Artikel top billede

Atea-direktør åbner for ansættelser efter langt ansættelsesstop: “Vi er øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere"

Atea har over det seneste år fjernet næsten 100 stillinger. Men nu hyrer selskabet igen. “Vi er i øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere, om end vi fortsat har fokus på vores omkostningsniveau,” lyder det fra direktør Morten Felding.

Efter et år med ansættelsesstop og reduktion af mandskabet med næsten 100 mand, åbner Atea igen for ansættelser.

Det skriver Atea Danmarks administrerende direktør, Morten Felding, i en mail til Computerworld i anledning af selskabets regnskab.

Regnskabet viser, at Atea Danmark har reduceret mandskabet med næsten 100 mand i det seneste år, mens omsætningen i kvartalet er faldet med mere end otte procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor. Drifts-indtjeningen er samtidig faldet med 21 procent.

Det kan du læse mere om her: Atea skærer ned for mandskabet: Mere end seks procent af medarbejderstaben fjernet

De faldende danske tal skal holdes op mod de øvrige lande, som Atea er tilstede i, nemlig Norge og Sverige. I begge disse lande er både omsætning og indtjening steget.

Morten Felding vil ikke stille op til interview i Computerworld i dag på grund af tidsmangel, meddeler han. Han har i stedet sendt Computerworld en e-mail.

Her skriver han, at “den samlede Atea-koncern har haft et tilfredsstillende år med vækst på både top- og bundlinje.”

'Mindre nedgang'

Morten Felding betegner den danske omsætningsnedgang på otte procent samt nedgangen i indtjeningen på den primære drift på 21,7 procent som ‘en mindre nedgang.’

“Det [nedgangen, red] skyldes blandt andet markedsudviklingen på det danske marked. Der har været pres på priserne, hvilket har betydet, at dækningsbidraget er faldet, og at vi har måttet justere vores indsats undervejs,” skriver direktøren.

Computerworld kunne i sommer fortælle, at Atea på grund af pres på forretningen nedlagde 40 stillinger og indførte ansættelsesstop.

Det kan du læse mere om her: Atea taber pusten: Nedlægger 40 stillinger og indfører ansættelsesstop

Allerede i 2016 stod det klart, at Atea Danmark brugte for mange penge. Dengang steg omsætningen pænt, mens indtjeningen faldt, hvilket var en klar indikator på, at omkostningerne var for høje til forretningen.

Dengang igangsatte Morten Felding og Atea et tilpasningsprogram, der skulle tilpasse organisationen til det, som Atea kaldte for 'de eksisterende og ændrede markedsvilkår.'

Har holdt igen

I dag skriver Morten Felding, at selskabet er lykkedes med at reducere omkostningerne.

“Vi har haft fokus på at reducere vores omkostninger, hvilket er lykkedes. Vi har for eksempel holdt igen med at genbesætte stillinger - både for at sænke omkostninger, men også for at gøre os klar til den store omstrukturering og kulturændring, som vi stod over for, og som vi nu er i fuld gang med,” lyder det fra Morten Felding.

Denne ændring har han tidligere fortalt Computerworld om.

Det kan du læse mere om her: Atea på vej med kæmpe organisationsændring: Får konsekvenser for alle 1.562 medarbejdere - og alle kunder

Den indebærer blandt andet, at Atea Danmark er ved at blive indrettet som den norske og svenske del af Atea-koncernen, hvor organisationen er bygget op omkring kunde-teams fremfor som tidligere om produktområder.

Ifølge Morten Felding er Atea Danmark igang med at hyre folk igen.

“I dag ansætter vi igen, og vi er i øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere, om end vi fortsat har fokus på vores omkostningsniveau. Vi ser frem til 2018, hvor vi forventer at høste resultaterne af vores målrettede arbejde,” lyder det fra direktøren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til NIS2 - indhold, krav og konsekvenser

På dagen vil du både få et koncentreret, fokuseret overblik over de juridiske aspekter og de krav, du vil skulle leve op til. Du går også hjem med praktisk viden fra eksperter, der arbejder med NIS2-compliance på både det tekniske og organisatoriske niveau.

28. februar 2024 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere