Maskiner dyster mod maskiner i ny form for hacker-match: Skal lukke sikkerhedshuller på få sekunder

Store computersystemer skal kunne lukke sikkerhedshuller på egen hånd inden for få sekunder. For at få automatiseret sikkerheden sender internettets stifter DARPA syv computersystemer i kamp mod hinanden i en hacker-konkurrence med store millionpræmier.

Artikel top billede

Foto: Petr Kovar.

Der er lagt i kakkelovnen til noget af en hackerdyst i starten af næste måned i Las Vegas.

For midt mellem to af de største hackerkonferencer, Blackhat USA og DEFCON, løber af stablen i starten af august, vil det amerikanske Forsvarsministeriums DARPA-afdeling afprøve, hvor gode maskiner er til at finde sikkerhedsfejl hos sig selv.

Mere konkret vil DARPA, der stod bag den spæde start af internet i slutningen af 1960'erne, sende syv kunstigt intelligente systemer i kamp mod hinanden for at finde svagheder i de andres computersystemer.

Kampene finder sted på DARPA's Cyber Grand Challenge, hvor det skal bevises, at maskiner hacker maskiner bedre, end vi mennesker er i stand til - og gerne at automatiserede maskiner beskytter sig selv bedre, end mennesker kan.

Det skriver Tech Insider.

"Vores Cyber Grand Challenge handler om at bringe automatik ind i cyberspace. Vi håber at se beviser på, at hele ens sikkerhedscyklus kan blive automatiseret," forklarer chef for DARPA-konferencen, Mike Walker, til Tech Insider.

Skal lukke huller på sekunder

En af baggrundene for at sende maskiner i kamp mod hinanden er, at sikkerhedshuller i gennemsnit kan leve i 312 dage uden at blive opdaget.

Når hullerne står åbne så længe, kan hackere møve sig ind i udnytte sikkerhedsbristerne, inden mennesker lukker dem og får spredt budskabet om sikkerhedslapper til omverdenen.

Så mange dage med åbne døre og vinduer til ens systemer ønsker DARPA med sin konference at sætte spotlight på, så maskiner kan finde og lukke den slags huller på minutter - og gerne inden for få sekunder.

Derfor har de syv finalehold i konkurrencen også kun et minimum af interaktionsmuligheder via keyboard, når først maskinerne er sendt i kamp mod hinanden.

13,5 millioner kroner på højkant

Systemerne skal altså med andre ord finde svagheder hos sig selv, og det vil også være muligt at scanne modstandernes systemer, uden det dog vil være muligt for maskinerne at angribe hinanden

"Maskinerne er nødt til at forstå software-sproget og logikken i softwaren, hvorefter de skal skrive deres egne netværksklienter og efterfølgende komme frem til rækken af nye sårbarheder helt på egen hånd," forklarer Mike Walker om konkurrencen til Tech Insider.

Under konkurrencen vil maskinerne sende beskeder til DARPA-dommerkomiteen, som vil kontrollere, at de fundne sårbarheder er korrekte, og at de disse sikkerhedshuller i givet fald ville kunne lamme modpartens maskiner.

Folkene bag det bedste automatiserede system vil score knap 13,5 millioner kroner i førstepræmie, mens nummer to får 6,7 millioner kroner, og der er godt fem millioner kroner til nummer tre i konkurrencen.

Læs også: 
Priserne falder i hacker-miljøerne: Så lidt koster det at købe et hack, et DDoS-angreb eller en RAT

Hacker spadserede direkte ind i FBI's it-systemer: Ringede til support og fik password

White hat-hacker: "Sådan stak vi en kæp i hjulet på en af nettets hårdeste hackerværktøjer"

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Folkekirkens Nødhjælp

    ERP IT System Owner

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S