Danske sikkerhedseksperter finder alvorlig sårbarhed i populær Sharepoint-løsning: “Vi kunne manipulere systemet til stort set hvad som helst”

Danske sikkerhedsfolk fandt for nylig en alvorlig sårbarhed i et udbredt sagshåndteringssystem. Men det er ofte svært at få producenter til at anerkende, at der er problemer med deres software.

Artikel top billede

(Foto: ©Jan Wedel-Heinen Fotografi / Jan Wedel-Heinen)

“Vi kunne få adgang til alle dokumenter i systemet udelukkende ved hjælp af en almindelig brugerkonto uden særlige rettigheder. Det er ret alvorligt.”

Sådan beskriver sikkerhedsekspert Claus Vesthammer den sårbarhed, hans virksomhed, Improsec, i august fandt i den udbredte Sharepoint-løsning Public 360.

Systemet bruges af mere end 250.000 mennesker i norden til sagsbehandling og dokumenthåndtering primært i den offentlige sektor, og ifølge Claus Vesthammer var der ingen grænser for, hvad man kunne bruge sårbarheden til.

“Når man logger ind som helt almindelig bruger uden administrative rettigheder, så kan man uploade filer. Det giver god mening i et system til dokumenthåndtering. Men problemet var bare, at når man uploadede filer i formatet ASHX, så blev koden eksekveret af den bagvedliggende server,” siger Claus Vesthammer, der er COO i sikkerhedsfirmaet Improsec.

“Det betyder, at man kan manipulere systemet til stort set hvad som helst. Man kan installere en bagdør, eller man kan gøre sig selv til administrator.”

Svært at få leverandører i tale

Claus Vesthammer og hans kollegaer er det, man kalder white-hat-hackere, og det betyder, at virksomheder ikke skal være nervøse for, at de finder sårbarheder i deres software.

De henvender sig altid i fortrolighed og gør producenterne opmærksom på, at de sælger et usikkert produkt, der skal patches. Men ifølge Claus Vesthammer er det ikke altid lige let at få en positiv dialog med software-leverandørerne.

Da Improsec kontaktede Tieto, der står bag Public 360, om den alvorlige sårbarhed i produktet, var der for eksempel ikke nogen der vidste, hvem der havde ansvaret for den slags.

“Hos Tieto løb vi ind i det problem, at vi ikke kunne finde ud af, hvem vi skulle fortælle det til. Vi prøvede at skrive til den danske info-mail og fik ikke noget svar, vi ringede til virksomheden, men ingen vidste hvem, vi skulle stilles videre til,” siger Claus Vesthammer og tilføjer, at Tieto alligevel reagerede bedre end de fleste andre producenter.

“Da vi først fik hul igennem, var de uhyggeligt effektive. De havde en patch ude i løbet af to dage.”

Skrappe metoder

Det er ikke første gang, Improsec finder sårbarheder i populære software-produkter, ifølge Claus Vesthammer varierer det kraftigt, hvordan leverandørerne reagerer. Nogle reagerer slet ikke, mens andre er meget tilbageholdende med at anerkende, at sikkerhedshullerne eksisterer.

“Vi har ofte haft svært ved at få dem i tale overhovedet, og derfor har vi anlagt os en lidt skrappere stil,” siger Claus Vesthammer.

Tidligere på året valgte KMD at politianmelde en dansk it-ekspert, fordi han havde demonstreret og indberettet et hul i et KMD-system. Den sag var dog lettere kompliceret, fordi manden arbejder for KMDs konkurrent Netcompany og desuden sendte dokumentation for sårbarheden til Danmarks Radio allerede dagen efter, at han havde opdaget den.

Det kan du læse mere om her: Sikkerhedseksperter kritiserer KMDs politianmeldelse: "Det er grotesk, at man skal være bange for at indrapportere usikre systemer"

Improsec giver nu virksomheder en uge til at anerkende en sårbarhed, og derefter 60 dage til at få den patchet.

“Hvis virksomhederne ikke anerkender det inden for de syv dage, så truer vi som regel med at offentliggøre sårbarheden. Brugerne har krav på at få at vide, at de kører usikker software.”

Flere amerikanske virksomheder er anderledes modtagelige over for indberetning af sårbarheder, og blandt udbetaler både Google og Facebook såkaldt “bug bounty”.

Ifølge Claus Vesthammer er bug bounty ikke udbredt i Danmark.

Læs også: KMD efter politianmeldelse for hacking: Sådan indberetter du et sikkerhedshul til os uden at blive meldt til politiet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S