Artikel top billede

Kritisk Android-sårbarhed blev et wake up call: Flere top-producenter ændrer sikkerhedspraksis

Den væmmelige Stagefright-sårbarhed i Android har for alvor fået smartphone-producenterne til at indse, at it-sikkerheden på Android skal forbedres. Nu lover fire producenter hyppigere opdateringer.

Opdagelsen af et kritisk hul i multimedie-motoren Stagefright i Android, der blandt andet kan udnyttes via MMS'er, ser ud til at være den sårbarhed, der for alvor har fået Android-producenterne til at vågne.

Det er nødvendigt med hyppigere og hurtigere sikkerhedsopdateringer til Android, er erkendelsen tilsyneladende i disse dage blandt flere producenter.  

I sidste uge skrev vi, at både Samsungs Android-smartphones og Nexus-produkterne fra Google nu kommer til at få månedlige sikkerhedsopdateringer helt automatisk - læs mere om det her.

Nu viser det sig, at også LG og Motorola med udgangspunkt i Stagefright-sårbarheden er klar til at ændre praktis på sikkerhedsfronten.

Motorola skriver i en besked til kunderne, at efter Google gjorde selskabet opmærksom på Stagefright-problemet, har det arbejdet på at integrere, teste og udrulle sikkerhedsopdateringene i alle kommende produkter og softwareopdateringer.

"Vi arbejder også sammen med Google og vores operatør-partnere på at simplificere processen med udrulning af kritiske sikkerhedsopdateringer i fremtiden," skriver Motorola - uden dog at være mere konkret på den del.

Læs også: Kritisk Android-hul får konsekvenser: Millioner af Android-smartphones opdateres

Motorola skriver, at alle de nyeste produkter vil have de nødvendige sikkerhedslapper mod Stagefright-problemet fra fødslen, mens der også bliver sendt opdateringer ud til de operatører, der står for opdateringerne. 

Samtidig skriver flere medier, heriblandt Wired, at LG nu officielt også lover fremover at komme med månedlige sikkerhedsopdateringer til sine Android-produkter.

"LG vil komme med sikkerhedsopdateringer på månedlig basis, som operatørerne så kan gøre tilgængelig for kunderrne med det samme," skriver LG i en mail til Wired.

Androids udfordring

Selvom de to selskaber dermed ser ud til at mande sig markant op på sikkerhedsfronten, ligger det også stadig klart, at deres indsats alene ikke gør det - en højere sikkerhed på Android-produkterne kræver også, at operatørerne er klar til at udrulle opdateringerne, så snart de er tilgængelige.

Android er ofte blevet kritiseres for at være for usikker en platform netop på grund af det lidt specielle setup, hvor det i høj grad er op til de enkelte operatører at rulle sikkerhedsopdateringerne ud - hvilket ofte kan være en langsommelig proces.

Det siger dog også sig selv, at operatøerne ikke kan gøre så meget, hvis producenterne ikke er klar med opdateringerne, og derfor kan den seneste uges meldinger fra Google, Samsung, LG og Motorola vise sig at få afgørende betydning for sikkerheden på Android-platformen.

Læs også:

Kritisk Android-hul får konsekvenser: Millioner af Android-smartphones opdateres

Kritisk hul i Android: En enkelt MMS kan hacke din telefon

Prisbomber: Er tiden løbet fra smartphones til 5.000-6.000 kroner?

Først ramte salgskrisen Samsung: Nu sænkes prisen på Galaxy-topmodellerne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere