Rejsekortet må en tur over knæet: For dyrt, langsomt og ikke brugervenligt nok

Rejsekortet får drøje hug i en ny evaluering af projektet fra Rigsrevisionen. De transporthungrende danskere bruger den digitale løsning langt mindre end forventet. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Det er efterhånden længe siden.

Rejsekort A/S blev stiftet helt tilbage i 2003 af en række trafikselskaber med DSB som én af hovedaktørerne.

Siden da er tiden gået, og det er lige præcis et af ankepunkterne i den rapport, som Rigsrevisionen netop har lagt sidste hånd på.

"Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at den endelige version af rejsekortsystemet efter den nuværende leveringsplan bliver seks år forsinket, hvilket har påvirket både rejsekortets brugervenlighed og økonomi negativt," lyder den kritikken i rapporten.

Rejsekortet kom til at koste omkring to milliarder skattekroner at udvikle, og forsinkelserne har været medvirkende til den prisseddel.

Ikke direkte i forhold til den kontrakt, der blev skrevet i forbindelse med udbuddet, men den forlængede udviklingsperiode har medført højere interne omkostninger i Rejsekort-selskabet.

Ligeledes har forsinkelsen betydet, at der ikke er blevet kradset så mange penge ind som forventet.

Dårlig brugeroplevelse

Det lille plastikkorts brugervenlighed er længe blevet kritiseret af både eksperter og brugere af løsningen.

Læs også: Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Også her er Rigsrevisionen tydelig i mælet.

"Brugeroplevelsen og økonomien i den digitale løsning til den offentlige transport hænger tæt sammen," lyder det i kritikken, der fortsætter:

"De færre kunder på rejsekort har haft store økonomiske konsekvenser for Rejsekort A/S, som har haft markant færre indtægter i perioden 2011-2014. Det har givet store underskud."

Du kan selv læse hele rapporten om driften af rejsekortet her.

Og det stopper ikke her:

Brugerne oplever nemlig problemer med rejsekortet, selv om rejsekortudstyret i det daglige overordnet fungerer.

Rigsrevisionen vurderer således, at Rejsekort A/S og trafikselskaberne ikke i tilstrækkelig grad har løst brugernes problemer med rejsekortet og koordineret forhold vedrørende det landsdækkende rejsekort.

"Trafikselskaberne har arbejdet meget langsomt med at løse konkrete problemer og sikre ens kundebetjening."

Den digitale løsning er blevet udviklet alt for langsomt, fordi trafikselskaberne har haft svært ved at blive enige om reelle løsninger og ikke har prioriteret it-løsninger, der tilgodeser kundernes behov, højt nok.

I starten af 2015 er der udstedt 1,1 millioner rejsekort til de danske pendlere.

Som Computerworld tidligere har beskrevet, har teknikken heller ikke fungeret helt efter planen.

Det kan du læse mere om her: Her er forklaringen: Derfor gik Rejsekortet ned med et brag eller her: Brugere ramt af kuk hos Rejsekortet efter stor it-opdatering

Endelig har Computerworld-læserne nomineret og stemt Rejsekortet ind som Årets It-fuser 2013

Læs også:
Efter software-opdatering: 2.400 opkald om dagen til Rejsekortet

Rejsekortet har givet dummebøder for 40 millioner kroner

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S