Den er helt gal med de foldbare smartphones: Både Samsung og Huawei udskyder lanceringer

De lovende foldbare enheder lader vente på sig. Både Samsung og Huawei udskyder deres respektive lanceringer.

Artikel top billede

Både Samsung og Huawei fik mobilverdenen til at måbe, da begge mobilselskaber i februar måned løftede sløret for deres første foldbare enheder.

Koncepterne bag begge telefoner var enkel, her skulle klemmes et foldbart display i tablet-størrelse ned i en mobiltelefon.

De to ledende smartphone-producenter har dog siden døjet med at fremstille enhederne og sende dem ud på markedet på tilfredsstillende vis.

Sydkoreanske Samsung var først ude med konceptet, med deres Galaxy Fold enhed med to skærme ombord, heraf en 7,3 tommers foldeskærm. Omkring lanceringstidspunktet blev det hurtigt erfaret, at der kunne gå knas i mekanismen, som resulterede i defekte skærme.

Galaxy Fold skulle oprindeligt have haft handelsstart i slutningen af april, men nu lyder det hos The Verge, at selv den udskudte lancering i juni måned er tvivlsom.

”Intet er sket siden udskydelsen i april,” siger en talsmand fra Samsung til mediet.

Forudbestillinger af mobilen er siden lanceringen blevet annulleret, mens sydkoreanske ’The Korea Herald’ peger på en debut i juli måned.

Se også: Lancering af fadæseramt Samsung-telefon svæver stadigvæk i uvished

Forsinkelser hos Huawei

Mens Samsung døjer med at får deres Fold-enhed i handlen, møder Huawei også udfordringer med at få deres konkurrerende Mate X foldetelefon ud i handlen.

Enheden, der oprindeligt skulle have en debut i løbet af sommeren, bliver ifølge The Wall Street Journal udskudt til en september-debut.

Huawei møder samtidig potentielt kæmpestore udfordringer i den verserende handelskrig mellem Kina og USA, hvor særligt Huawei er kommet i de amerikanske myndigheder og lovgiveres søgelys, hvor et delvist forbud mod selskabet er trådt i kraft i USA.

Se også: Huawei forventer salgs-nedgang på smartphone-området på op til 60 procent

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job