Datatilsynet skærper tonen: Forventer at også private virksomheder krypterer e-mails

Der bliver skruet op for retorikken overfor private virksomheder, der sender mails med personfølsomme oplysninger. Datatilsynet anbefaler ikke længere kun at man krypterer mails, nu betragter man det som normen.

Artikel top billede

Datatilsynet skærper praksis overfor private virksomheder, der sender mails med personfølsomme oplysninger.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Datatilsynet.

Indtil nu har det kun været en 'anbefaling' til private virksomheder, mens det har været et krav for det offentlige siden 2000.

Læs også: Datatilsynet begynder først på GDPR-tilsyn til september: 128 myndigheder har modtaget et spørgeskema, de skal svare på efter sommerferien

“Vores udgangspunkt er, at det er passende at have kryptering. Hvis man ikke har gjort det, eller taget andre foranstaltninger, så vil vi nok komme frem til, at man har overtrådt artikel 32,” siger Jesper Vang, kontorchef i Datatilsynet, til Computerworld.

Allerede et krav i GDPR

Men egentlig er det en teknikalitet, at Datatilsynet ikke kræver at private virksomheder altid krypterer mails med personfølsomme oplysninger.

“Vi kan ikke sige, at det er et ultimativt krav, for vi kan ikke udelukke at nogen kan finde på nogle andre snedige foranstaltninger, der gør at man kan slippe uden om det. Men normalen bør være, at man har kryptering når man sender mails med personfølsomme oplysninger,” siger Jesper Vang.

Læs også: Datatilsynet drukner i 'uhyggeligt mange' indberetninger efter GDPR: Otte sagsbehandlere skal kunne håndtere 4.000-5.000 sager om året

Virksomhederne har dog ikke noget at frygte, mener Jesper Vang. Kravet er allerede en del af GDPR.

“Det er egentlig en hjælp til virksomhederne om, at når i skal lave jeres risikovurderinger, så bør I nok komme frem til at i sætter kryptering på, når i sender personfølsomme oplysninger.”

De private virksomheder har indtil nu gået fri fra kravet med den begrundelse, at det ikke var alle privatpersoner, der kunne modtage krypteret mails.

Men den forklaring holder ikke længere, lyder det nu fra Datatilsynet, der henviser til at de fleste mailsystemer i dag kan modtaget krypterede mails.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil