Efter kæmpe SMS-nedtur: Nu har teleselskaberne kig på en ny type beskeder

SMS'en er i de senere år faldet voldsomt i popularitet, og nu har teleselskaberne kig på en ny type kommunikation, der måske kan bringe noget af den tabte omsætning tilbage.

Artikel top billede

SMS er på vej væk - men RCS kan måske være på vej ind.

Det er analysefirmaet ABI Research, der skriver, at mobiloperatørerne har blikket rettet mod RCS - Rich Communication Services (RCS).

Det sker, mens selskaberne er i fuld gang med at implementere IP Multimedia Subsystem (IMS) og Voice over LTE (VoLTE).

Læs mere om det her.

RCS giver blandt mulighed for presence-oplysninger om ens kontakter, en mere chat-lignende kommunikation og deling af indhold under samtaler på mobilnettet.

Det kan således være væsentlige funktioner at byde ind med for operatørerne, der over de seneste 10 år har måttet se antallet af sendte SMS'er styrtdykke, fordi forbrugerne i stedet anvender tjenester som Facebook Messenger, Skype, WhatsApp og WeChat.

Læs mere: Ren nedtur for sms'en i Danmark: Så voldsomt er faldet i antal sendte sms'er

ABI Research vurderer, at RCS vil kunne sikre operatørerne en del af omsætningen fremadrettet.

Mens RCS i dag står for omkring 32 procent af den totale omsætning på messaging-kommunkation på globalt plan, forventer analysefirmaet, at det vil stige til 72 procent i 2021.

Det ændrer ikke ved, at den samlede omsætning falder og fortsat vil falde, men det er trods alt et eksempel på, hvor der kan hentes nye penge.

"Skiftet til RCS uden tvivl forbedre den overordnede messaging-oplevelse, men implementeringen af denne teknologi vil ikke være nok til at forhindre det uundgåelige fald i den globale messaging-omsætning på estimerede fire procent fra 2016 til 2021," udtaler en analytiker fra ABI Research.

"RCS kan godt opfattes som et desperat tiltag fra mobiloperatører for at beskytte deres messaging-omsætning, når konkurrencen fra OTT-spillere som WhatsApp og WeChat intensiveres."

RCS hos Apple og Google

ABI Research skriver, at RCS ikke er uden udfordringer for operatørerne, idet eksempelvis Apples iPhone slet ikke understøtter RCS.

Apple satser i stedet på Facetime og iMessage, som iPhone-brugerne allerede har taget til sig i stor stil.

Til gengæld har Google vist interesse i RCS, skriver ABI Research, der dog endnu ikke tør pege på, hvilke konsekvenser den interesse reelt ved få i forhold til Android-priodukterne.

"På grund af den markante Android-udbredelse, vil Googles støtte til RCS hjælpe RCS-udbredelsen."

"Når det er sagt, så kan mobiloperatører kun gøre meget lidt for at vende den nedadgående tendens for omsætning fra beskeder."

"Så RCS kan bedst ses som et komplementerende tilbud til IP-baserede services snarere end en transformerende teknologi, der kan bringe operatørerne tilbage i spidsen af det globale messaging-kapløb," skriver ABI Research.

Så stort er faldet i SMS'er

Ifølge Energistyrelsens telestatistik for første halvår 2015 faldt antallet af sendte SMS'er i Danmark på bare et enkelt år med 10,5 procent.

Det svarer til, at der blev sendt 468 millioner færre sms'er, så det samlede antal sendte SMS'er i Danmark i første halvår 2015 var 3.981 millioner.

Faldet over det seneste år er dog slet ingenting imod den nedtur, SMS'en har oplevet over de seneste fem-seks år, siden den toppede i Danmark.

I første halvår 2009 blev der sendt 6.451 millioner millioner SMS'er i Danmark, hvilket så skal holdes op imod de 3.981 millioner, der blev sendt i første halvår 2015.

Dermed blev der per halvår sendt omkring 2,5 milliarder færre SMS'er i 2015 i forhold til 2009.

Læs mere:

Ren nedtur for sms'en i Danmark: Så voldsomt er faldet i antal sendte sms'er

100 Mbit-bredbånd i Danmark femdoblet på et enkelt år - men der er et men....

Vores data-forbrug på det mobile bredbånd eksploderer: Så voldsomt stiger forbruget

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S