Artikel top billede

Ligger I underdrejet i it-afdelingen? Så har I måske overset en vigtig faktor

Klumme: Ligger I underdrejet i it-afdelingen? Så har I måske for mange takers og for få givers i afdelingen...

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Jeg vil tage mig den frihed at påstå, at vi it-mennesker nogle gange er så projektmodel-, platforms- og arkitekturfikserede, at vi kan komme til at overse den menneskelige faktor.

Og det er ikke nødvendigvis et tegn på effektivitet eller godt arbejdsmiljø, når vi ligger underdrejet i it-afdelingen.

Det kan være, der er nogen eller noget, der stjæler energien.

Det kan der heldigvis rådes bod på: Givers, takers and matchers - beskrevet i professor Adam Grants bog “Give and Take” er fænomener (eller personlighedstyper), som det er praktisk at kende, hvis der skal analyseres lidt på hvor afdelingen tilføres energi og hvor afdelingen tappes for energi.

Den korte version

Hvis du ikke allerede er stødt på Adam Grant, så kommer den ultra korte version her:

Givers foretrækker og trives med at bidrage til både egne og andres resultater.

De belastes ikke nødvendigvis af at yde mere, men får tilført energi ved at ting lykkes og at de er vellidte i omgivelserne.

Givers ligger i begge yderender af spektret: Enten bliver de enormt succesfulde og fungerer som lokomotiver…. eller også brænder de sammen.

Modpolen til givers er takers. Takers forsøger altid selv at få mest muligt ud af interaktionen med omgivelserne.

De brænder ofte broer og er kendetegnet ved, at at de fedter opad og sparker nedad “kissing up/kicking down”.

Takers er meget omhyggelige med det indtryk de gør opadtil, men falder ofte igennem, når det gælder det indtryk de gør “nedad” til.

Husk de vigtige matchers

Imellem de to poler står matchers. Matchers er optaget af, at der er et balanceret forhold mellem at give og tage. De er optaget af retfærdighed.

Det interessante er samspillet mellem de tre profiler: Givers er strengt nødvendige for at en afdeling fungerer, har indbyrdes tillid, opnår resultater og tager ansvar.

Uden givers mangler trækkraften i afdelingen. Men der er risiko for, at de brænder ud. Det gør de typisk, hvis der kommer en taker på tværs.

Takers er altså ikke bare mennesker, der ikke selv bidrager, det er mennesker der ødelægger miljøet for givers. Og uden givers - ingen trækkraft.

Heldigvis er matchernes udbredte retfærdighedssans med til at dæmme op for de skadelige effekter fra en taker. Taker-adfærd støder matcherens retfærdighedssans.

Og så spænder matcherne ben og trækker i den mere retfærdige retning. På den uformelle måde. Bag kulisserne.

Så slip teknikken et øjeblik og kig indad: Hvilken type er du selv. Hvilken type er din chef.

Og hvilken type er dine nærmeste kollegaer. Hvis der slet ikke er nogen givers, har I nok en taker ombord.

Hvis der slet ikke er nogen givers, har I ikke noget lokomotiv i afdelingen. Uden trækkraft inden resultater.

Uanset hvilken projektmodel, platform eller arkitektur I måtte have valgt.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.