Ny podcast:Risikerer strategisk dødvande - den finansielle sektor bør holde langt mere øje med Amazon

Ud og sejle med færge i sommerferien? … så pas på, for mobilsnak og Netflix via satellit koster (stadig) kassen

Mobilsnak og dataforbrug via satellitforbindelse, som mange færgeselskaber tilbyder, når der er for langt til landstationerne, er - stadig - en bekostelig affære. Samtidig viser en afgørelse fra Teleankenævnet, at den indbyggede roamingbegrænsning i mange abonnementet ikke beskytter mod kæmperegninger.

Det kan blive en overordentlig bekostelig affære at surfe løs … og lade ungerne gøre det samme … hvis sommerferien involverer en tur med en færge, hvor mobilforbindelsen er skiftet til en satellitbaseret og ikke en landbaseret.

Den finte har vi på Computerworld skrevet om flere gange - senest her:
Netflix-film til søs kan koste dig over 330.000 kroner

Nu viser en afgørelse fra Teleankenævnet, at finten stadig sender uventet store regninger afsted til danske mobilkunder.

Sagen, der begynder i marts 2017, drejer sig om en kvinde med to døtre, som hver især havde et mobilabonnement hos Plenti til 119 kroner om måneden, der omfattede fri tale, fri sms og fri data.

Begge abonnementer havde et loft for forbrug af mobildata i udlandet på 465 kroner, men efter en tur med et skib i Norge fik kvinden en regning for dataforbrug ombord på skibet på henholdsvis 965 kroner og 1.162 kroner.

Kvinden mente, at dataloftet i abonnementet ville spærre for dataforbrug, når loftet blev nået.

Samtidig gjorde hun opmærksom på, at hun udtrykkeligt i en sms havde gjort det klart for teleselskabet, at forbrug af data i udlandet skulle spærres, når grænsen på 465 kroner blev nået. Desuden var hun blevet oplyst om, at hun skulle sende en sms til Plenti, hvis hun ville forhøje beløbsgrænsen.

Kvinden pegede også på, at hun spærrede for dataforbrug på de to abonnementer, så snart det var muligt, og at hun ikke kunne gøre det, før hun havde fået information fra den udenlandske mobiloperatør. Hun mente heller ikke, at hun var ansvarlig for forsinket modtagelse af informationer fra operatøren.

Men lige meget hjalp det.

Teleankenævnet siger i sin afgørelse, at Plenti havde ret til at sende kvinden den pænt store bon for mobilforbruget på færgen, for det stod i vilkårene for abonnementerne, at registrering af dataforbrug i udlandet kunne være op til 30 dage forsinket.

Ankenævnet mener heller ikke, at opkrævningen var usædvanlig i betragtning af, at den gælder forbrug af data via satellit.

Nævnet siger også, at kvinden selv burde have været opmærksom på, at det er betydeligt dyrere at hente data på en mobil via satellit ombord på et skib, og at hun skulle have sat sig bedre ind i vilkår og prisniveau.

Du kan læse hele afgørelsen her.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
IBM brugte mere end et år på at charmere sig til Watson-aftale med Region Hovedstaden: Her er første del af beretningen om, hvordan det højtprofilerede samarbejde kollapsede på blot 17 måneder
Watson-trilogien - kapitel 1 af 3: I kulissen knoklede IBM i månedsvis på at lande den nu kollapsede Watson-aftale med Region Hovedstaden. Charmeoffensiven bød blandt andet på en fremvisning af Watsons evner i New York for regionens topfolk. En række aktindsigter, som Computerworld har fået, afdækker forløbet.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Den ultimative password guide
De fleste organisationer og medarbejdere kæmper en ulige kamp med passwords. Det er en daglig smerte at huske på / lave sikre passwords og resultatet bliver naturligvis også derefter. I dette white paper gennemgår vi nogle af de hyppigst forekommende password problemer og kommer med bedste praksis for at løse problemerne.