Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Artikel top billede

IBM slår nu fast, at der ikke var tale om en rigtig patient, der fik supercomputeren Watson's farlige anbefaling.

IBM afviser anklage om farlig Watson-diagnose til blødende kræftpatient: "Der var ikke tale om en rigtig patient"

Watson's giftige anbefaling af blodfortyndende medicin til en blødende kræftpatient var en simulation. Det slår IBM fast efter en uges uvished.

På hospitaler rundt om i verden kan læger og pårørende til kræftpatienter ånde lettet op. Sidste uges skrækhistorie, om at IBM's Watson-computer skulle have anbefalet blodfortyndende medicin til en blødende kræftpatient, bliver nu manet til jorden af IBM selv.

"Historier i medierne har på det seneste givet en forkert opfattelse af, at den potentielt farlige behandling blev anbefalet til en læge i felten. Muligheden blev givet som en del af en intern test for at forbedre Watson og ikke til en rigtig patient," skriver Deborah DeSanzo, der er General Manager for Watson Health i et blogindlæg.

Dermed forsøger IBM-chefen at kaste vand på det flammende bål af uvished, der har brændt den seneste uge, efter det kom frem, at man på et hospital i USA havde fået en lidt uheldig abefaling.

Supercomputeren Watson, der skal hjælpe læger med at træffe bedre beslutninger, foreslog at give et blodfortyndende præparat til en blødende kræftpatient.

Den patient viser sig altså nu blot at være en del af en intern simulation. Faren er dermed drevet over - i hvert fald for nu.

Læs også: Her er IBM's store plan, der skal vende mange års nedtur: "Nu har vi den portefølje, der er behov for i denne æra for it-branchen"

Meget overraskende

IBM blev i sidste uge ramt af den giftige kombination af mangelfuld virksomhedskommunikation og globale nyhedssultne medier. Sagen begyndte med en historie hos det amerikanske medie Statnews, der skriver om medicinalindustrien.

Herefter spredte historien om den blødende kræftpatient sig til alle dele af kloden, ligesom vi også skrev om det her på Computerworld.

Læs mere her: IBM's Watson i farlig fejl: Anbefaler forkert medicin til blødende kræftpatient

Hos Region Hovedstaden, hvor man sidste år indgik en aftale med netop IBM om at bruge Watson, havde man også hørt historien fra USA. Og sidste år havde man på Rigshospitalet gennemført 31 test på patientdata fra kræftpatienter med et noget blandet resultat.

Læs mere om det her: IBM's kunstige intelligens på vej ind på Rigshospitalet: Men Watson foreslår forkert behandling i hver tredje tilfælde

Derfor undrede det også Ulrik Lassen, der er klinikchef, professor og Ph.d. på Onkologisk Klinik på Rigshospitalet, at man efter sigende skulle have taget imod behandlingsforslag til en rigtig patient i USA.

"Det overrasker mig, at man bruger det i praksis. Det havde jeg ikke forventet, at man ville gøre. Jeg ville stadig mene, at det var i udviklingsstadiet, så man ikke brugte det til at behandle konkrete patienter med,” sagde han således til Computerworld.

Læs mere om det her: Efter skræmmende Watson-fejl i USA: Rigshospitalet garanterer, at kræftpatienters behandling bestemmes af læger - "Vi har slet ikke brug for Watson"

Et stykke vej endnu

På trods af, at man i Region Hovedstaden har indgået en 5-årig såkaldt udviklingsaftale med IBM om Watson, er der fortsat et stykke vej, før de digitale doktorer indtager en mere fremtrædende rolle i det danske sundhedssystem.

Det slår både klinikchefen fra Rigshospitalet og en ledende overlæge fra Herlev Hospital fast.

På netop Herlev Hospital arbejder man med et projekt, hvor Watson skal hjælpe med at undersøge de mange mammografier, der tages for at tjekke hovedstadens kvinder for brystkræft.

Men selvom samarbejdet nu har været i gang i mere end et år, har Watson endnu ikke kigget nærmere på et eneste billede fra Herlev Hospital.

Læs mere her: Efter et år har Watson ikke vurderet et eneste billede fra Herlev Hospital: Alligevel spår læger kunstig intelligens en gloværdig fremtid

Læs mere her: Region Hovedstaden om million-aftale: Kunstig intelligens løser personalemangel