Hurra – jeg skal ikke have nyt job

Klumme: Her op imod sommerferien ser jeg rigtig mange mennesker, som får nyt job og som kaster sig ud i nye udfordringer, går selvstændigt, vælger at videreuddanne sig og alt mulig andet. Det er fantastisk – og det er inspirerende. Men jeg skal ingen steder.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Klumme: I mandags begyndte IKKE i nyt job.

Tværtimod havde jeg været hos Secoya i syv år.

Så i stedet for at takke forhenværende kolleger for samarbejdet og fortælle om det nye, spændende job jeg ikke tiltræder, så vil jeg faktisk hellere sige et par ord om, hvorfor jeg efter syv år ingen planer har om at rejse andre steder hen, selvom jobmarkedet er rødglødende og to tredjedele af danske ledere mener, at en ideel ansættelse for en medarbejder varer fire-fem år.

Der er nogle nøgleord, som giver mening for mig som medarbejder, og som jeg tror er retningsgivende for rigtig mange mennesker, når de skal vurdere, om det, de foretager sig, er det hele værd - eller om det måske skulle være tid til overveje at se sig om efter noget andet.

Det, som jeg beskæftiger mig med, giver mening
Det kan virke banalt og måske endda forkælet, men det at foretage sig noget, som giver mening i dagligdagen. er en stor del af grunden til, at jeg glæder mig til at gå på arbejde.

Hver dag får jeg lov til at løse helt almindelige medarbejderes problemer – ude hos vores kunder.

Jeg får lov til at være den, der kommer med en løsning, der gør dem lidt mere effektive og lidt bedre til deres arbejde – og måske endda sparer dem for noget, der er kedeligt og langsommeligt, og som ikke er værdiskabende.

De fleste mennesker bliver glade af at lykkes, og når noget kan klares nemmere. Så jeg får faktisk lov til at skabe arbejdsglæde. Hvis ikke det giver mening, så ved jeg ikke hvad gør.

Jeg er med til at skabe noget stort
Rigtig mange mennesker besidder en eller anden grad af skabertrang.

Lysten til at udvikle noget, bygge noget – og være med på rejsen.

Vores rejse i Secoya hedder Orbit, og jeg har været med helt fra begyndelsen, for jeg solgte den første løsning, inden det havde fået et navn… og den anden… og den tredje… så solgte en kollega den fjerde, jeg den femte osv.

Men vi bygger stadig på det.

Orbit er ikke færdigt, og selvom jeg ikke har kodet så meget som én linje, så føler jeg stadig, at det lidt er mit også.

Som medarbejder har jeg brug for at føle at jeg er vigtig, at det jeg bidrager med har værdi.

Hvis vores medarbejdere eller kolleger bliver usynlige, finder de noget andet at give sig til.

Mine kolleger er dygtigere end mig
Jeg har ingen it-uddannelse, men hver dag får jeg lov til at sidde og tænke ”wow,” når mine kolleger skruer endnu en genistreg sammen.

Jeg får lov at stille dumme spørgsmål og selvom folk nogle gange trækker overbærende på smilebåndet, så bliver jeg gradvist klogere.

Når vi ikke lærer længere, går vi i stå, og når vi går i stå, keder vi os, og når vi keder os, begynder vi at se os om efter noget andet, der ikke er kedeligt.

Så hvad kan man gøre for at ens medarbejdere og kolleger ikke begynder at se sig om efter et andet job – eller siger ja når nogen kommer med den berømte ”mulighed de ikke kan sige nej til”?

• Begynd med sikre, at alle ved, hvorfor I gør, hvad I gør, og hvorfor det er vigtigt. Drop vision+mission plancherne. Tal om det - med hinanden - og bliv ved med at tale om det. At have et formål er ikke noget, der kan reduceres til en årlig teambuilding-dag.

• Sørg for at alle føler sig værdifulde og som en vigtig del af jeres succes – lige meget om I er 10 eller 1.000 ansatte.

• Lad folk gøre noget færdigt. Intet er så tilfredsstillende, som at se noget, man har arbejdet på, lykkes, og intet er så demotiverende som aldrig at se resultatet af sit hårde slid.

• Hold en fest. Nogle kan lide cocktails, nogen elsker et dansegulv, andre foretrækker bare at sidde og snakke med kollegerne, og nogle vil bare gerne have fadøl og slå søm i en træstub.

Det er lige meget. Ryst posen og giv folk noget at glæde sig til, og noget at snakke om udover næste deadline og sidste kvartalsrapport.

• Find ud af hvad der driver folk. Folk er forskellige og sandsynligheden for, at I alle bliver drevet af det samme, er nok ikke særlig stor.

Accepter at ikke alle vil have det samme ud af deres arbejde. Der er intet galt med at nogle blot vil have den højest mulige løn, mens andre drømmer om at ændre verden.

Og hvis du selv sidder og læser det her og tænker: "hvordan har jeg det egentlig i mit arbejde?" - så tag ansvar for det.

At tage ansvar for sin egen arbejdssituation betyder ikke nødvendigvis, at man skal finde sig et nyt job, hvis man ikke er 100 procent lykkelig i det, som man foretager sig.

Vi skaber alle de fællesskaber, som vi er en del af, og nogle gange er det ligeså meget vores eget og kollegernes manglende engagement, der er problemet, som det er de dårlige rammer, vi bebrejder chefen for, der er skyld i, at tingene ikke rigtig kommer op at ringe.

Nogle mennesker går på arbejde, fordi det betaler regningerne. Jeg glæder mig hver dag over at kunne sige, at det ikke gælder for mig.

God arbejdslyst.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.