Klimafokus sikrer vækst hos milliard-selskab: Men mangler flere konkurrenter i Danmark

Det store fokus på miljø og klima har givet vind i sejlende for it-selskabet 3 Step It. Det betyder en vækst i omsætningen på mere end 50 procent, mens bundlinjen står mere eller mindre stille.

Artikel top billede

(Foto: Allan Juhl)

2019 har været endnu et godt år for det bæredygtige it-selskab 3 Step It, der administrerer udskiftning af it-udstyr for danske virksomheder.

Det store fokus på bæredygtighed betyder en stigende omsætning for virksomheden, der i 2019 omsatte for 16,3 millioner kroner. Året før lød omsætningen på 12,7 millioner.

"Vi har haft en vækst i omsætningen på 55 procent. Det er jo ganske pænt, og vi forventer også tocifret vækst for 2020," siger administrerende direktør i 3 Step it, Allan Juhl, til Computerworld.

Fem måneder inde i det nye år kan Allan Juhl endda allerede løfte sløret for, at næste år bliver endnu bedre.

"Når vi ser på de første fire måneder, har vi allerede en vækst i forhold til sidste år, så det er realistisk, at vi får en vækst for 2020 også, selvom der selvfølgelig er mange usikkerheder efter coronakrisen," siger han.

Læs også: Visma e-conomic fortsætter vækstridt trods coronakrise: "Vi kommer i hvert fald til at vokse sammenlignet med 2019"

Indtjeningen står stille

Selvom 3 Step it har haft en stabil vækst på toplinjen de sidste mange år, ser det anderledes statisk ud på bundlinjen.

Den har nemlig ikke flyttet sig mærkbart siden 2016, og ligger kun 300.000 kroner højere end året før.

Mens I har en flot vækst i omsætningen, står bundlinjen mere eller mindre stille. Hvordan kan det være?

"Det er egentlig meget enkelt. Fordi vi forventer at blive ved med at have vækst de kommende år, så har vi investeret i nye ansatte, og det er selvfølgelig noget man kan mærke på bundlinjen," siger Allan Juhl.

Læs også: Danske 3 Step IT kæmper for at blive kendt i jagten på at blive større: “Det er ikke så vigtigt for os, hvad vi tjener"

Selskabet skal naturligvis give overskud, men fokus er ikke på, hvor mange penge virksomheden tjener, fortæller topchefen.

"Det er toplinjen der er vigtigst for mig. Vi skal have en hvis størrelse for at være konkurrencedygtige. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi skal glemme bundlinjen, hvis ikke man tjener penge, nytter det ikke noget med en stor omsætning. Men det er omsætningen der er den vigtigste."

Stadig alt for ukendte i Danmark

3 Step It har mere end 20 år bag sig, men alligevel er selskabet stadig relativt ukendt blandt de danske forbrugere.

Globalt havde 3 Step It ellers en omsætning på mere end fem milliarder kroner i den finsk-stiftede virksomhed.

"Vi er ikke særligt kendte i Danmark. Vi er en dominerende spiller i Norden, men vores kendskab i Danmark er heldigvis stigende," forklarer direktøren og fortsætter:

"Der er stadigvæk et stykke vej foran os med at gøre vores position i markedet mere markant. Der er stadig mange, der ikke ved, at den løsning, vi levererm overhovedet findes."

Læs også: Danske webshops skraber bunden i EU, når det gælder eksporten

Ifølge Allan Juhl fik selskabet dog sikret sig flere store kunder i 2019 både i det offentlige og private.

I dag bruger syv af de 30 største danske virksomheder 3 Step It, hvoraf en stor del af dem er blevet kunder hos it-virksomheden i løbet af 2019, forklarer direktøren.

Hvert år får 3 Step It mere end 500.000 enheder tilbage fra deres kunder, som de hjælper med at genanvende.

Mangler stadig flere konkurrenter

Med en stabil indtjening år for år skulle man ellers tro, at den danske direktør ikke havde noget at klage over.

Men Allan Juhl savner faktisk større konkurrence på det danske marked, fortæller han til Computerworld.

"Fordi vi ikke har så mange konkurrenter, er det ikke så nemt for kunderne at gennemskue, hvad det her skal koste. Derfor gør vi meget ud af gennemsigtighed, når vi taler med kunder."

3 Step It er naturligvis ikke den eneste virksomhed, der tilbyder et overblik over, hvilke enheder virksomhederne kan genanvende.

"Hvis vi havde nogle flere konkurrenter, ville det være nemmere at sammenligne priser, og markedet ville være større fordi flere kendte til vores forretningsområde," siger Allan Juhl.

Læs også: Ib Kunøe skovler penge ind: Formue overstiger nu 4,4 milliarder kroner

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil