Virksomhederne bruger flere og flere penge på it-sikkerhed - men mange misforstår noget helt grundlæggende

Der spenderes svimlende summer på it-sikkerhed i erhvervslivet. Mange virksomheder begår dog den fejl, at de tror, at det nødvendigvis også medfører en bedre sikkerhed.

Artikel top billede

It-sikkerhed er et hot emne i mange virksomheder i disse år - og i deres it-budgetter. 

Analysefirmaet Gartner har vurderet, at der på globalt plan vil blive investeret 7,9 procent mere i it-sikkerhed i 2016 end sidste år, og at der fra 2015 til 2018 vil være tale om en stigning på 23,5 procent i de vesteuropæiske investeringer i it-sikkerhed.

Læs mere om det her

Man begår dog en helt grundlæggende fejl, hvis man dermed også antager, at de virksomheder, der har investeret de mange penge, per definition også har fået højnet sikkerheden.

Der er nemlig alt for mange virksomheder og organisationer, der begår den fejl at sætte lighedstegn mellem investeringer i it-sikkerhed og sikkerheds-modenhed, lyder det nu fra Gartner.

Læs også: Benhård kamp om det danske marked for it-sikkerhed: Her er den nye tendens

Analysefirmaet skriver, at organisationer i gennemsnit bruger 5,6 procent af it-budgettet på it-sikkerhed og risk management.

Det dækker dog over, at man nogle steder bruger blot en enkelt procent, mens andre er helt oppe på 13 procent af budgettet.

"Vores kunder vil gerne vide, om det, de investerer på it-sikkerhed, er det samme som hos andre i deres industri, i samme geografiske område eller virksomhedsstørrelse," lyder det fra Rob McMillan, der er research director i Gartner.

"Men generelle sammenligninger i hele industrier fortæller dig ikke meget som din sikkerheds-situation."

"Det kan være, at du investerer lige så meget som dem, du sammenligner med, men at du bruger pengene på de forkerte ting og er ekstremt sårbar," forklarer Gartner.

Samtidig er det de færreste virksomheder, der rent faktisk har et realistisk bud på, hvor mange penge der bruges på it-sikkerhed.

Det skyldes, at det dækker over udgifter til alt fra hardware, netværk, software, services, personale og forskellige andre områder og initiativer i organisationer.

Der skal fokus på andet og mere end ny teknologi

Uanset hvor mange penge, man bruger på it-sikkerhed, er det dog værd at bemærke særligt én konklusion fra Gartners side:

At en virksomhed, der bruger færre penge på it-sikkerhed end gennemsnittet, faktisk godt kan have en høj sikkerhed.

Denne type virksomheder beskrives som:

"Sikre organisationer, der har implementeret best practices for it-drift og sikkerhed, der reducerer den overordnede kompleksitet i it-infrastrukturen og arbejder med at reducere antallet af sikkerheds-sårbarheder."

Den generelle anbefaling fra Gartners side lyder, at virksomheder bør sætte mellem fire og syv procent af it-budgettet af til it-sikkerhed - jo mere modne systemer, man har, jo færre penge er der typisk behov for at bruge.

Læs også:

It-sikkerhed er en guldrandet forretning: Så mange penge skovler sikkerhedsbranchen ind

Benhård kamp om det danske marked for it-sikkerhed: Her er den nye tendens

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil