Nej til Snowden: Politisk asyl bør ikke gives baseret på en mavefornemmelse

Klumme: Selv om man kan have masser af sympati for Edward Snowden, så duer det ikke at give ham - eller andre enkeltpersoner - asyl i Danmark baseret på en mavefornemmelse.

Artikel top billede

To og et halvt år er gået, siden Edward Snowden afslørede den hidtil største statslige overvågningsskandale. Siden da er bølgerne gået højt.

Snowden bliver enten udråbt til frihedshelt eller et ikon på ytringsfrihed, eller også bliver han anklaget for at være forræder.

Fløjene er i den grad markeret.

Det gælder også i spørgsmålet om, hvorvidt vi i Europa skal tilbyde Snowden asyl.

Det er ikke længe siden, at spørgsmålet var oppe at vende igen. Denne gang i en afstemning i Europa-Parlamentet.

Og her stemte et flertal for at droppe alle anklager mod Snowden og samtidig tilbyde ham asyl. Afstemningen var meget tæt: 285 stemte for. 281 stemte imod.

Spørgsmålet delte også min politiske gruppe, ALDE, som jeg sidder i i Europa-Parlamentet. Her gik diskussionen dog ikke på, hvorvidt Snowden var en helt eller ej.

Vi var ret enige om, at han har sat fokus på en yderst vigtig debat, samt at han har afsløret en overvågning, vi alle er imod.

I stedet handlede diskussionen om, hvorvidt det faktisk var muligt at give Snowden asyl, altså hvilke juridiske konsekvenser en sådan beslutning ville have. Og her var vi splittet.

Resultatet afledte naturligvis overskrifter såsom "Snart kan Snowden være på vej mod Europa".

Men selv om Snowden selv beskrev afstemningen som "ekstraordinær", vil det ikke have megen betydning for hans nuværende ophold i Rusland.

Jeg stemte imod

Jeg selv stemte imod. Hvis vi skal give Snowden forhåbninger om asyl, skal der ikke være tale om ren symbolpolitik, så skal der faktisk være handling bag ordene.

Og hvis vi skal gøre det, bliver vi nødt til have de juridiske konsekvenser med i overvejelserne.

Jeg har sympati for Edward Snowden. Uden tvivl. Han har været med til at sætte fokus på en overvågning, jeg er direkte modstander af.

Men det er et (for) stort skridt at gå, hvis vi slår en streg over alle de kriminelle forhold, selvom jeg kan have sympati for mandens handlinger.

Jeg vil ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt Snowden har gjort noget ulovligt ifølge amerikansk lovgivning.

Han har udført en meget kompleks handling.

Og det handler om, hvorvidt de fortrolige dokumenter, han har taget og offentliggjort, har udgjort en sikkerhedsrisiko for USA - eksempelvis i forhold til terror? Det kan jeg ikke svare på.

Og det kan mange af mine kollegaer heller ikke, eller det bør de i hvert fald ikke. Det må være op til en retsinstans og dermed en dommer at afgøre.

USA er en demokratisk retssamfund

USA må jo betegnes som et demokratisk retssamfund, uanset hvor kritisk man kan være overfor amerikanerne.

Hvis man forestillede sig situationen den anden vej rundt, altså at et andet land gav asyl til en person for at have udført en handling, vi selv ville betragte som strafbar, ville vi også reagere kraftigt.

Det kan godt være, at USA er en fremtrædende allieret, som vi har en udleveringsaftale med.

Men det her handler ikke om, at vi stoler blindt på USA, eller vi er bange for at gøre dem rasende, hvis Danmark eller et andet europæisk land giver Snowden asyl.

Det handler om, på hvilket grundlag vi skulle give ham asyl?

Snowden kan sagtens søge om asyl i Danmark, men det bør være på samme vilkår som alle andre.

Derfor er det usandsynligt, at han ville få asyl, da han ikke kan betegnes som individuelt forfulgt i henhold til konventionerne.

Og på hvilket grundlag giver vi så asyl? Det har jeg svært ved at se, medmindre vi altså bøjer reglerne for Snowden.

Diskussionen er ikke ny

Hele denne diskussion er ikke ny. I fjor stillede Uffe Elbæk sammen med Enhedslisten samme forslag i Folketingssalen: At Danmark skulle tilbyde Snowden asyl.

Forslaget blev - på baggrund af afstemningen i Europa-Parlamentet - fornylig taget op i Folketingssalen igen.

Men Danmark bør ikke give Snowden asyl på baggrund af opfordringen i Europa-Parlamentet.

Det handler ikke om, at vi ikke tør sige USA imod. Men det handler simpelthen om, at man ikke skal give asyl i enkeltsager baseret på en mavefornemmelse.

Vi kan ikke afgøre fra sag til sag, hvorvidt vi stoler på det amerikanske retssystem. Af samme grund afviste den daværende S-R regering også det oprindelige forslag.

Læs også:

Lars Løkke og Folketinget nægter at give Snowden asyl

Folketinget skal til stemmeknapperne: Skal Snowden have asyl i Danmark?

CW-læsere i klokkeklar udmelding: Edward Snowden skal have asyl i Danmark

Derfor er dansk ja til Snowden både praktisk og symbolsk vigtigt

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Suverænitet, risk management og resiliens i en urolig verden

    Digital suverænitet er rykket fra politisk debat til konkret risikostyring.På dette eksklusive dinner roundtable samler Computerworld, T-Systems og Palo Alto Networks 12-15 ledende it- og sikkerhedsbeslutningstagere til en fortrolig samtale om...

    Sikkerhed | Online

    Cyber Briefing: Fra identity-angreb til sikker genopretning

    Identity-angreb rammer virksomhedens kontrolplan først. Få konkrete råd til at beskytte og gendanne AD og Entra ID, validere recovery og styrke cyberresiliensen. Deltag og lær hvordan du kan sikre hurtigere vej tilbage efter et angreb.

    Sikkerhed | Højbjerg, Aarhus

    Cyber Security Summit 2026 - Aarhus

    Lær om organisationers evne til at modstå, håndtere og komme videre efter alvorlige digitale hændelser, herunder ledelsesansvar, forretningskritiske afhængigheder og de valg, der afgør, om plan B holder, når systemer eller leverandører svigter.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S