Artikel top billede

Database-strid får Aarhus Kommune til at gå direkte til to ministre

Aarhus Kommune beder to ministre gå ind i sag, hvor Socialstyrelsen vil blokere for adgangen til database i ny it-løsning til borgerne.

Det er ærgeligt og grænser til sabotage.

Sådan beskriver Aarhus Kommune i dag i Computerworld en sag mellem kommunen og Socialstyrelsen, der er endt som en bitter strid.

Den handler om adgangen til data fra den såkaldte hjælpemiddeldatabase, som Socialstyrelsen administrerer.

Aarhus Kommune har fået udviklet en løsning til borgerne, Vito, der skal gøre det let for borgerne selv at søge efter hjælpemidler, hvis man eksempelvis ser eller hører dårligt eller har andre udfordringer.

Databasen er dog ikke udviklet med det formål, mener Socialstyrelsen, og derfor ventes det nu, at der i løbet af få måneder vil blive lukket ned for adgangen til data - hvorefter Vito reelt vil være strandet.

Læs mere her: Strid om database mellem dansk kommune og styrelse: Vil spærre for adgang til data i helt ny it-løsning

Det har fået rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, Jette Skive (DF), til at sende et brev til både socialminister Mai Mercado (KF) og innovationsminister Sophie Løhde (V).

“Socialstyrelsen lægger hindringer i vejen for at Aarhus Kommune kan bruge Vito sammen med borgerne. Aarhus Kommune oplever, at Socialstyrelsen ikke er villig til at stille data til rådighed for Vito,” lyder det blandt andet i brevet til ministrene.

Her skriver Aarhus Kommune også:

"Det er ærgerligt at opleve at stå med en løsning klar, der giver borgerne en større oplevelse af selvhjulpenhed, og som ovenikøbet kan løse opgaven billigere, for så at blive mødt af hindringer fra Socialstyrelsen."

Socialstyrelsen afviser dog anklagerne fra Aarhus Kommune og har en noget anden udlægning af sagen.

Du kan læse Socialstyrelsens kommentar i fuld længde her:

Her er Socialstyrelsens svar på database-kritik fra Aarhus Kommune

Her er brevet i fuld længde

Kære Mai Mercado

Jeg skriver til dig som rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune i håb om, at det - ved din involvering - kan blive muligt at anvende data fra Hjælpemiddelbasen, når der søges om hjælpemidler til borgere.

Formålet er, at brugen af de offentlige data kan bidrage til:

1) Fair konkurrence mellem offentlige og private
2) Private virksomheder kan udvikle værktøjer som borgerne kan bruge på egen hånd – i dette tilfælde søge hjælpemidler
3) Demokratisering af borgernes muligheder.

Aarhus Kommune har været i dialog med Socialstyrelsen om brugen af data fra Hjælpemiddelbasen igennem to år. Aarhus Kommune vil gerne involvere borgerne i deres egen sagsbehandling, så de har mulighed for at deltage aktivt i valget af hjælpemidler og dermed blive mere selvhjulpne. Det kan vi gøre med programmet Vito.

Desværre er oplevelsen dog, at Socialstyrelsen lægger hindringer i vejen for at Aarhus Kommune kan bruge Vito sammen med borgerne. Aarhus Kommune oplever, at Socialstyrelsen ikke er villig til at stille data til rådighed for Vito.

Dermed vil systemet ikke kunne anvendes til at inddrage borgerne aktivt i søgning af hjælpemidler og behandling af egen sag. Det er beklageligt, eftersom løsningen lever op til ændringen af serviceloven vedtaget i Folketinget 2. juni, som træder i kraft 1. januar 2018.

Oplevelsen af Socialstyrelsens manglende smidighed deles også af erhvervslivet. Således udtaler adm. direktør for Welfare Tech, Christian Graversen:

”Vi har med interesse fulgt det gode offentlig-private samarbejde i Aarhus hvor man har sat offentlige data ind i en ny sammenhæng og dermed styrket den enkelte borgers handlekraft. Det er virkelig at sætte mennesket i centrum og en god måde at skabe værdi med offentlige data. Derfor undrer vi os over Socialstyrelsen fodslæbende tilgang til at leve op til deres eget motto om viden til gavn”.

For at give et overblik over sagen og den dialog, der har været mellem Aarhus Kommune og Socialstyrelsen, har jeg vedlagt en skitsering af forløbet i denne mail.

Jeg ser frem til et hurtigt svar og håber at vi kan indlede en konstruktiv dialog om, hvordan vi kan finde en løsning til gavn for borgerne.

Det er ærgerligt at opleve, at stå med en løsning klar, der giver borgerne en større oplevelse af selvhjulpenhed, og som ovenikøbet kan løse opgaven billigere, for så at blive mødt af hindringer fra Socialstyrelsen.

Med venlig hilsen

Jette Skive
Rådmand for Sundhed og Omsorg
Aarhus Kommune

Læs også:

Her er Socialstyrelsens svar på database-kritik fra Aarhus Kommune

Strid om database mellem dansk kommune og styrelse: Vil spærre for adgang til data i helt ny it-løsning

Få dog stoppet reguleringen på dataområdet så vi kan komme i gang med at bruge offentlige data

Stort uforløst potentiale: Otte vigtige konklusioner om digitaliseringen i Danmark lige nu

Jeg har næsten givet op: Hvorfor kan vi ikke få lov til at høste værdier på big data, når vi nu kunne spare det offentlige for milliarder?