Konstant tilbagegang i 11 kvartaler: Her satser IBM på ny vækst efter langvarig nedtur

IBM's omsætning er faldet støt og konsekvent i næsten tre år. Nu vil selskabet investere massivt i at købe firmaer op inden for især ét teknologi-område.

Artikel top billede

I hele 11 kvartaler i træk er IBM's omsætning faldet, og alle alarm-klokker bimler og bamler hos det store selskab, der netop har offentliggjort sit seneste kvartals-regnskab, der er alt andet end opløftende.

Det kan du læse mere om her: Nyt årsregnskab fra IBM: En presset it-gigant med en afgørende udfordring

Især humper det store selskab bagefter dets egne planer på cloud-området, der regnes for vitalt for fremtidens forretning og levering af services til erhvervslivet, der i stigende omfang kigger mod cloud.

IBM's løsning er enkelt: Der skal bruges penge på opkøb, som skal sikre, at selskabet kommer på omgangshøjde med de øvrige store services-leverandører, der alle er godt i gang med store cloud-satsninger.

"I den kommende tid vil langt de fleste af vores opkøb fokusere på 'as a service' og ikke på 'on premise-'virksomheder," lød det fra IBM's finansdirektør, Martin Schroeter til IBM's pressemøde om kvartalsregnskabet.

Omsætning falder på alle væsentlige områder

IBM's omsætning er i regnskabet faldet på alle selskabets hovedområder: Hardware, software og services. Også indtjeningen er faldet.

Det samme gælder salget på IBM's klassiske produktområder som mainframes og Unix-servere.

Selskabet ser en offensiv satsning på cloud-tjenester som den måske bedste mulighed for at genskabe vækstrater,

IBM købte for to år siden selskabet SoftLayer, der er grundlaget under selskabets kæmpebyggeri af en række store datacentre, som bliver bygget med henblik på at udfordre ikke mindst Amazons Web Services.

Du kan læse mere om disse planer her: IBM udbygger vildt: Investerer vildt i gigant-byggeri.

IBM købte desuden i fjor cloud-selskaberne Cloudant og Light House Security.

Samtidig har IBM løbende frasolgt forretningsenheder, der ikke er rentable og som ikke passer ind i de cloud- og services-orienterede fremtidsplaner.

Senest har selskabets solgt x86-chipforretningen til kinesiske Lenovo, mens det har betalt stort for at slippe af med dets dyre chip-fabrik til Global Foundries.

Det kan du læse mere om her: IBM betaler 'køber' 8,7 milliarder kroner for at slippe af med fabrik

IBM meddeler selv, at fremtidens vækst skal komme fra cloud, big data, mobile, social og sikkerhed.

Læs også:

IBM eskalerer cloud-kapløb: Her bygger IBM nye datacentre

Her er dommen: Dette IBM Danmark efterlader Lars Mikkelgaard-Jensen til sin efterfølger

Ny IBM-boss er et overraskende valg - men sender et klart signal

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Styrk fremtidens IT Service Management - bliv Service Catalogue Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Nordjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil