Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital

Podcast: En stor del af milliardomsætningen hos Lemvigh-Müller kommer nu digitalt. Bag den digitale omstilling står blandt andet it-direktør Frederik Aakerlund. Hør om koncernens store digitale indsats i den seneste udgave af podcasten The Digital Edge.

Artikel top billede

Frederik Aakerlund, CIO hos Lemvigh-Müller (midt) er gæst i denne episode af The Digital Edge. Lars Jacobsen, chefredaktør på Computerworld (tv) og Jesper Schleimann, der er Chief Innovation Officer, for Nordeuropa hos SAP (th) er værter. (Foto: Lars Jacobsen)

Lemvigh-Müller er Danmarks største stål- og teknikgrossist.

Det betyder, at virksomheden hver dag sikrer, at varer fra tusindvis af producenter bliver samlet, pakket og leveret på mindre end 24 timer til installatører, industrivirksomheder, forsyningsselskaber og byggepladser i hele Danmark.

Og for de fleste ordrer gælder det, at bestiller man inden klokken 18:00, så leveres varerne til dørtrinnet eller på byggepladsen næsten morgen.

Med en halv million varenumre i kataloget, der spænder fra rustfrit stål over rør og fittings til beklædning, kan det hurtigt blive et kompliceret puslespil – men alligevel er leveringskvaliteten ifølge Lemvigh-Müllers egne opgørelser meget tæt på 100 procent.

Så mens du er vant til at få dine private pakker på et par dage, så er der byggepladser og håndværkere, der er forkælet af superhurtige og præcise leverancer.

Stiller digitale værktøjer til rådighed for kunderne

Det er B2B ecommerce og skalering, når det er bedst. Og samtidig er hele 60 procent af Lemvigh-Müllers ordrer i dag elektroniske - på visse områder er det 80 procent.

Men ud over sikre leveringer stiller Lemvigh-Müller også digitale værktøjer til rådighed for virksomhedens kunder.

Derfor kan håndværkere blandt andet holde styr på varerne i deres biler med hjælp af værktøj fra grossisten.

Det er en spændende digitalisering, der går helt ud til kunderne - og det er her, at it-direktør Frederik Aakerlund spiller en central rolle i at få service, drift, hastighed og udvikling til at gå op i en højere enhed.

I denne episode af The Digital Edge kan du derfor få hovedpunkterne i Lemvigh-Müllers skalering af ecommerce, hvad det er for sigtelinjer – og hvad det betyder for kunderne, forretningen og it.

Værter på episoden er Lars Jacobsen, chefredaktør på Computerworld og Jesper Schleimann, der er Chief Innovation Officer, for Nordeuropa hos SAP.

Husk du kan abonnere på The Digital Edge på iTunes (link) eller RSS (link)

Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback.

Lyt også til de seneste udgaver af The Digital Edge:

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil