Artikel top billede

Dorte Toft: Trump-styret vil tage livet af netneutralitet

Klumme: Netneutraliteten kan med Donald Trump ved roret hurtigt ende som en saga blot.

Ønsket om at sikre et fortsat frit og åbent internet, hvor al trafik behandles lige, har været til debat i USA igennem et par årtier, men først i februar 2015 vedtog telemyndigheden FCC den såkaldte netneutralitet med tre stemmer mod to.

Efter præsidentskiftet kan netneutralitet i USA dog ende som saga blot.

Den nyudnævnte formand for FCC, Ajit Pai, er, som næsten alle andre republikanere, imod netneutralitet, da reguleringen begrænser de frie markedskræfter, og balancen blandt de fem medlemmer af FCC's ledelse er nu til republikanernes fordel med 3-2.

Det var ellers en sej omgang for FCC at få vedtaget netneutralitet.

Forud var gået år med intens lobbyvirksomhed imod, ikke mindst fra de store tele- og kabel-selskaberne, som dominerer på bredbåndsområdet, og fra magtfulde konservative tænketanke. Også flertallet af republikanere i kongressen var imod.

Men der var også kræfter, der viste sig stærke på den anden side, og de omfattede vigtige virksomheder i Silicon Valley, forbrugerorganisationer, mainstream- og techmedier samt kendte politiske satirikere, som var med til at mobilisere almindelige forbrugere.

FCC modtog fire millioner beskeder om netneutralitet, hvoraf den store majoritet var for. Det kan du læse mere om i denne Bloomberg-artikel.

Inden netneutralitets-reguleringen i 2015 var internettet i USA klassificeret som en indholdsservice, men nu blev den klassificeret som "forsyning" på linje med den gamle klassifikation af telefonkommunikation (på juristsprog er klassificeringen Title II).

Det indebærer, at ingen trafik må diskrimineres af netoperatøren - ikke blokeres, ikke forsinkes.

Bredbåndsudbydere har i nogle lande gjort begge dele for at hæmme de konkurrenter, de har på indhold og tjenester.

Der var allerede anlagt flere sagsanlæg fra de rige bredbåndsudbyderes side mod FCC's Title II-klassificering før præsidentskiftet.

Nu kommer det også til at tælle for netneutralitetens skæbne, at der i FCC-ledelsen er flertal imod reguleringen.

"Motorveje" på nettet til rige indholdsfirmaer

Netneutralitet spænder ben for et stort ønske fra netoperatørerne, nemlig om en ekstra og stor indtægtskilde, så pengene ikke alene kommer ind fra bredbåndsabonnenterne.

Rige indholds- og tjenesteleverandører skulle kunne købe sig til "motorvej" med høj stabilitet og fart på nettet.

Forkæmperne for netneutralitet mener, at det ville stille iværksættere, der typisk ikke har lommen fuld af millioner, dårligere.

Iværksætteren, der udfordrer for eksempel en rig gigant med adgang til "motorvej", står dårligere, end giganten stod, da den var helt ny, og der ingen diskrimination var af trafikken.

Modstandere af netneutralitet mener derimod, at reguleringen hæmmer iværksætteri og innovation. At der kan komme helt nye former for vigtige tjenester, der forudsætter en særbehandling, for at kunne fungere, og kommunikationen med selvkørende biler har været nævnt.

Modstandere bebuder også, at netoperatørernes investeringer i videre udbygning af bredbånd vil falde drastisk til skade for forbrugerne som en konsekvens af de færre forretningsmuligheder.

FCC's netop afgåede formand, Tom Wheeler, der valgte at trække sig samtidig med Obama, henviser til, at der - efter et lille fald i 2014 - blev investeret mere i 2015, altså efter vedtagelsen af netneutralitet, end i 2013.

Det kan du læse om i denne artikel i Wired.

Zero rating og dataloft

Den amerikanske definition af netneutralitet omfattede ikke direkte, hvad der kaldes zero rating, hvilket er trafik, som ikke tæller med i abonnentens dataloft på x-antal mega- eller gigabytes.

I Nederlandene, der var først i EU med netneutralitet, indgik forbud for zero rating, mens det ikke indgår i den senere vedtagne EU-netneutralitet.

Zero rating kan for eksempel betyde, at teleselskabets egne tilbud om eksempelvis film- og musiktjenester ikke tæller i relation til dataloftet, mens eksempelvis Netflix straks tæller på taxametret og måske rammer loftet, så der skal tegnes et dyrere abonnement.

FCC ville dog holde øje med brugen af zero rating, hvis den blev for konkurrenceforvridende.

Det måtte ikke blive de store netoperatører, der afgjorde "fremtidens vindere" blandt indholdsleverandører ved at gøre visses trafik "gratis" for forbrugerne.

Forbrugerorganisationer mener dog, at gratis ikke er gratis.

De indholdspartnere, der betaler sig til at være i netoperatørernes zero rating-tilbud, vil i sidste ende vælte ekstraudgiften over på forbrugerne.

Situationen for iværksættere, der vil være bredbåndsudbydere, forværres også af de store konkurrenters tilbud om zero rating.

Modargumentationen fra fortalere for zero rating er blandt andet, at virksomheder altid har kunnet bruge gratis tilbud og billige tilbud til at trække nye kunder til. Det er en normal del af konkurrencen og til fordel for forbrugerne.

FCC har allerede droppet sager

FCC havde kig på blandt andre AT&T og Verizon grundet meget store "gratis"-ordninger - læs denne artikel i The Verge - , men det tog ikke mange dage efter Trumps overtagelse af magten, før de to koncerner og to andre per brev fik besked om, at FCC ikke går videre videre med sagerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere