GDPR kan blive en god forretning for danske virksomheder: "Virksomheder fra andre lande kan komme i problemer"

Der er ingen grund til at sukke opgivende når du tænker på GDPR. Tværtimod. EU's persondataforordning kan nemlig vendes til en stor fordel for din virksomhed, lyder det fra DI

Artikel top billede

GDPR kan blive et salgsparameter for din virksomhed, hvis du bruger det rigtigt. Det kan nemlig være med til at tiltrække flere kunder, hvis du har løst opgaven rigtigt.

Sådan skriver interesseorganisationen DI.

"Jeg tror, GDPR er en kæmpe fordel for EU-virksomheder. I EU har man i forvejen arbejdet under verdens mest strikse persondataregler. Så GDPR er ikke et kæmpe spring, men mere et lille skridt. Vi vil til gengæld se virksomheder fra andre lande komme i problemer, da de ikke på samme måde har været vant til de høje krav," siger Kim Houser der er ekspert i persondataret og lektor ved Oklahoma State University til DI.

Læs også: Datatilsynet begynder først på GDPR-tilsyn til september: 128 myndigheder har modtaget et spørgeskema, de skal svare på efter sommerferien

Ifølge Kim Houser har de mange sager med de store amerikanske tech-giganter som Facebook og Google betydet, at kunderne er blevet mere opmræksomme på, hvordan virksomheder håndterer deres persondata.

Det skal man som virksomhed udnytte og i stedet vise, at man kan håndtere kundernes data på en fornuftig måde.

Købt konsulenter i stor stil

Tidligere har Computerworld beskrevet, hvordan at Datatilsynet allerede er ved at drukne i henvendelser på databrud, så noget kunne tyde på, at der er en gevinst at hente, hvis en virksomhed kan kommunikere, at den kan håndtere data på en fornuftig måde.

“Vi har fået 331 indberetninger af brud på persondatasikkerheden i løbet af den første måned, og hvis det fortsætter i det leje, så bliver det et sted mellem 4.000 og 5.000 sager om året. Det er helt vildt mange sager i forhold til, hvad vi normalt har haft,” sagde kontorchef hos Datatilsynet, Jesper Vang, til Computerworld i juni måned.

Læs mere om det her: Datatilsynet drukner i 'uhyggeligt mange' indberetninger efter GDPR: Otte sagsbehandlere skal kunne håndtere 4.000-5.000 sager om året

Annonceindlæg fra Kingston Technology

Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S