Artikel top billede

Her er 'halfpipe'-modellen: Viser os hvordan cloud computing vil passe ind i leverance-modellerne

Klumme: Hvordan håndterer vi det komplekse leverandørlandskab? Hvem er den bedste leverandør af en given service? Hvordan leverer vi it i den rigtige hastighed til forretningen? Det vi måske en model, der kan hjælpe med til at finde svarene på.

For fem år siden, ved forrige vinter-OL, udviklede vi her på kontoret halfpipen.

Vi har været omkring den et par gange tidligere i disse spalter, men den er værd at genbesøge.

Halfpipen viste os, hvordan it-services-området ville udvikle sig, og hvordan cloud computing ville passe ind i de eksisterende leverancemodeller.

I dag, fem år efter, holder den stadig vand.

Det har vist sig, at det er præcis lige så komplekst som forudset at holde styr på bunker af services på tværs af forskellige leverandører, kontrakter, SLA'er, support-telefonnumre, organisationer, indkøbere, teknologier, datacentre, geografier, (fortsæt selv listen)...

Der skal pumpes i pipelinen

Den hedder halfpipen på grund af formen: Det år så vi en del snowboard i fjernsynet, hvor de konkurrerer i det overskårne cylinderformede rør af is og sne...

Basen er den samme for dem alle sammen, det er i rummet over, de skal differentiere sig og præstere.

På it-service-sprog hedder det infrastruktur, platform og applikation.

Der, hvor pointene skal scores, hedder det system management, applikationsudvikling og vedligeholdelse, systemintegration og service delivery management.

Nogle af disse opgaver kommer integreret i for eksempel Software as a Service, mens andre opgaver kun er blevet mere komplekse. Systemintegration, og ikke mindst service delivery: Opgaven med at holde øjenkontakt med kunden og stå inde for kvaliteten af leverancen.

SIAM - den nye dreng i klassen

Dengang var det mest vision og lidt tankespind.

Ingen vidste rigtigt, hvordan cloud, der på det tidspunkt mest var varm luft, ville få indflydelse på it-landskabet.

I dag er det en realitet, og behovet for at orkestrere på tværs af de mange services er højaktuelt for mange - særligt når man samtidig har fået til opgave af forretningen, at it skal være agilt, forretningsfokuseret og direkte værdiskabende.

Den nye disciplin har fået navnet SIAM, Service Integration and Management, som vi kommer til at høre mere til.

Det er endnu ikke en etableret disciplin som ITIL, men den sigter på at løse nogle centrale problemstillinger:

Hvordan håndterer vi det komplekse leverandørlandskab? Hvem er den bedste leverandør af en given service?

Hvordan leverer vi it i den rigtige hastighed til forretningen?

Lever de eksterne og interne services op til de aftalte krav?

Hvordan ser det optimale service sourcing-miks ud for at give maksimal værdi og lavest mulige omkostninger?

Nye øjne på hele cloud computing-stakken

Der er en anden væsentlig pointe med halfpipen ud over behovet for orkestrering:

IaaS, PaaS, SaaS - alle bliver i dag solgt direkte fra cloud-leverandøren til slutbrugeren, hver især med løftet om en standardiseret, enkel og transparent serviceleverance.

Virkeligheden er imidlertid ved at indhente ideen om, at cloud gør livet lettere.

For hvorfor er det egentlig, at man som slutkunde selv skal beskæftige sig med, hvordan it-servicen bliver produceret?

Kræver indsigt i råvaremarkedet
Det kræver indsigt i råvaremarkedet - noget, vi i andre markeder for længst har overladt til en betroet leverandør.

Man behøver ikke at kende markedet for uld og strikkemaskiner for at købe en sweater...

Derfor tror jeg også på, at vi vil se dynamikken i it-services-markedet ændre sig i de kommende år.

IaaS, PaaS og til dels også SaaS vil i stigende grad blive betragtet som produktionskapacitet for løsningsleverandører og service-integratorer, der, baseret på en aftale om pris og kvalitet med slutkunden, producerer it-servicen det mest optimale sted - om det så er i eget datacenter eller i et lokalt datacenter med lokale eller globale ressourcer involveret.

Fuldstændig som på sweatermarkedet, hvor det er op til producenten at træffe valget, om fåret skal have spist på en dansk eller en irsk mark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere