Uanset om man vælger nye eller gamle karakterer, bør man først tage tiden til at lære dem.

Anmeldelse: Mortal Kombat har aldrig været mere brutalt end nu

Netherrealms har overgået sig selv i grafiske voldsomligheder og benbrækende angreb, men undervejs har de også glemt at rette et par irriterende fejl.

Få udviklere har lige så travlt som Netherrealm Studios, for med kun to års pause mellem hvert afsnit, har udvikleren siden 2011 skiftevis udsendt et nyt afsnit i henholdsvis Injustice og Mortal Kombat-serierne.

Hvad der gør det endnu mere imponerende, er at de to serier begge er kendt som nogle af de bedste i kampspil-genren, og samtidigt overgår alle deres konkurrenter på mængden af indhold.

Her er der intet der har ændret sig med Mortal Kombat 11, der allerede inden du har givet dig i kast med din første dyst, har budt dig på et væld af forskellige måder at tilgå det hele på. Ganske vist er meget at indholdet gemt bag lås og slå (mere om det senere), men alligevel er der allerede fra starten budt op til adskillige varianter af muligheder, uanset om man har tænkt sig at nyde det hele i solo-form eller finde mere udspekuleret modstand online.

Med 25 forskellige karakterer at vælge i mellem, vil det ligeledes tage lang tid inden man så meget som begynder at få bare en snert af fornemmelse for dem alle sammen. Heldigvis står spillet også her til rådighed, men uudførlige instruktioner til de generelle mekanikker, såvel som de karakter-specifikke af slagsen.

Og lad det være sagt med det samme at man bør forvente at skulle slide sig igennem disse instruktioner, hvis man gør sig nogen forventning om at kunne begå sig online eller på nogle af de højere sværhedsgrader. Kampsystemet er således en kompleks størrelse, hvis man altså ønsker at kunne gøre brug af lidt mere end de mest basale tricks.

To nye målere giver denne gang nye offensive og defensive muligheder, samtidigt med at et gratis ”Fatal Blow” giver en unik mulighed for at vende enhver kamp, når man kun har en tredjedel af sit helbred tilbage. Tempoet er yderligere pillet en smule ud af det hele, hvilket giver mere tid til at fordybe sig i positionering og opfølgende kombinationer.

Hvis det alt sammen kan lyde en smule overvældende er det fordi at det er det. Der er ikke nogen tvivl om at alle elementerne tilsammen udgør et dybt kampsystem med mængder af muligheder, men omvendt er der så meget at holde styr på, at det efterhånden kun er garvede serie-veteraner der har en mulighed for at følge med, og det er ærgerligt.

Ligesom det også gjorde sig gældende med Netherrealms sidste udgivelse, Injustice 2, er Mortal Kombat 11 også enormt glad for at belønne enhver lille aktion, med et væld af forskellige bonusser. Oftest er det penge eller elementer der kan bruges til at købe eller smedje nye opgraderinger sammen til de forskellige figurer, for ligesom i superhelte-spillet har hver af de 25 forskellige figurer også denne gang et stort arsenal af udstyr gemt, som kan tilføje nye evner og styrker til porteføljen.

De fleste af alle disse bonusser er dog gemt bag lås og slå i den såkaldte ”Krypt”, som er et slags bonusspil hvor gåder skal løses, nyt udstyr skal laves og kister skal åbnes med de guldmønter man har tævet ud af sine modstandere. Det er dog desværre ikke helt så sjovt som det lyder, og i stedet virker det som en lidt forfejlet, grafisk repræsentation af et menusystem uden yderligere dybde.

Volden har altid været et bærende emne for Mortal Kombat-serien, som med sit første afsnit måske i højere grad var kendt som ”spillet hvor man hive hovedet af sin modstander!”. Siden da er det blot blevet voldsommere og det er samme historie med det 11 afsnit.

Netherrealm er gået mere brutalt til værks end nogensinde før, men desværre er humoren ikke længere helt så tydelig i enkelte situationer, hvilket betyder at det hele virker mere ufrivillig ondskabsfuldt end man må formode det har været intentionen fra udvikleren side. Det ødelægger faktisk en smule af helhedsindtrykket, for når man ikke længere altid kan sidde og grine af scener der ville få de fleste splatter-film til at blegne, bliver det i stedet blot overdrevent på en måde hvor det hverken er spændende eller sjovt.

Volden er ligeledes mere slående end tidligere, fordi Netherrealm igen har overgået den ekstremt høje grafiske standard som de satte med Injustice 2, der rådede over noget af det grafisk flotteste karakter-skuespil endnu set i et spil. Her tilføjes der med det nyeste Mortal Kombat endnu flere detaljer i ansigts- og kropsanimationerne, hvilket gør det hele ekstra modbydeligt når de efterfølgende udsættes for brutaliteter af værste skuffe.

En sidste bekymring er på den tekniske side. I denne anmeldelse har vi brugt PC-versionen af spillet, og trods at det hele kører glidende over skærmen med en skyhøj detaljegrad når det virker, lukkes det hele ofte pludseligt ned, fordi spillet mister forbindelsen til serveren – uanset om man spiller alene eller online mod andre menneskelige modstandere.

Det sker alt for tit og at det endnu ikke er blevet patchet, leder tankerne hen på Injustice 2 der også døjede med selvsamme problem, hvilket kun delvist blev løst af udvikleren.

Balanceproblemer, et kampsystem der mest anbefales til serie-veteraner og tekniske problemer gør at anbefalingen af Mortal Kombat 11 endnu ikke er lige så klokkeklar som Injustice 2 var ved sin udgivelse, og det er trist for alle komponenterne og kvaliteten er her. Hvorvidt det hele kommer til at leve op til sit potentiale, vil dog afhænge af det arbejde som udvikleren kommer til at levere over de næste par måneder. Netherrealm har som sagt travlt.