-indbakken, kan borgeren efterfølgende kontakte jobcentret for at få sat gang i udbetalingen igen.

Udover manglende samtaler på jobcentre kan koste borgere penge, modtager hundredetusindvis af danskere snart vigtige meddelelser via digital post, som også kan koste penge at overse. Det kan du læse mere om her.

Nu skal du bruge NemID hvis du vil skilles - se de nye løsninger her


Pia Kjærsgaard: Frygter digital post bliver næste store it-skandale




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere