Atea-direktør åbner for ansættelser efter langt ansættelsesstop: “Vi er øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere"

Atea har over det seneste år fjernet næsten 100 stillinger. Men nu hyrer selskabet igen. “Vi er i øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere, om end vi fortsat har fokus på vores omkostningsniveau,” lyder det fra direktør Morten Felding.

Artikel top billede

Efter et år med ansættelsesstop og reduktion af mandskabet med næsten 100 mand, åbner Atea igen for ansættelser.

Det skriver Atea Danmarks administrerende direktør, Morten Felding, i en mail til Computerworld i anledning af selskabets regnskab.

Regnskabet viser, at Atea Danmark har reduceret mandskabet med næsten 100 mand i det seneste år, mens omsætningen i kvartalet er faldet med mere end otte procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor. Drifts-indtjeningen er samtidig faldet med 21 procent.

Det kan du læse mere om her: Atea skærer ned for mandskabet: Mere end seks procent af medarbejderstaben fjernet

De faldende danske tal skal holdes op mod de øvrige lande, som Atea er tilstede i, nemlig Norge og Sverige. I begge disse lande er både omsætning og indtjening steget.

Morten Felding vil ikke stille op til interview i Computerworld i dag på grund af tidsmangel, meddeler han. Han har i stedet sendt Computerworld en e-mail.

Her skriver han, at “den samlede Atea-koncern har haft et tilfredsstillende år med vækst på både top- og bundlinje.”

'Mindre nedgang'

Morten Felding betegner den danske omsætningsnedgang på otte procent samt nedgangen i indtjeningen på den primære drift på 21,7 procent som ‘en mindre nedgang.’

“Det [nedgangen, red] skyldes blandt andet markedsudviklingen på det danske marked. Der har været pres på priserne, hvilket har betydet, at dækningsbidraget er faldet, og at vi har måttet justere vores indsats undervejs,” skriver direktøren.

Computerworld kunne i sommer fortælle, at Atea på grund af pres på forretningen nedlagde 40 stillinger og indførte ansættelsesstop.

Det kan du læse mere om her: Atea taber pusten: Nedlægger 40 stillinger og indfører ansættelsesstop

Allerede i 2016 stod det klart, at Atea Danmark brugte for mange penge. Dengang steg omsætningen pænt, mens indtjeningen faldt, hvilket var en klar indikator på, at omkostningerne var for høje til forretningen.

Dengang igangsatte Morten Felding og Atea et tilpasningsprogram, der skulle tilpasse organisationen til det, som Atea kaldte for 'de eksisterende og ændrede markedsvilkår.'

Har holdt igen

I dag skriver Morten Felding, at selskabet er lykkedes med at reducere omkostningerne.

“Vi har haft fokus på at reducere vores omkostninger, hvilket er lykkedes. Vi har for eksempel holdt igen med at genbesætte stillinger - både for at sænke omkostninger, men også for at gøre os klar til den store omstrukturering og kulturændring, som vi stod over for, og som vi nu er i fuld gang med,” lyder det fra Morten Felding.

Denne ændring har han tidligere fortalt Computerworld om.

Det kan du læse mere om her: Atea på vej med kæmpe organisationsændring: Får konsekvenser for alle 1.562 medarbejdere - og alle kunder

Den indebærer blandt andet, at Atea Danmark er ved at blive indrettet som den norske og svenske del af Atea-koncernen, hvor organisationen er bygget op omkring kunde-teams fremfor som tidligere om produktområder.

Ifølge Morten Felding er Atea Danmark igang med at hyre folk igen.

“I dag ansætter vi igen, og vi er i øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere, om end vi fortsat har fokus på vores omkostningsniveau. Vi ser frem til 2018, hvor vi forventer at høste resultaterne af vores målrettede arbejde,” lyder det fra direktøren.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car