Coops digitale kæmpeomstilling - her er CIO Morten Holm Christiansens ambitiøse plan: "Vi har fået rigtigt mange gode ideer, som viste sig at være rigtigt dårlige ideer"

Podcast, The Digital Edge: Mindre legacy it, mere digitalt og bedre skalering, står der på CIO Morten Holm Christiansen fra Coops ønskeseddel i år. Og så skal der ansættes nogle flere it-folk for at komme i mål med den store omstilling.

Artikel top billede

Coops CIO, Morten Holm Christiansen, har en mission: Han skal lave Coop mere lokal, enklere og mere digital.

Det er i sig selv en opgave i en 153 år gammel butikskæde med 37.000 ansatte, 1.050 butikker og en markedsandel på 36 procent. Men samtidig er markedet generelt udfordret.

For når det kommer til indkøb, fokuserer vi danskere mere på prisen end kvaliteten, vi spiser mere ude, og vi bruger hellere vores penge på rejser og iPhones end nede i den lokale Brugsen.

Derfor skal Coop være mere lokal, enkel og digital.

Og byggestenene til det er blandt andet Coops populære app, selvbetjening i det lokale supermarked, der lader dig springe køen over, og en overhaling af den ældre it-infrastruktur, som Coop har slæbt rundt på i årtier.

Mindre legacy og bedre skalering

Så mindre legacy it, mere digitalt og bedre skalering, står der på Morten Holms ønskeseddel i år.

Og så skal der ansættes nogle flere folk for at komme i mål med den store omstilling.

Det er alt sammen noget, som Morten Holm kommer ind på i denne episode af The Digital Edge, hvor han er gæst.

Undervejs kan du desuden høre Morten Holm fortælle om nogle af de fremtidige perspektiver for detailhandlen - og hvorfor han ikke ser fuldt udbyggede selvbetjeningskoncepter som Amazon Go som et realistisk bud pt.

Værter på episoden er chefredaktør Lars Jacobsen og Jesper Schleimann, digital transformation officer, EMEA North hos SAP.

Du kan lytte til hele episoden nedenfor. Bemærk at podcasten er på engelsk.

Husk du kan abonnere på The Digital Edge på iTunes (link) eller RSS (link)

Husk: Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode og/eller modtager forslag til spørgsmål og ideer til kommende episoder. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback eller din ide.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S