Kom med bag facaden i Københavns Lufthavn med CIO Kenneth Lindegaard - sådan optimeres din rejse i real-tid

Lufthavns-CIO Kenneth Lindegaard har et af de mest alsidige CIO-jobs i Danmark. Kom med bag facaden og hør hvordan din og din bagages rejse gennem lufthavnen optimeres ved hjælp af sensorer og digitale touch-points.

Artikel top billede

CIO for Københavns Lufthavne Kenneth Lindegaard (midt) er gæst i denne episode af The Digital Edge

De seneste par år har været interessante på den lidt for spændende måde med en global pandemi med efterfølgende lokal og international nedlukning og nu en stigende inflation og en truende recession.

Og som bagtæppe til det hele: En klimakrise, der kaster lange skygger ind i vores liv og verden.

Hvis der er én virksomhed, som er en slags termometer for vores omskiftelige år, så er det Københavns Lufthavne.

For når det går godt er terminalerne fyldte - og når pandemien spreder sig eller økonomien sætter tempoet ned, forsvinder rejselysten hurtigt.

Rekord og bundskaber på få år

Derfor har Københavns Lufthavne inden for få år både kunne sætte rekord i antallet af passagerer - for så kort efter have en dag under corona-epidemien, hvor lufthavnens mange kvadratmeter var vært for blot 484 passagerer.

Men nu er lufthavnen i gang igen. CIO for Københavns Lufthavne, Kenneth Lindegaard, er gæst i denne episode af podcasten The Digital Edge.

Det er i sig selv spændende. For Kenneth Lindegaard har et af de mest alsidige CIO-jobs i Danmark, der blandt andet betyder at han skal understøtte så forskellige systemer som radarer og en skymåler - ved siden af de klassiske systemer som CRM, HR og ERP.

Alt sammen for at holde mini-samfundet de med 25.000 ansatte, hvoraf 2.500 arbejder for Københavns Lufthavne, i gang.

I denne episode af The Digital Edge kan du komme med bag facaden og høre om:

  • Hvordan din og din bagages rejse gennem lufthavnen optimeres ved hjælp af sensorer og digitale touch-points.

  • Hvad der skal til for at drive både den sikre lufthavn med de kritiske systemer og samtidig levere de løsninger, der sikrer passagerer en god oplevelse gennem lufthavnen.

  • Hvad det betød for it-afdelingen, at der var blot 484 passager igennem lufthavnen under corona-epidemien - når lufthavnens sikkerhedssystemer fortsat skulle drives.

  • Hvordan lufthavnen anvender blandt andet Internet of Things til at optimere energiforbruget og blive en mere klimavenlig lufthavn.
Værter på episoden er Lars Jacobsen, chefredaktør på Computerworld og Jesper Schleimann, der er Chief Innovation Officer, for Nordeuropa hos SAP.

Husk du kan abonnere på The Digital Edge på iTunes (link) eller RSS (link)

Vi hører meget gerne, hvad du syntes om den konkrete episode. Så tøv ikke med at sende en mail til lja@cw.dk med din feedback.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S