Atea-direktør åbner for ansættelser efter langt ansættelsesstop: “Vi er øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere"

Atea har over det seneste år fjernet næsten 100 stillinger. Men nu hyrer selskabet igen. “Vi er i øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere, om end vi fortsat har fokus på vores omkostningsniveau,” lyder det fra direktør Morten Felding.

Artikel top billede

Efter et år med ansættelsesstop og reduktion af mandskabet med næsten 100 mand, åbner Atea igen for ansættelser.

Det skriver Atea Danmarks administrerende direktør, Morten Felding, i en mail til Computerworld i anledning af selskabets regnskab.

Regnskabet viser, at Atea Danmark har reduceret mandskabet med næsten 100 mand i det seneste år, mens omsætningen i kvartalet er faldet med mere end otte procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor. Drifts-indtjeningen er samtidig faldet med 21 procent.

Det kan du læse mere om her: Atea skærer ned for mandskabet: Mere end seks procent af medarbejderstaben fjernet

De faldende danske tal skal holdes op mod de øvrige lande, som Atea er tilstede i, nemlig Norge og Sverige. I begge disse lande er både omsætning og indtjening steget.

Morten Felding vil ikke stille op til interview i Computerworld i dag på grund af tidsmangel, meddeler han. Han har i stedet sendt Computerworld en e-mail.

Her skriver han, at “den samlede Atea-koncern har haft et tilfredsstillende år med vækst på både top- og bundlinje.”

'Mindre nedgang'

Morten Felding betegner den danske omsætningsnedgang på otte procent samt nedgangen i indtjeningen på den primære drift på 21,7 procent som ‘en mindre nedgang.’

“Det [nedgangen, red] skyldes blandt andet markedsudviklingen på det danske marked. Der har været pres på priserne, hvilket har betydet, at dækningsbidraget er faldet, og at vi har måttet justere vores indsats undervejs,” skriver direktøren.

Computerworld kunne i sommer fortælle, at Atea på grund af pres på forretningen nedlagde 40 stillinger og indførte ansættelsesstop.

Det kan du læse mere om her: Atea taber pusten: Nedlægger 40 stillinger og indfører ansættelsesstop

Allerede i 2016 stod det klart, at Atea Danmark brugte for mange penge. Dengang steg omsætningen pænt, mens indtjeningen faldt, hvilket var en klar indikator på, at omkostningerne var for høje til forretningen.

Dengang igangsatte Morten Felding og Atea et tilpasningsprogram, der skulle tilpasse organisationen til det, som Atea kaldte for 'de eksisterende og ændrede markedsvilkår.'

Har holdt igen

I dag skriver Morten Felding, at selskabet er lykkedes med at reducere omkostningerne.

“Vi har haft fokus på at reducere vores omkostninger, hvilket er lykkedes. Vi har for eksempel holdt igen med at genbesætte stillinger - både for at sænke omkostninger, men også for at gøre os klar til den store omstrukturering og kulturændring, som vi stod over for, og som vi nu er i fuld gang med,” lyder det fra Morten Felding.

Denne ændring har han tidligere fortalt Computerworld om.

Det kan du læse mere om her: Atea på vej med kæmpe organisationsændring: Får konsekvenser for alle 1.562 medarbejdere - og alle kunder

Den indebærer blandt andet, at Atea Danmark er ved at blive indrettet som den norske og svenske del af Atea-koncernen, hvor organisationen er bygget op omkring kunde-teams fremfor som tidligere om produktområder.

Ifølge Morten Felding er Atea Danmark igang med at hyre folk igen.

“I dag ansætter vi igen, og vi er i øjeblikket ved at rekruttere mere end 60 nye medarbejdere, om end vi fortsat har fokus på vores omkostningsniveau. Vi ser frem til 2018, hvor vi forventer at høste resultaterne af vores målrettede arbejde,” lyder det fra direktøren.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly