Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Skal man kunne ryge i fængsel for at have modtaget en iPad af en leverandør?

ComputerViews: Retssagen mod de første af de mindst 40 sigtede i den store Atea-bestikkelsessag stiller store dele af it-branchen i et dilemma. Skal man virkelig stilles for en domstol for at have modtaget en iPad?

ComputerViews: Efter et langt tilløb begynder retssagerne nu mod en række af de mindst 40 it-folk, der efterhånden er blevet sigtet i det, der tegner til at blive en af Danmarks-historiens største bestikkelsessager.

Den første retssag fandt sted tirsdag, hvor tre af de tiltalte var på anklagebænken i prøvesagen.

Politiet kræver fængselsstraf til i alt seks tiltalte.

Du kan hele vores reportage fra første retsdag tirsdag med de tre tiltaltes vidneforklaringer her: Tirsdagens liveblog: Sådan forløb bestikkelsessagen i retten

De sigtede har haft indflydelsesrige stillinger med indkøbsansvar i prominente organisationer som Udenrigsministeriet, Rigspolitiet, Kriminalforsorgen, Rigsadvokaten, Københavns Kommune og Forsvarets Efterretningstjeneste.

Sagen tog sin begyndelse i november 2014 i Region Sjælland, og den strækker sig helt til den absolutte top i den danske it-branche - både på kunde- og leverandørside.

Denne del af sagen har en helt anden størrelsesorden end den, som nu ser udfolde sig i retssalen.

Siden Region Sjælland-sagen tog fart, har politiet nemlig bredt sagen ud til en lang række offentlige ansatte, som er blevet sigtet for at have modtaget forskellige former for elektronik-produkter i forbindelse med ordrer eller tilbud fra Atea.

Bøde eller fængsel

De offentligt ansatte er sigtede efter Straffelovens §144, der (i sin fulde ordlyd) fastslår:

"Den, der i udøvelse af dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller hverv uberettiget modtager, fordrer eller lader sig tilsige en gave eller anden fordel, straffes med bøde eller fængsel indtil seks år."

Hertil kommer, at de tiltalte har haft "beslutningskompetence angående køb af IT-anskaffelser eller IT-ydelser eller har haft mulighed for at påvirke beslutningstagere desangående," som det hedder.

De tiltalte risikerer altså at skulle tilbringe op til seks år i skyggen, og Bagmandspolitiet går efter fængselsstraf til dem.

De nuværende retsdage skal netop anvendes som prøvesag for at se, hvor høj en straf, domstolen vil taksere brøden til.

De tre it-ansvarlige på anklagebænken er tiltalt for at have modtaget udstyr for henholdsvis 12.000 kroner, 53.000 kroner og 18.000 kroner i form af forskellige produkter, der antalsmæssigt tæller mellem et par og otte produkter.

Hvor går grænsen?

Retssagen og de mange sigtelser bør give stof til eftertanke for både it-branchen, lovgivere og forvaltning: For skal man virkelig risikere at blive stillet for en domstol og måske endda dømt for at have modtaget en iPad eller en smartphone af en leverandør?

Der er ingen entydige svar i dag.

Der er ingen tvivl om, at det i forhold til §144 er ulovligt som offentligt ansat at modtage bestikkelse i form af gaver eller 'anden fordel,' og det er en væsentligt forudsætning for en fair og nuanceret og retfærdig behandling i alle sammenhænge.

På den måde er en skrap håndhævelse af §144 noget, der beskytter os alle mod alle de dårlige følgevirkninger af korruption og eventuelle tilløb til kleptokratiske tendenser i den offentlige forvaltning.

Foran domstolen tirsdag forklarede de tre tiltalte, at der var tale om prøveeksemplarer, rabatter og lignende fra Atea, der aldrig var sen til at udlevere de ønskede varer til spotpris eller gratis.

En af de åbenlyse problematikker er, at det (tilsyneladende) kan være svært at skelne mellem de værdier og policies, der gælder i henholdsvis det offentlige og det private erhvervsliv.

I det private erhvervsliv er der altid blevet uddelt gaver, fordele og lignende til højre og venstre til partnere, kunder og forretningsforbindelser, som man ønsker at stå på god fod med: En invitation til en fodboldkamp eller en middag, en vennetjeneste her, en fordel der.

Forretning og business drives et langt stykke frem af personlige relationer, og dem kan man fremme med tjenester, networking og ved at være en flink fyr. Som er gavmild.

Sådan spiller klaveret imidlertid ikke i det offentlige, der jo som bekendt ikke drives for egne midler. Her er reglerne ofte entydige: Man må ikke handle sig til personlige fordele af nogen slags. Punktum.

Det understreges af, at Statens Indkøb under Modeniseringsstyrelsen for nolge måneder siden skærpede muligheden for helt at udelukke selskaber, der er anklaget eller sigtet for bestikkelse, fra at byde på de lukrative statslige it-kontrakter.

I et nyt statsligt udbud af en to-årig rammeaftale for køb af netværksudstyr har Statens Indkøb for første gang således gjort det muligt at udelukke firmaer, der er sigtet for bestikkelse - også før en sag er afgjort ved en domstol.

Det kan du læse mere om her: Staten strammer op på krav ved it-udbud: Mistanke om bestikkelse kan føre til udelukkelse

Har det været med bagtanker?

De åbne spørgsmål er, om Atea har haft bagtanker med at udlevere de pågældende produkter.

Man siger ganske vist, at 'there's no such thing as a free lunch.'

På den anden side udgør en iPad eller en smartphone til nogle få tusind kroner en ret lille værdi i forhold til de impliceredes økonomiske ansvar, budgetter og (sikkert også) løn-forhold.

For Atea med en omsætning i milliardklassen er værdien af en iPad eller en smartphone endda nærmest umærkelig.

Den betyder (nærmest) intet, og derfor må vi formode, at det ikke har krævet nogen videre omtanke, inden selskabet har besluttet at lade et par maskiner flyde ud uden beregning 'til test'- ganske som det har været kutyme i andre sammenhænge.

I vidneskranken hørte vi tirsdag, at Atea-maskinerne kunne blive leveret som testmaskiner i forbindelse med kommende indkøb til hele afdelinger - og at de så ikke blev forlangt tilbageleveret af Atea efter endt test.

For Ateas store produktionsapparat kan vi formode, at alene omkostningerne ved at tage en testet iPad tilbage igen hurtigt kan blive større end maskinens reelle værdi (som jo er meget lille). Så hvorfor bøvle med engagement, henvendelse, logistik, registrering, bogføring og lagerføring for en maskine, der reelt ikke er noget værd?

Hertil kommer, at vi må forvente, at en ansvarlig indkøber må kunne teste et produkt, inden han køber stort ind til en afdeling. Det er hans ret og hans pligt og en del af jobbet.

Hvor går grænsen? Hvad med test af software-pakker? Hvad med test af pc'er? Må man teste (og beholde) en maskine til 1.000 kroner, men ikke en til 3.000 kroner?

Det er nogle af de spørgsmål, som vi nu venter på, at Retten i Glostrup skal komme med svar på i sagen.

Imens venter vi stadig på de 'store' fisk i Region Sjælland-sagen, hvor det er helt andre beløb og helt andre former for 'smørelse,' som de sigtede er sigtet for.

Det kan du læse mere om her: Overblik: It-bestikkelsessag i ny drejning - Atea spiller central rolle

Hvor går grænsen? Er det rimeligt, at de pågældende it-ansvarlige bliver stillet for en dommer i den nuværende sag? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Den store bestikkelsessag: Problemet rækker langt dybere end bare Region Sjælland.

Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt

Dyb tavshed fra Atea: Har Atea givet gaver til sine kunder og dernæst samarbejdet med politi om anholdelse af de samme kunder for bestikkelse?

Rigspolitiet har fyret endnu en chef i Atea-sagen

Højtprofilerede sælgere stoppede i Atea under stor mystik: Nu bliver de sigtet i bestikkelsessag

Dansk it-bestikkelsessag griber om sig - nu inddrages også PostNord

Atea undgår skrappe sanktions-krav med smart fidus: Bruger stand-in firma i kamp om stor statslig it-ordre




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere