Artikel top billede

"Man skal satse hele lortet - og så skal man bare tro på det"

Michael Holm står bag it-virksomheden Systematic fra Aarhus, der nu har 30 år på bagen og 500 ansatte. Her giver han tre gode råd til danske it-iværksættere.

Michael Holm stiftede i 1985 software-virksomheden Systematic.

Virksomheden har i dag 500 ansatte og en klippestabil økonomi med et overskud efter skat på 18,6 millioner kroner i årsregnskabet 13/14.

Læs også: Historien om danske Systematic: Runder 30 år, 500 medarbejdere og 500 millioner i omsætning

Computerworld har bedt Michael Holm give et par gode råd til danske it-iværksættere, der gerne vil opnå den samme succes.

"Det bliver hurtigt sådan noget gammelmandssnak, og sådan vil jeg nødig lyde," siger Michael Holm, der dog alligevel drister sig til at komme med tre konkrete råd med baggrund i egne erfaringer:

1) Lyt ikke til alle kloge-Ågerne

"En gang imellem skal man som startup bare putte fingrene i ørene og så lade være med at lytte til alle de rådgivere."

"Det er en industri i sig selv at rådgive iværksættere, og jeg kan godt blive lidt træt af at høre på alle de Kloge-Åger, som snakker uden at have prøvet noget som helst selv."

I stedet mener Michael Holm, at man skal fokusere på noget helt andet som it-værksætter.

2) Du skal brænde for det

"Hvis ikke man som iværksætter brænder 100 procent for det, man gør, og er klar til at satse alt for det, så skal man ikke være iværksætter."

"Man skal satse hele lortet - og så skal man bare tro på det. Hvis ikke du selv tror på det, får du heller ikke andre til at tro på det. Hvis ikke du tror på dig selv, så er du ikke iværksætter."

"Når du starter op, kræver det rigtig mange timers arbejde de første par år, til du får fat. Så du skal bare blive ved. Du skal bare knokle på."

3) Husk både salg og udvikling

Systematic-stifteren har også et andet godt råd til danske it-iværksættere: "Sats lige så meget på salget som på udviklingen," lyder det.

"Det er nok der, vi har den største fejl i Danmark; at vi er for lidt kommercielle salgsmæssigt og markedsføringsmæssigt."

"Det er sindssygt vigtigt, at man få startet sit budskab lige så hurtigt, man kan. Det kan ikke hjælpe noget, at man udvikler alt muligt fint, hvis man ikke gør en dyt for at sælge det."

"Salget er lige så vigtigt som det andet. Det er ligeså vigtigt at finde en, der kan sælge, som at finde en, der kan udvikle. Og det skal gøres fra starten af."

"Og så er det jo nemt at sige - men stadig pissevigtigt: Du skal sætte det rigtige hold. Sørg for at finde nogen, der tænker anderledes end dig selv, så du får den dynamik, der ligger i, at man kan udfordre hinanden."

Læs også:

Historien om danske Systematic: Runder 30 år, 500 medarbejdere og 500 millioner i omsætning

Se de imponerence tal her: Så vild er væksten i den danske it-branche